Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Ahoj,dovolte i moje zkušenosti.Máme zde v okolí v provozu několik M 72 a K 750.Všechny s klasickým dynamem.
Vše provozováno s ukostřením mínus.U Emek,je nabíjení celkem bez problémů.Musí tam ale být regulátor v plechu,ať ten menší nebo větší(označení z hlavy nevím).Tyto jsou velice důkladně udělány,a regulace napětí je řešena předepínáním pružinky pomocí šroubku s matkou s jemným závitem.Je to velice přesné a hlavně stabilní!Tento regulátor
je absolutně spolehlivý a problémy jsou jen když se vněm někdo hrabe.Mám sám s tímto zkušenosti i z dlouhých cest s
emkami,například na Dukelský průsmyk a s dynamem nikdy problém nebyl.
Jiná je situace u K 750 a jeho bakelitovým regulátorem.Tento nelze prakticky (dle mých zkušeností)seřídit!Předepnutí
pružiny se děje přihýbáním jejího závěsu.Jelikož se ale za provozu ohříváním mění i nepatrně jeho rozměry,nelze udržet stálé napětí.V praxi se to projevuje tak,že buď je nabíjení slabé a nestačí,a nebo naopak se přehřívá dynamo.6árovky při tom shořet nemusí!Toto vše se nemusí projevit při kratších jízdách,ale až při nějaké delší cestě.
Řešíme to tedy tak že se tam dá ten zmiňovaný regulátor plechový a nebo se do původní bakelitové krabičky zamontuje
elektronika.Zde mám vyzkoušený regulátor MR7V,stojí asi 250 kč a opravdu to sním dobře funguje.
Vše provozováno s ukostřením mínus.U Emek,je nabíjení celkem bez problémů.Musí tam ale být regulátor v plechu,ať ten menší nebo větší(označení z hlavy nevím).Tyto jsou velice důkladně udělány,a regulace napětí je řešena předepínáním pružinky pomocí šroubku s matkou s jemným závitem.Je to velice přesné a hlavně stabilní!Tento regulátor
je absolutně spolehlivý a problémy jsou jen když se vněm někdo hrabe.Mám sám s tímto zkušenosti i z dlouhých cest s
emkami,například na Dukelský průsmyk a s dynamem nikdy problém nebyl.
Jiná je situace u K 750 a jeho bakelitovým regulátorem.Tento nelze prakticky (dle mých zkušeností)seřídit!Předepnutí
pružiny se děje přihýbáním jejího závěsu.Jelikož se ale za provozu ohříváním mění i nepatrně jeho rozměry,nelze udržet stálé napětí.V praxi se to projevuje tak,že buď je nabíjení slabé a nestačí,a nebo naopak se přehřívá dynamo.6árovky při tom shořet nemusí!Toto vše se nemusí projevit při kratších jízdách,ale až při nějaké delší cestě.
Řešíme to tedy tak že se tam dá ten zmiňovaný regulátor plechový a nebo se do původní bakelitové krabičky zamontuje
elektronika.Zde mám vyzkoušený regulátor MR7V,stojí asi 250 kč a opravdu to sním dobře funguje.
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Ještě poznámka Emka s krátkým dynamem opravdu není schopna jet s plnými světly delší dobu.Dynamo výkonem nestačí,ale v žádném případě neshoří - max.proud hlídá regulátor a navíc by člověk musel jet stále na vysoké otáčky.
Toto je psáno i v příručce k Emce - hned jak člověk při jízdě v noci přijede tak kde je osvětlení tak má přepnout na obrysová světla.
V praxi to řešíme tak že svítí první stroj v koloně,ostatní jedou na obrysovky a svítí jen přes les a v jiném míň přehledném
místě.Obdobně to řeším i když jedu sám,navíc zkouším občas zahoukat.Pokud už houkačka nejde(je nejvíc citlivá na pokles napětí)vím že je nejvyšší čas přepnout na obrysovky.
Nědo to má vyřešeno i implantací hlavní žárovky 15w/15w z pionýra a obrysových jen po 2 w,4 w má jen vzadu na moto,
pak se dá jet se světly i s krátkým dynamem.
Toto je psáno i v příručce k Emce - hned jak člověk při jízdě v noci přijede tak kde je osvětlení tak má přepnout na obrysová světla.
V praxi to řešíme tak že svítí první stroj v koloně,ostatní jedou na obrysovky a svítí jen přes les a v jiném míň přehledném
místě.Obdobně to řeším i když jedu sám,navíc zkouším občas zahoukat.Pokud už houkačka nejde(je nejvíc citlivá na pokles napětí)vím že je nejvyšší čas přepnout na obrysovky.
Nědo to má vyřešeno i implantací hlavní žárovky 15w/15w z pionýra a obrysových jen po 2 w,4 w má jen vzadu na moto,
pak se dá jet se světly i s krátkým dynamem.
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Je možné využít pro motocykl M72 s dlouhým dynamem regulátor viz odkaz ? ?
http://www.evv.cz/zbozi/9401640-regulator-moto-6v75w/
Díky za radu.
http://www.evv.cz/zbozi/9401640-regulator-moto-6v75w/
Díky za radu.
M 72
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Teoreticky ano, ale:
- nelze odebírat větší proud, než je výkon dynama (= ten je u originálu určitě menší, než 75 W)
- na tyto regulátory nejsou ve fórech zrovna nejlepší ohlasy
- pozor na správnou polaritu
Já používám už třetí rok s dlouhým dynamem tohle
http://www.aev.cz/pdf/0360.pdf
Nevím o regulátoru, nevím o dynamu, nevím o akumulátoru.
- nelze odebírat větší proud, než je výkon dynama (= ten je u originálu určitě menší, než 75 W)
- na tyto regulátory nejsou ve fórech zrovna nejlepší ohlasy
- pozor na správnou polaritu
Já používám už třetí rok s dlouhým dynamem tohle
http://www.aev.cz/pdf/0360.pdf
Nevím o regulátoru, nevím o dynamu, nevím o akumulátoru.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Může dojít k trvalému poškození dynama nebo jiných el. zařízení v případě špatného zapojení polarity ? ?
M 72
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Odpáliš regulátor.
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Jen jsem chtěl doplnit důvod, proč někteří výrobci přešli na provedení plus na kostru. Mluvil jsem se specialistou, který se tím zabývá a ten mi řekl, že důvod byl v tom, že po válce výrobci šetřili na materiálu /JAWA/a ojebávali materiál na povrchu kontaků na regulátorech, které často odcházely, tak problém vyřešili ukostřením plusu, kdy nápor na kontakty není takový. Ale proč to třeba dělali sověti, kteří nemají v tomto nedostatek, je podivné./že by socialistická vzájemnost?/..Bosch i v průbehu války tímto netrpěl, neboť dodržoval technologickou kázeň a materiál na kontaktech neojebával... 
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Jo, to je (asi) pravda, i když já osobně jsem se žádných rozumných důvodů nikdy nedopátral. Fakt je ten, že v jisté době se norma o pólování kostry měnila opakovaně, tedy aspoň u nás.
Ale - síť s dynamem lze bez problémů přepólovat tak, jak je potřeba. Psalo se o tom i tady. Důvody, proč tak a ne onak, jsou pro rekreační provoz malicherné.
Pro život regulátoru, zvláště elektronického, je to ovšem otázka života a smrti. Cívkový si při přepólování chvilku zajikří, ale polovodičový je v pánu v mžiku.
Ale - síť s dynamem lze bez problémů přepólovat tak, jak je potřeba. Psalo se o tom i tady. Důvody, proč tak a ne onak, jsou pro rekreační provoz malicherné.
Pro život regulátoru, zvláště elektronického, je to ovšem otázka života a smrti. Cívkový si při přepólování chvilku zajikří, ale polovodičový je v pánu v mžiku.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Já jsem z el. regulátorů vyléčen. Když jsem osobně měřil dobíjení baterie , kde byl el. regulátor a do baterky šlo 20 voltů ,byl jsem ujištěn, že tohle dokáže jen tento výtvor..Bouchla cívka a odešel rozdělovač..Mě to nesmí do baráku a po rozhovoru s profikem, který je dodává a vyrábí mi to bylo potvrzeno..Pane, to víte, cívky jsou cívky.. 
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Už z toho mám hlavu jak pátrací balón.
Naposledy pro jistotu.
Pro původní zapojení dlouhého dynama a baterie + na kostru je teda ideální, nebo vhodné použít rele viz odkaz, které se zapojí stejně jako původní ruské rele ? ?
http://www.evv.cz/zbozi/mr7vplus-regulator-6v-/
Naposledy pro jistotu.
Pro původní zapojení dlouhého dynama a baterie + na kostru je teda ideální, nebo vhodné použít rele viz odkaz, které se zapojí stejně jako původní ruské rele ? ?
http://www.evv.cz/zbozi/mr7vplus-regulator-6v-/
M 72
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Ještě jednou:
- tohle relé není obecně považováno za příliš spolehlivé; lze vyčíst z různých motodiskuzí (jawamania, veteranforum....)
- odběr proudu nesmí překročit původní výkon dynama
Použitelné principiálně je, ideální rozhodně není.
Výše píšu o relé MT7V.
Ideální relé bude takové, které:
- bude mít stejný regulovaný výkon ve W (MR7, a asi ani žádné jiné novodobé, nesplňuje)
- bude mít stejnou polarizaci (MR7 splňuje)
- bude dostatečně spolehlivé (MR7 - ????)
Tedy nejlépe originál...
Při montáži jakékoliv náhražky to chce "vzít vlastní rozum do hrsti" a trochu rozumět (naučit se rozumět) elektrice. Rozhodně se rozumná náhrada najít dá ke každému dynamu, viz starší diskuze na tomto i dalších zmíněných fórech, nechci se opakovat.
- tohle relé není obecně považováno za příliš spolehlivé; lze vyčíst z různých motodiskuzí (jawamania, veteranforum....)
- odběr proudu nesmí překročit původní výkon dynama
Použitelné principiálně je, ideální rozhodně není.
Výše píšu o relé MT7V.
Ideální relé bude takové, které:
- bude mít stejný regulovaný výkon ve W (MR7, a asi ani žádné jiné novodobé, nesplňuje)
- bude mít stejnou polarizaci (MR7 splňuje)
- bude dostatečně spolehlivé (MR7 - ????)
Tedy nejlépe originál...
Při montáži jakékoliv náhražky to chce "vzít vlastní rozum do hrsti" a trochu rozumět (naučit se rozumět) elektrice. Rozhodně se rozumná náhrada najít dá ke každému dynamu, viz starší diskuze na tomto i dalších zmíněných fórech, nechci se opakovat.
Naposledy upravil(a) host dne 13 kvě 2013, 05:37, celkem upraveno 1 x.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Nevím jestli to bylo dost patrné z odkazu ptal jsem na relé MR7V+.
Jestli toto relé tedy není ideální, které je vhodné, aby nebylo potřeba nic měnit na zapojení dynama ? ?
Jestli toto relé tedy není ideální, které je vhodné, aby nebylo potřeba nic měnit na zapojení dynama ? ?
M 72
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Vytavené MRV jsem minulý týden demontoval, samozřejmě včetně spáleného dynama. Jezdil jsem na ně cca 3 roky. Podezřívám právě to nefungující omezení maximálního proudu. Takže jsem objednal AEV a doufám, že dynamo půjde opravit. Jediné omezení je, že AEV dělají stále pouze - na kostru.
Jinak výkon dynama je 65W, AEV je pro 60W.
Jinak výkon dynama je 65W, AEV je pro 60W.
Don't give in without the fight!
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
http://www.veteranforum.cz/index.php?id ... top=114747
Docela zajímavě k tématu. Obrázek nechť si udělá každý sám.
Docela zajímavě k tématu. Obrázek nechť si udělá každý sám.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Re: Dynamo G414, spálení rotoru, nastavení regulačního relé
Já mám asi 15 let na motorce relé z ČZ , Watty si už nepamatuji,ale bylo na ČZ uloženo vně motoru, takže patrně hranatá 175 ccm, ukostřen minus pol a nemám problém. Origo jsem zavrhl na radu starého pána elektrikáře, který výmysl s plus na kostru odmítal. Opravoval stroje Wehrmachtu, tak zkušenosti měl převeliké... 