Pružiny zadních tlumičů

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od host »

Dlouhé zimní (vlastně spíše jarní :D ) večery jsou tady, ruce svrbí, a protože není ku podivu na stroji nic urgentního k řešení, napadají mě různé věci...
Například. Neřešil jste někdo, hlavně ti, co jezdíte sólo, nějaké méně tuhé pružiny do zadních tlumičů? Nevím, jestli do sóla a do side byly pružiny různé (spíš asi ne, podle katalogu), ale pro moji sólo (skutečně sólo, s baťůžkem jen výjimečně) jízdu je to děs běs. Propruží až na obří nerovnosti, i tak je to spíš taková rána z milosti, nakopnutí, než pružení :mrgreen: . Jinak kdybych měl vzadu místo teleskopů tuhé vzpěry, vůbec bych necítil rozdíl. Dokonce je jízda na vzadu neodpružené motorce pocitově příznivější, protože aspoň pruží sedlo. Ale tutok nepruží prostě nic. Možnost srovnání mám, neodpružený motocykl vlastním...
O kolik slabší drát použít, o milimetr?, milimetr a půl? Nevím a nechávat dělat pružiny naslepo se mi moc nechce.
V terénu nejezdím, se side nepočítám, u stávajících tlumičů je předpětí na minimu, oba tlumiče po repasi při renovaci stroje.
Díky za každý postřeh :idea: .
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
da'Weed
Příspěvky: 171
Registrován: 07 črc 2013, 18:30
Bydliště: Brno Královo pole

Re: Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od da'Weed »

Zdravím, mám solo s jinejma pérama, už byli namontovaný. Jízda je překvapivě komfortní. Mám od bývalýho majitele i ty původní, kdybych chtěl přidat sajdku. Zejtra změřím a hodím foto.
Dněpr MT 11
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od host »

To by bylo super, díky moc! Na tu jízdu s překvapivým komfortem se těším už teď.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od host »

A jestli bych ještě mohl poprosit, odměřit třeba na té vymontované tvrdé pružině volnou délku před zamontováním a počet závitů. Děkuji.
Abych mohl hned začít hledat konkrétní péro.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od Michal »

Na sólo Dněpru máme z výroby jiné tlumiče. Pružiny jsou výrazně slabší - tenčí drát a víc závitů, ale i vnitřek tlumiče je trošku jiný. Mimo jiné má z nepochopitelného důvodu o milimetr tenčí pístnici.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
da'Weed
Příspěvky: 171
Registrován: 07 črc 2013, 18:30
Bydliště: Brno Královo pole

Re: Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od da'Weed »

Takže..ty měkčí co jsou na motorce:
délka-17,5
průměr-7,25
závitů-9
měkčí
měkčí
Tvrdší:
délka-22,7
průměr- 8,24
závitů-10
tvrdší
tvrdší
Dněpr MT 11
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od fapeko »

No supr ;) ,ale ještě je třeba vědět z jakého materiálu je původní pružina vyrobena, jestli z pružinového(patentového) drátu ,nebo z kaleného drátu. Je tam dost velký rozdíl v té tvrdosti !
A ještě by měli správně ty míry být: celková délka,venkovní průměr,průměr drátu a rozteč mezi závity
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Uživatelský avatar
da'Weed
Příspěvky: 171
Registrován: 07 črc 2013, 18:30
Bydliště: Brno Královo pole

Re: Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od da'Weed »

S materiálem neporadím, ale zbytek můžu změřit opět zítra.
Dněpr MT 11
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od host »

Vztah pro vzájemnou závislost mezi parametry vinuté pružiny je následující:

n = s*G*(d*d*d*d)/8*F*(D*D*D)

n - počet závitů
s- stlačení pružiny
G - modul pružnosti materiálu ve smyku (pro všechny oceli je +- stejný!)
d - průměr drátu
F - zatěžovací síla pružiny
D - střední průměr vinutí

Vztah je mírně zjednodušený, protože zohledňuje pouze tečná (smyková) napětí v materiálu pružiny. Chybí ještě korekce na přídavný ohyb, ale ta zase v tomto případě nehraje takovou roli.
Proč to sem píšu? Protože všechny oceli mají modul pružnosti ve smyku téměř stejný, a sice cca 81 000 MPa. Vůbec tedy nezáleží na tom, zda je drát kalený, či nikoliv. A pokud ano, tak zanedbatelně. G vstupuje do vztahu v první mocnině, zato geometrické rozměry, hlavně průměr drátu, v mocninách vyšších (3. a 4.). To tedy znamená, že třeba nepatrná změna průměru drátu vyvolá raketovou změnu "tvrdosti" (= závislosti stlačení na síle).
Pokud se mě zeptáte, proč si to tedy sám nevypočítám, tak odpovídám: protože neznám silové poměry na zadních teleskopech, jde o dynamicky namáhané pružiny, kmitající hmoty, setrvačné svislé síly atd. Tady je běžný výpočet vždy "na vodě" a vyžaduje stejně odzkoušení za provozu. To tedy znamená nechat ty pružiny vyrobit, vyzkoušet atd.

A proto - díky za rady všem a omlouvám se za román. Pokud zrealizuju, dám vědět o výsledku.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od fapeko »

No jo to je teorie, ale má několikaletá zkušenost s těmi materiály pružin je jiná. A proto posíláme vždy vzorek k výrobci pružin na posouzení
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od host »

Děkuji za praktický postřeh.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od host »

Tak jsem to risknul a po posouzení z cca 8 nabídek jsem nakonec zadal do výroby 2 ks pružin s volnou délkou 220 mm, 9 závitů drátem prům. 7,1 mm, patentovaný drát, povrchová ochrana černý Zn. V pérovně Ústí nad Labem nabídli nejpříznivější cenu - cca 220,- Kč/kus bez DPH. Dodání konec ledna 2014.
Oslovil jsem cca 9 firem, nabídkové ceny se lišily, a to velmi. Nejdražší nabídka byla za 900,- Kč/2 ks, tedy skoro 2x tolik, ještě navíc jenom z "černého" materiálu.
Kalený drát nenabídli nikde, čili zde bylo moje rozhodování jednodušší :D .
Při té příležitosti jsem rozebral už jeden tlumič - a hrůza. Přestože pístnice jsou relativně dobré a těsnění byla měněna před cca 2000 km (a navíc pohyb pístnice byl minimální, kvůli tvrdým pružinám :mrgreen: ), nebyl v něm téměř žádný olej. Čili mě čeká ještě laborování s utěsněním, musím něco vymyslet, ale origo pryžové "čočky" tam už určitě nevrátím.
Až bude hotovo, podělím se o výsleky :idea: .
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
Honda Wanderer
Příspěvky: 391
Registrován: 21 zář 2011, 07:55
Bydliště: kde končej brambory a začíná víno

Re: Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od Honda Wanderer »

Jak to tak čtu, tak zlatá Emka s kluzákama...
Don't give in without the fight!
host
Příspěvky: 307
Registrován: 01 bře 2011, 08:51
Bydliště: Pardubice

Re: Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od host »

Včera jsem obdržel (cca 10 dnů po objednání, už od úterý to leželo na poště) dvě nové pružiny, zhotovené s přispěním vašich rad. Max. vstřícné jednání, cena, rychlost a snad i kvalita, aspoň na pohled (jenom se jim nějak nepodařilo načernit ten zinek podle nabídky a zůstal v lesku, což mi nevadí). Pokud byste někdo potřeboval někdy něco z pérařiny, mohu vřele doporučit; Pérovna Ustí nad Labem.
Repas tlumičů je v proudu. Nechám originál "střeva", jen jsem musel doplnit jednu planžetu ve spodní zátce jednoho, která nějak chyběla. Nahrazeno dílem z jiného tlumiče, ku podivu to pasovalo. Vzhledem k rel. dobrému stavu pístků, ventilků (až na tu jednu planžetu) i vnitřních trubek jsem nechal vyrobit nové pístnice (z nepotřebných starších dobrých autových, nevím jaký typ, ale průměr byl 14 mm), cena nula. Dále jsou ve výrobě nová horní víčka s překonstruovaným prostorem i systémem těsnění (cena nula). Místo pryžové "čočky" 3x na sebou hydraulická manžeta 14x24x6 pro hydraulické tlakové válce + 1x prachovka pístnice pro hydraulické válce 14x18(?)x4 (to by bylo, aby to tahle kombinace neudržela suché; cena 105,- Kč). Vše bude těsněno uvnitř pláště přes nový O kroužek 34x4 (místo původního těsnění obdélníkového průřezu, cenu nevím, měl jsem doma) a zataženo novými maticemi shora (spíš tedy šrouby) "z plného", ne z plechu, M 42x1 (cena nula). Uvidíme...
Dva postřehy na konec.
Překvapilo mě, jak jsou nové pružiny měkké (nebude to málo :?: :mrgreen: )
Přišla poslední nabídka na pružiny - přes 1000,- Kč/kus bez DPH i povrchovky. Tyhle byly obě 670,- i s dopravným.
Výhledově dodám fotky nových dílů, až budou hotové.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Uživatelský avatar
da'Weed
Příspěvky: 171
Registrován: 07 črc 2013, 18:30
Bydliště: Brno Královo pole

Re: Pružiny zadních tlumičů

Nový příspěvek od da'Weed »

No super, doufám, že se dočkáš komfortnějšího poježdění.. ;)
Dněpr MT 11
Odpovědět