Převodovka-startpáka
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
Re: Převodovka-startpáka
Vana (plechová, ne úplně ideálně rovná) - rozdělával jsem ji několikrát kvůli zásahům do motoru, nikdy po montáži netekla. Těsnění vždy vyrobeno doma z těsnícího korku tloušťky cca 2,5 mm + mnou již zmiňovaný Paulin. Kde se ale dneska dostat ke korku, to jsem nepátral - pracuju se zásobami tak 40 - 50 let starými. Dobrý materiál, dokonce jeden kus mám dvouvrstvý s vloženou tenkou vrstvičkou výztužné tkaniny, systém překližky.
Já vůbec nikdy žádná plošná těsnění nekupuju, vždycky udělám. Přijdou mi to vyhozené peníze a ani se mi někdy nepozdává použitý materiál.
A ještě jeden ověřený "těsnící" tip od praktika ze 60. let minulého století (z dob Hermetiků) - nemáš-li těsnící tmel, nebo chceš-li plochy při demontáži snadno oddělit a aby zůstaly skoro čisté, použij místo těsnícího tmelu mazlavé mýdlo. Tam kde není požadavek na velkou teplotní odolnost to funguje 100% - ověřeno mnou na škodováckém motoru (olejová vana, přední víko, víko ventilů atd.).
Za ale vůbec nejdůležitější považuji velice důkladné odmaštění všech těsnících ploch, skutečně na lékárenskou čistotu. Pokud zůstanou stopy mastnoty, nikdy žádný sebelepší tmel nepomůže, nepřilne a olej si najde cestu ven. V tomhle se hodně hřeší a falešně spoléhá na schopnosti soudobých "hi-fi" materiálů, silikonů atd.
Já vůbec nikdy žádná plošná těsnění nekupuju, vždycky udělám. Přijdou mi to vyhozené peníze a ani se mi někdy nepozdává použitý materiál.
A ještě jeden ověřený "těsnící" tip od praktika ze 60. let minulého století (z dob Hermetiků) - nemáš-li těsnící tmel, nebo chceš-li plochy při demontáži snadno oddělit a aby zůstaly skoro čisté, použij místo těsnícího tmelu mazlavé mýdlo. Tam kde není požadavek na velkou teplotní odolnost to funguje 100% - ověřeno mnou na škodováckém motoru (olejová vana, přední víko, víko ventilů atd.).
Za ale vůbec nejdůležitější považuji velice důkladné odmaštění všech těsnících ploch, skutečně na lékárenskou čistotu. Pokud zůstanou stopy mastnoty, nikdy žádný sebelepší tmel nepomůže, nepřilne a olej si najde cestu ven. V tomhle se hodně hřeší a falešně spoléhá na schopnosti soudobých "hi-fi" materiálů, silikonů atd.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
- Honda Wanderer
- Příspěvky: 391
- Registrován: 21 zář 2011, 07:55
- Bydliště: kde končej brambory a začíná víno
Re: Převodovka-startpáka
Na tekoucí převodovku je ideální hustej olej. Konzistencí blízké medu. Taky jsem s tím zápasil, pořád přetěsňoval a utěsňoval... Pak mi kamarád poradil hustej olej, do starých převodovek a jezdím na to s úspěchem nějaký rok. Loužičky jsou, ale jen mrňavé. Doporučuju PP44.
Don't give in without the fight!
Re: Převodovka-startpáka
Zdravím, tak řeším další věc . Položka 230 na obrázku t.j vložka ozubeného kola má být nalisovaná v tom ozub. kole nebo se má volně toči jak na hřídeli tak v ozub. kole ?


Naposledy upravil(a) fapeko dne 17 bře 2013, 21:39, celkem upraveno 1 x.
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Re: Převodovka-startpáka
Pozice 230 - litinové pouzdro, volné jak v kole, tak na hřídeli. 235 - bronzové pouzdro, uložení dtto. Principielně nevidím problém v tom, proč by pouzdro nemohlo být nalisováno do kola s přesahem, vystruženo a nalícováno na hřídel točně. V činnosti jsou tato pouzdra jen "navolno", u nezatížených a volně se odvalujících kol. Po zařazení rychl. stupně se kolo vůči hřídeli otáčet přestane...
Dobrá info možná - podle sdělení p. Kučery jsou nyní továrnou dodávaná pouzdra (ND) nepoužitelná (proč nevím - rozměry, materiál???). Nechal jsem je vyrobit na míru, všechna bronzová, to nemůže vadit, spíš naopak, a ručně vytvořil mazací drážky.
Dobrá info možná - podle sdělení p. Kučery jsou nyní továrnou dodávaná pouzdra (ND) nepoužitelná (proč nevím - rozměry, materiál???). Nechal jsem je vyrobit na míru, všechna bronzová, to nemůže vadit, spíš naopak, a ručně vytvořil mazací drážky.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Re: Převodovka-startpáka
Mě se to uložení pánové nějak nezdá. Nevidím jedinný důvod, proč by mělo být kluzné pouzdro uloženo s takovými vůlemi jak na hřídeli, tak v kole, aby se na obou těchto součástech mohla točit.
Podle mě by pouzdro mělo být uloženo s přesahem na jedné součástce a otočně na druhé. Ta položka 235 jasně napovídá (dle mazacích drážek po obvodu), že kolo je uloženo s přesahem na hřídeli a otočně v ozubeném kole. Jinak jestli si to dobře pamatuji, tak na emkové převodovce je to tak, že (bronzová, či dle barvy kovu možná spíše mosazná) pouzdra jsou nalisována na hřídeli. Jedinné ozubené kolo, které má pouzdro nalisované v sobě bylo západkové kolo startpáky. Ale jak říkám, jedná se o starší převodovku. Tak mi to ale připadá logické, ne jako kluzné ložisko, co se klouže na hřídeli i náboji a dvojnásobné vůle...
Tak, a teď chci slyšet vaše reakce.
Podle mě by pouzdro mělo být uloženo s přesahem na jedné součástce a otočně na druhé. Ta položka 235 jasně napovídá (dle mazacích drážek po obvodu), že kolo je uloženo s přesahem na hřídeli a otočně v ozubeném kole. Jinak jestli si to dobře pamatuji, tak na emkové převodovce je to tak, že (bronzová, či dle barvy kovu možná spíše mosazná) pouzdra jsou nalisována na hřídeli. Jedinné ozubené kolo, které má pouzdro nalisované v sobě bylo západkové kolo startpáky. Ale jak říkám, jedná se o starší převodovku. Tak mi to ale připadá logické, ne jako kluzné ložisko, co se klouže na hřídeli i náboji a dvojnásobné vůle...
Tak, a teď chci slyšet vaše reakce.
M-72
Re: Převodovka-startpáka
U té emky jde pouzdro ztouž na hřídel a navolno v kole.Ale postupem času se uvolní a je volně otočné , tak jak se zde uvádí.
Re: Převodovka-startpáka
Já bych to bral pouze jako ruskou (ne)kvalitu zpracování. V převodovce mojí emky pouzdra byly původní a z hřídele šly dolů ztuha. Rozhodně se na hřídeli neprotáčely. Měmil jsem je za původní nové originály z vojenských zásob, rovněž se netočí a neměly by.serpico-3 píše:U té emky jde pouzdro ztouž na hřídel a navolno v kole.Ale postupem času se uvolní a je volně otočné , tak jak se zde uvádí.
Dle mě je pouzdro které se otáčí na hřídeli i zároveň v ozubeném kole převodovky nesmysl a pouze zdrbané uložení, toť můj názor, nikomu jej nevnucuji, nechť si každý myslí co chce.
M-72
-
Dneprstein
- Příspěvky: 612
- Registrován: 21 led 2011, 12:28
Re: Převodovka-startpáka
No, co na to říká manuál k Dněpru: ...ozubená kola 1. 2. a 3. převodového stupně se volně otáčejí na kovokeramických pouzdrech a ozubené kolo 4. převodového stupně na bronzovém pouzdře...
Re: Převodovka-startpáka
Arno 77 názor máš správný , já měl ty samé zkušenosti, také jsem dával zbrusu nové díly do obalu/všechny/a bylo to, jak říkáš..Ale když jsem rozebíral různé sračky, pouzdra tam létaly jak hadr na holi..Možná až mi lehne skříň, uvidím..Ale já si naopak myslím, že logičtější by bylo, aby pouzdro bylo nalisováno v kole a otáčelo se na hřídeli, jako je to u aut..Ale podle mazacích děr je to naopak..Tahle převodovka je vlastně systém Burman,což nám asi nic neříká, ale je to tak. 
Re: Převodovka-startpáka
Tak zase řeším tu převodovku , nějak nechápu co za distanční kroužek přijde u položky 237 , jestli se má opírat o ložisko a doraz hřídele tam kde začíná ten větší průměr ,nebo se ma opírat o ložisko a ozubené kolo , respektíve co ten kroužek má vlastně vymezovat
U položky 217 je to sámé s tím že to ozubené kolo chodí několik cm tak vůbec nechápu proč tam má byt ten kroužek.Dostal jsem 3 převodovky s toho 1 novou v polorozebraném stavu tak nevím jak to má vlastně být správně abych složil jednu dobrou
Prosím o vysvětlení

U položky 217 je to sámé s tím že to ozubené kolo chodí několik cm tak vůbec nechápu proč tam má byt ten kroužek.Dostal jsem 3 převodovky s toho 1 novou v polorozebraném stavu tak nevím jak to má vlastně být správně abych složil jednu dobrou
Prosím o vysvětlení

Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
-
Dneprstein
- Příspěvky: 612
- Registrován: 21 led 2011, 12:28
Re: Převodovka-startpáka
237 je vymezovací podložka ložiska (tedy mezi hřídel a ložisko). Na konci hřídele je podobně. Vymezuje to správnou polohu hřídelí vůči sobě, vůči vidličkám, atd. Pokud je v háji zadní podložka, vypadávají rychlosti 1. a 3. Pokud přední, vypadává 2. a 4. Co se koukám do rozkresu Dněpří převodovky (D-11, 16, atd.) Tak tam ta podložka 217 chybí. Osobně si myslím, že to bude nějaký bronzový, nebo měděný kroužek, aby se kolo zpátečky nešoupalo přímo po té vymezovací podložce 218. A že se jinak šoupe...
Co mě ale zarazilo na rozkresu Dněpří převodovky, tak že na tomhle výkresu chybí i zadní ložisko hřídele (219) a na žádném jiném rozkresu jsem ho nenašel. Ať počítám jak počítám, ložiska jsem vždycky našel jenom 3...
Co mě ale zarazilo na rozkresu Dněpří převodovky, tak že na tomhle výkresu chybí i zadní ložisko hřídele (219) a na žádném jiném rozkresu jsem ho nenašel. Ať počítám jak počítám, ložiska jsem vždycky našel jenom 3...
Re: Převodovka-startpáka
Píšou tam :217. Podkładka stalowa(ocelová)
218. Podkładka dystansowa
Taky mi připadá nějak divné že ta 217 samovolně "lítá" po té hřídeli
218. Podkładka dystansowa
Taky mi připadá nějak divné že ta 217 samovolně "lítá" po té hřídeli
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Re: Převodovka-startpáka
Já jsem na to šel od lesa.
Na ten plech s těma dvěma šroubama jsem bodnul svářečkou takový T kus a šlo to jako po máse.Pak jsem ho obrousil a JE TO !!!
Re: Převodovka-startpáka
dudla: Jaký plech,jaký šrouby, jaké T ?? Vysvětli popřípadě hod sem obrázek v IMG viz zde http://www.sowiet-moto.neostrada.pl/
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz