Podtlakový posilovač brzdy?

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Michal »

fapeko píše:...
Káždý z vás ví, že při brždění se motorka(auto) má tendenci se stavět na přední vlivem odstředivé síly a zadní kolo se nadzvedává ,proto už hezkou řádku let se používá omezovač brzd. účinku na zadní kola.
Proč něco vymýšlet ,když už to je dávno vymýšleno že ?
Takže pokud zvýšim účinek brzdy na zadní kolo (pokud to vůbec vydrží ten buben),tak to bude ještě hůře brzdit než předtím a to vlivem toho, že je vetší odstředivá síla a zadek se zvedá a kolo stoji(je zablokované) a musím povolit pedál aby si to znova sedlo na zadní kolo.Fyziku neojebeš !!
Na motorce se zadní brzda používá jen minimálně ,nebo k jemnému dobrždování a vše má brzdit přední kolo ,protože tam jde cela váha motorky při bržděni a proto se tam dávají třeba i dva kotouče.Tohle vše už je ověřeno mnoho let na všech typech motorek a aut!!
...
Z čehož jasně vyplývá, že vy pane se sajdou rozhodně běžně nejezdíte. Jinak byste věděl, že na sajdě je všechno jinak a s žádným normálním vozidlem nemá nic společného. Na sajdě je kvůli rozložení hmotnosti a stranové asymetrii zadní brzda naopak hlavní brzdou, která je potřeba nejvíc a je s ní narozdíl od přední možno brzdit ve všech situacích. Tím neříkám, že by přední nebyla také potřeba, nicméně tu tady neřešíme.
Jirka-hk píše:...
Mrkni na řešení co používá bmw u letmého kola (kotouč uchycen mezi kolem a "difem"), ale znamenalo by to vše komplet překopat k obrazu svému...
Ano, nad tím už dlouho přemýšlím, má to ale překážky, viz úvodní příspěvek: Mezi bubnem a domečkem ložiska hrušky není vůbec žádné místo. Aby se tam kotouč vešel a brzdový třmen nebrnkal o výplet, muselo by se kolo vysunout o 2 cm doleva. Z pohledu motorky by to neměl být problém, alespoň by guma byla uprostřed mezi levým ramenem vidlice a hřídelí. Musel by se ale udělat "prodlužovák" unašeče kola i s uložením kotouče. Vyrobit ho je zatím nad mé možnosti. To nepočítám s vlivem na životnost unašeče v kole, který se už takhle opotřebovává a proto je na letošních modelech vyměnitelný bez nutnosti měnit celý drahý buben. V každém případě tato přestavba vyžaduje předělání na hydrauliku stejně jako varianta bubnovky s prasátkama.
Davy píše: Michale, jen tak na okraj, nebojis se deformace bubnu, kdyz tam das nejakej booster a pakny nebudou uplne sedet a dupnes na to? Neco ve stylu praskajicich stitu brzd na Stadionech. Slaby misto povoli.
Vložil bych tam silný plech jako ten Polák.
Jirka veteran píše:Stočit pakny na štítu jde,stačí štít upnout za střed místo osy kola na přípravek,na tom přípravku je prodloužený závit,třmen upnutý v tomto závitu maticí přidrží pakny na štítu.
V případě kdy je brzdovým štítem celý hlavní převod, je to trochu divoké, ale určitě do soustruhu upnout jde. :-)
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Němec »

snad mi ještě malou poznámku a odlehčení ohledně přední brzdy odpustíte - naposledy, co jsem se spoléhal hlavně na přední brzdu, jsem ohnul uchycení brzdiče. pro úplnost musím dodat, že to bylo cestou na dovolenou s 200kg přívěsem. pokud jde o zadní brzdy, tak už jsem rezignoval na pokusy o jejich seřízení, na to, jak jsou bubny velký jsem očekával poněkud lepší brzdný účinek.


Obrázek
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od fapeko »

Michale, s tema zkusenostma mas asi pravdu ,ze vam tady nemuzu konkurovat ohledne jizdy ze sajdou . Jen podotknu ze naposledy jsem jel ze side na MT 12 v nedeli a najel jsem jen necelych 100km a predtim jsem sedlal jen 20 let jawku 350 ze sajdou 560 z meho celkoveho 35 leteho motorkarskeho zivota .
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Jirka veteran
Příspěvky: 97
Registrován: 22 úno 2014, 13:58
Bydliště: Sobčice
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Jirka veteran »

Hipík ,pokud máš v klidové poloze u páky s lankem pravý úhel,tak je to z mého pohledu zásadně špatně.

Michal, na malém soustruhu velké věci neuděláš,záleží na tom kdo to dělá,je tam přece také koník.
Já na Dněpru se sajdou používám obě brzdy najednou(nemám na sajdě brzdu) a vyhovuje mi to.

Ještě k tomu kotouči na zadku,podle mne je jediné řešení přestavba pravé části náboje.Vyhodit buben,místo toho tam dát jen unašeč do kterého by se zakotvil výplet,a buďto celé kolo a nebo jen ten unašeč (na náboji)posunout o potřebnou míru doleva,tím by vzniklo místo pro kotouč s unašečem. Dál už ten vnitřek neznám,tak nemohu k tomu nic říct.Možná by šlo použit řešení jako má pérák,tedy systém nějaké zubové spojky,ale to tam asi už nějak je.Každopádně to není jednoduchá věc a v domácích (tedy nevím jakým disponuješ strojním vybavením) podmínkách těžko proveditelným.

Další návrh: předělat stávající brzdu a použít komponenty z nějakého malého auta.Tedy litinový buben,pakny i s ovládáním.Upravit buben a nanýtovat ho na upravený náboj,než mně opět někdo nařkne z neznalosti,prosím prostudujte si historii konstrukce,toto řešení se už používalo důvodem byla lacinější výroba bubnů a myslím že se to používá i teď.Předělat ukotvení paken do štítu atd.včetně možnosti hydrauliky.

Další návrh:upozorňuji,že Urala neznám a nevím zda by to tak jednoduše šlo,zda je na náboji buben nalisován.Odstranit z levé části unašeč kde je výplet a nalisovat na náboj druhý buben,tak jak to mají ty závodní péráci.Na ten druhý buben vyrobit štít s dvouklíčovou brzdou,to by muselo stačit.

Ale znovu opakuji a nedám s tím pokoj největším problémem je materiál bubnu!
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od hipik634-750 »

muzu poprosit o nacrtek idealnich uhlu pro zachyt lanka a celisti na dvojklici vpredu ?
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 813
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Davy »

Jirka veteran píše: Ještě k tomu kotouči na zadku,podle mne je jediné řešení přestavba pravé části náboje.Vyhodit buben,místo toho tam dát jen unašeč do kterého by se zakotvil výplet,a buďto celé kolo a nebo jen ten unašeč (na náboji)posunout o potřebnou míru doleva,tím by vzniklo místo pro kotouč s unašečem. Dál už ten vnitřek neznám,tak nemohu k tomu nic říct.Možná by šlo použit řešení jako má pérák,tedy systém nějaké zubové spojky,ale to tam asi už nějak je.Každopádně to není jednoduchá věc a v domácích (tedy nevím jakým disponuješ strojním vybavením) podmínkách těžko proveditelným.
Pripominka nejen k tomuhle napadu, ale ke vsem s prestavbou na kotouc. Je to sajdkarova motorka, kola jsou namahany velkejma bocnima silama. Aby se tam vesel trmen, tak by se musel vyplet udelat nesoumernej. To by bylo na ukor pevnosti vypletu.

Hipiku, kdyz tahas lankem za paku brzdy, tak moment je sila krat rameno, pricemz se pocita rameno kolme ke smeru pusobici sily (prumet). Takze nejvetsi moment udelas tehdy kdyz je lanko kolmo k pace. Tudiz v klidove poloze s ni musi svirat ostry uhel. (fyzika z 6. tridy zakladni skoly, pane inzenyre ;) )
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Jirka veteran
Příspěvky: 97
Registrován: 22 úno 2014, 13:58
Bydliště: Sobčice
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Jirka veteran »

Hipík:pokud je ten dotaz směrován na mně,tak to ti moc nepomůžu,já jsem praktik a prostě tohle mám v hlavě,prostě si to tam představím.Za sebe můžu říct,představ si to:pokud brzdíš musí ti ta páka neustále svírat ostřejší úhel než pravý,pravý je krajní mez,pokud to tak není tak jen taháš za páku a celou brzdu i se štítem.Je nutno to vyzkoušet,příliš ostrý úhel také není dobrý,potom nedokážeš vyvinout velkou sílu.
Ještě k tomu nákresu,když ti dám přesný návod a ty to tak uděláš a bude to fungovat,nic ti to nedá-tedy jako pro sebe nebudeš mít žádný přínos,když s tím budeš dva dny laborovat a přijdeš na to sám,jak to má být,budeš si to pamatovat celý život :P .
Takhle to dělá já,samozřejmě co člověk to jiný názor.
Jirka veteran
Příspěvky: 97
Registrován: 22 úno 2014, 13:58
Bydliště: Sobčice
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Jirka veteran »

Všeobecně jakákoliv předělávka,pokud není zásadní, je vždycky na úkor něčeho.To je to riziko,to si musí uvědomit ten kdo se do toho pouští.Prostě je to tak.
Fort
Příspěvky: 181
Registrován: 31 led 2014, 22:23
Bydliště: Písek

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Fort »

Hipíku, kolegové mají v předchozích příspěvcích pravdu, já se snažím, abych i po maximálním smáčknutí páky brzdy byl před pravým úhlem.
Když seřizuju dvouklíč, dávám si pozor, aby ten druhý, menší klíček, kvůli možné vůli začal brzdit nepatrně dřív.

Seřizoval jsem si to v klidu, takže jsem při vyheverovaném kole slyšel, kdy pakna začne třít.

Pošlu Ti fotku štítu předního kola - fakt to brzdí - dokonce jsem zatím odložil bastlení kotoučovky.
Samozřejmě tam působí i to nové obložení - vyhrál jsem si s tím.
Fort
Příspěvky: 181
Registrován: 31 led 2014, 22:23
Bydliště: Písek

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Fort »

Možná by se ještě dalo upřesnit, že když na řídítkách mačkám páčku v té, pro moji ruku (sílu, délku prstů) nejpříjemnější poloze, tak bych dole na štítu ještě neměl dojet klíčem a lankem do pravého úhlu.

Tenkrát tam Husák psal, že dvouklíčová brzda je z hlediska mechaniky to nejúčinnější, co existuje.
Jestli jsem to pochopil správně, tak kotoučovka je pro daný účel lepší pouze proto, že nám tam pomáhá starej Pascal.
Jirka veteran
Příspěvky: 97
Registrován: 22 úno 2014, 13:58
Bydliště: Sobčice
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Jirka veteran »

Tenkrát tam Husák psal, že dvouklíčová brzda je z hlediska mechaniky to nejúčinnější, co existuje.

No jo ,ale asi tak jen čtyři vteřiny intenzívního brždění potom je to zase o něčem jiném.To je ta teorie,praxe je jiná. Kotouč nějakým způsobem brzdí i když je rozpálený do červena,to by bubnová už nebyla.
Uživatelský avatar
zdeněk
Příspěvky: 360
Registrován: 27 úno 2011, 10:35
Bydliště: Ústí nad Labem
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od zdeněk »

Takto to má řešené dealer pro Evropu :mrgreen:
Přílohy
P1280727.1.jpg
zdeněk
Dněpr K750 r.v.1968
Ural Tourist SWD 750 r.v.2001
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Michal »

Zdeněk: To přesně to co nechci :-)
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od hipik634-750 »

a co tohle trochu doladit, to jest, aby to slo odklopit a vytahnout kolo o ty 3 cm a dolu
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Odpovědět