Pružiny zadních tlumičů

Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Pružiny zadních tlumičů

Re: Pružiny zadních tlumičů

od da'Weed » 10 bře 2014, 08:33

Gratulace a pochvala! Přeji spoustu příjemně ujetých kilometrů !

Re: Pružiny zadních tlumičů

od host » 08 bře 2014, 21:21

V uplynulých dnech jsem zrealizoval výrobu potřebných dílů, montáž tlumících jednotek a jejich zamontování do motocyklu.
Dnes první výjezd - a šok! Překvapivý komfort jízdy, jak zde bylo již avizováno, se dostavil v míře překvapivě veliké. Chování stroje se úplně změnilo, skutečně jako kdybych seděl na jiném motocyklu. Zcela vymizely rázy od zadního kola - prostě odpružení pruží i tlumí, jak má. To vše v jednomužném obsazení a nastavení polohy menšího předpětí. Pro představu - po zasednutí jezdce zadek propruží o cca 15 - 20 mm, prostě tak akorát. Dříve se ani nehnul.
Zřejmě díky velké hmotnosti moto je jízda fakt naprosto "plavná", subjektivně je zadek komfortnější, než na mojí "historické" Hondě. Drobný problém se přenesl dopředu, kde jsou nová futra ve vidlích (ujeto cca 50 km) a díky tomu se vidlice chová zatím nezpůsobně - obrovské třecí odpory; to se ale jistě časem provozem upraví, "vyjede" do volna.
Děkuji všem za cenné rady a sebe chválím, že jsem se k tomuto zásahu odhodlal. Všem sólistům naprosto vřele doporučuju!

Re: Pružiny zadních tlumičů

od da'Weed » 26 led 2014, 20:10

No super, doufám, že se dočkáš komfortnějšího poježdění.. ;)

Re: Pružiny zadních tlumičů

od host » 25 led 2014, 21:56

Včera jsem obdržel (cca 10 dnů po objednání, už od úterý to leželo na poště) dvě nové pružiny, zhotovené s přispěním vašich rad. Max. vstřícné jednání, cena, rychlost a snad i kvalita, aspoň na pohled (jenom se jim nějak nepodařilo načernit ten zinek podle nabídky a zůstal v lesku, což mi nevadí). Pokud byste někdo potřeboval někdy něco z pérařiny, mohu vřele doporučit; Pérovna Ustí nad Labem.
Repas tlumičů je v proudu. Nechám originál "střeva", jen jsem musel doplnit jednu planžetu ve spodní zátce jednoho, která nějak chyběla. Nahrazeno dílem z jiného tlumiče, ku podivu to pasovalo. Vzhledem k rel. dobrému stavu pístků, ventilků (až na tu jednu planžetu) i vnitřních trubek jsem nechal vyrobit nové pístnice (z nepotřebných starších dobrých autových, nevím jaký typ, ale průměr byl 14 mm), cena nula. Dále jsou ve výrobě nová horní víčka s překonstruovaným prostorem i systémem těsnění (cena nula). Místo pryžové "čočky" 3x na sebou hydraulická manžeta 14x24x6 pro hydraulické tlakové válce + 1x prachovka pístnice pro hydraulické válce 14x18(?)x4 (to by bylo, aby to tahle kombinace neudržela suché; cena 105,- Kč). Vše bude těsněno uvnitř pláště přes nový O kroužek 34x4 (místo původního těsnění obdélníkového průřezu, cenu nevím, měl jsem doma) a zataženo novými maticemi shora (spíš tedy šrouby) "z plného", ne z plechu, M 42x1 (cena nula). Uvidíme...
Dva postřehy na konec.
Překvapilo mě, jak jsou nové pružiny měkké (nebude to málo :?: :mrgreen: )
Přišla poslední nabídka na pružiny - přes 1000,- Kč/kus bez DPH i povrchovky. Tyhle byly obě 670,- i s dopravným.
Výhledově dodám fotky nových dílů, až budou hotové.

Re: Pružiny zadních tlumičů

od Honda Wanderer » 09 led 2014, 20:51

Jak to tak čtu, tak zlatá Emka s kluzákama...

Re: Pružiny zadních tlumičů

od host » 09 led 2014, 17:48

Tak jsem to risknul a po posouzení z cca 8 nabídek jsem nakonec zadal do výroby 2 ks pružin s volnou délkou 220 mm, 9 závitů drátem prům. 7,1 mm, patentovaný drát, povrchová ochrana černý Zn. V pérovně Ústí nad Labem nabídli nejpříznivější cenu - cca 220,- Kč/kus bez DPH. Dodání konec ledna 2014.
Oslovil jsem cca 9 firem, nabídkové ceny se lišily, a to velmi. Nejdražší nabídka byla za 900,- Kč/2 ks, tedy skoro 2x tolik, ještě navíc jenom z "černého" materiálu.
Kalený drát nenabídli nikde, čili zde bylo moje rozhodování jednodušší :D .
Při té příležitosti jsem rozebral už jeden tlumič - a hrůza. Přestože pístnice jsou relativně dobré a těsnění byla měněna před cca 2000 km (a navíc pohyb pístnice byl minimální, kvůli tvrdým pružinám :mrgreen: ), nebyl v něm téměř žádný olej. Čili mě čeká ještě laborování s utěsněním, musím něco vymyslet, ale origo pryžové "čočky" tam už určitě nevrátím.
Až bude hotovo, podělím se o výsleky :idea: .

Re: Pružiny zadních tlumičů

od host » 05 led 2014, 10:41

Děkuji za praktický postřeh.

Re: Pružiny zadních tlumičů

od fapeko » 04 led 2014, 21:37

No jo to je teorie, ale má několikaletá zkušenost s těmi materiály pružin je jiná. A proto posíláme vždy vzorek k výrobci pružin na posouzení

Re: Pružiny zadních tlumičů

od host » 04 led 2014, 20:19

Vztah pro vzájemnou závislost mezi parametry vinuté pružiny je následující:

n = s*G*(d*d*d*d)/8*F*(D*D*D)

n - počet závitů
s- stlačení pružiny
G - modul pružnosti materiálu ve smyku (pro všechny oceli je +- stejný!)
d - průměr drátu
F - zatěžovací síla pružiny
D - střední průměr vinutí

Vztah je mírně zjednodušený, protože zohledňuje pouze tečná (smyková) napětí v materiálu pružiny. Chybí ještě korekce na přídavný ohyb, ale ta zase v tomto případě nehraje takovou roli.
Proč to sem píšu? Protože všechny oceli mají modul pružnosti ve smyku téměř stejný, a sice cca 81 000 MPa. Vůbec tedy nezáleží na tom, zda je drát kalený, či nikoliv. A pokud ano, tak zanedbatelně. G vstupuje do vztahu v první mocnině, zato geometrické rozměry, hlavně průměr drátu, v mocninách vyšších (3. a 4.). To tedy znamená, že třeba nepatrná změna průměru drátu vyvolá raketovou změnu "tvrdosti" (= závislosti stlačení na síle).
Pokud se mě zeptáte, proč si to tedy sám nevypočítám, tak odpovídám: protože neznám silové poměry na zadních teleskopech, jde o dynamicky namáhané pružiny, kmitající hmoty, setrvačné svislé síly atd. Tady je běžný výpočet vždy "na vodě" a vyžaduje stejně odzkoušení za provozu. To tedy znamená nechat ty pružiny vyrobit, vyzkoušet atd.

A proto - díky za rady všem a omlouvám se za román. Pokud zrealizuju, dám vědět o výsledku.

Re: Pružiny zadních tlumičů

od da'Weed » 04 led 2014, 20:02

S materiálem neporadím, ale zbytek můžu změřit opět zítra.

Re: Pružiny zadních tlumičů

od fapeko » 04 led 2014, 18:30

No supr ;) ,ale ještě je třeba vědět z jakého materiálu je původní pružina vyrobena, jestli z pružinového(patentového) drátu ,nebo z kaleného drátu. Je tam dost velký rozdíl v té tvrdosti !
A ještě by měli správně ty míry být: celková délka,venkovní průměr,průměr drátu a rozteč mezi závity

Re: Pružiny zadních tlumičů

od da'Weed » 04 led 2014, 17:56

Takže..ty měkčí co jsou na motorce:
délka-17,5
průměr-7,25
závitů-9
měkčí
měkčí
Tvrdší:
délka-22,7
průměr- 8,24
závitů-10
tvrdší
tvrdší

Re: Pružiny zadních tlumičů

od Michal » 04 led 2014, 12:08

Na sólo Dněpru máme z výroby jiné tlumiče. Pružiny jsou výrazně slabší - tenčí drát a víc závitů, ale i vnitřek tlumiče je trošku jiný. Mimo jiné má z nepochopitelného důvodu o milimetr tenčí pístnici.

Re: Pružiny zadních tlumičů

od host » 04 led 2014, 09:13

A jestli bych ještě mohl poprosit, odměřit třeba na té vymontované tvrdé pružině volnou délku před zamontováním a počet závitů. Děkuji.
Abych mohl hned začít hledat konkrétní péro.

Re: Pružiny zadních tlumičů

od host » 03 led 2014, 21:08

To by bylo super, díky moc! Na tu jízdu s překvapivým komfortem se těším už teď.

Nahoru