Asi každý, kdo s 2WD Uralem jezdí v terénu, to zná. Hřídel pohonu sajdy se prostě kroutí. Zkroutí se a prohne. Jak se kroutí, tak hází čímdál víc, až začne mlátit do rámu nebo plocháče držícího silentblok loďky. Srovnáte ji na lisu a ona se kroutí dál. Co s tím?
Koupit novou nemá moc smysl. Testovací jezdec americké centrály Uralu IMWA si na funglovou hřídel nakreslil rovnou čáru barvou. Po první jízdě v terénu, kde jí dal pořádně zabrat, měl z čáry spirálu o třičtvrtě otáčky. Jsou známy i případy, kdy tu hřídel někdo překroutil zcela.
Je možné koupit "tuningovou" druhovýrobní hřídel (http://www.racewayservices.com/raceway/ ... 0shaft.PDF), ale její cena je slušně řečeno nesmyslná (4000Kč).
Pak je poslední možnost, kterou zvolil i zmíněný testovací jezdec a mnoho dalších lidí to úspěšně provedlo - udělat si tu hřídel sám.
Origo trubka je americký rozměr 0.96" (24,3/4mm) z neznámého bláta. Nepodařilo se mi nikde sehnat maloobchodně trubku z ušlechtilého materiálu, ani jsem nenašel vhodnou starou poloosu z auta dostatečné délky, tak jsem nedostatek pevnosti materiálu nahradil jeho množstvím. Zvolil jsem běžnou trubku 30/6 z konstrukční oceli - dostupná v metráži ve Feroně.
Postup je jednoduchý - vzít původní zkroucenou hřídel, obrousit sváry a vyklepnout trubku z koncovek.
Na nové trubce vysoustružit konce na rozměr koncovek. Chtěli jsme to vysoustružit větší a koncovky nalisovat s přesahem pomocí lisu. Blbě jsme si to ale změřili a přestože jsme přidali desetinu na průměru, pořád tam jdou koncovky volně. Nezapomeňte si vysoustružit náběh pro svár.
Pak zavařit silnou elektrikou, žádné slabé domácí COčko.
Je potřeba si dát pozor na natočení, aby po nasazení tisícihranu vycházely vidlice kloubů proti sobě. Je to potřeba kvůli vyrovnání nerovnoměrného otáčení kardanu.
Konec na straně kloubu zašpuntovat, ať tam nevniká voda a natřít. Nebo pozinkovat, pokud chcete aby to vypadalo jako origo.
Zatím jsem to zkoušel jen jednu teréní projížďku. Jestli je to opravdu dobré řešení, vám řeknu až tak za rok.
Hřídel pohonu sajdy Ural 2WD - pokus o zesílení
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Hřídel pohonu sajdy Ural 2WD - pokus o zesílení
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Re: Hřídel pohonu sajdy Ural 2WD - pokus o zesílení
Po roce čas na zhodnocení úpravy:
Silná tyč se kroutí jen velmi minimálně, téměř vůbec. Zato se místo ní kroutí vidlička na konci. A trochu i vidlička na výstupu rozvodovky. Následkem toho tam jdou velmi těžko dostat kříže a snižuje to jejich životnost.
Tedy tato úprava je celkem k ničemu, protože vidlička se rovná mnohem hůř, než hřídel.
Takže buďto vyvařit vidličky - řádně vyztužit masivními kusy oceli, nebo vymyslet nějakou kluznou nebo pružnou spojku na ochranu hřídele.
Silná tyč se kroutí jen velmi minimálně, téměř vůbec. Zato se místo ní kroutí vidlička na konci. A trochu i vidlička na výstupu rozvodovky. Následkem toho tam jdou velmi těžko dostat kříže a snižuje to jejich životnost.
Tedy tato úprava je celkem k ničemu, protože vidlička se rovná mnohem hůř, než hřídel.
Takže buďto vyvařit vidličky - řádně vyztužit masivními kusy oceli, nebo vymyslet nějakou kluznou nebo pružnou spojku na ochranu hřídele.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.