Origo Uralí "pontony" jsou v terénu dost nepraktické. V kdejaké koleji od traktoru se na výfuk pověsíte. Při prodírání se hlubokým sněhem jsou pak vysloveně k vzteku.
Spousta lidí si pak montuje jiné výfuky. Buďto svod nebo i tlumič samodomo, nebo výfuky z jiných motorek.
Asi nejčastěji je vidět replikový výfuk pro R75 - pod motorem sveden do jednoho, trubka spodem až za osu zadního kola a tam nahoru, kde je vedle blatníku tlumič.


Pak se hodně objevuje výfuk od americké Raceway Services - dva výfuky s tlumičema z Vlka zvedlé pod blatník nebo v nové variantě Často se dá koupit origo Uralí svod 2 do jednoho, nemám ale tušení, jak se projeví asymetrie délky pro jednotlivé válce. Nevíte někdo?

Nikde jsem se ale nedozvěděl, jak se tyto výfuky projeví na průběhu točivého momentu, zvláště v terénu tak důležitých nízkých otáčkách. Žádný producent těch výfuků nemá grafy z brzdy a uživatelé v diskuzích nebyli schopni říct něco konkrétního.
Co jsem to diskutoval s českým výrobcem laďákú a svodů na rejže, tak delší svody a otevřenější tlumiče prý obecně zhoršují nízké a zlepšují vysoké otáčky. Tedy efekt, který rozhodně nepotřebuji. V každým krpálu v lese mám co dělat abych nemusel hoblovat spojku, ten motor je na tak těžkou sajdu slabý, tak je každý Nm v nízkých otáčkách potřeba.
Zmíněný český výrobce sice měří na brzdě, jak si zákazníkem objednaný výfuk vede oproti originálu, ale když si nevede, nic moc s tím nenadělá.
Moje představa je ponechat origo kolena i s propojkou před motorem, hned za olejovou vanou symetricky spojit do jednoho a pokračovat napravo. U zadní stupačky to ohnout nahoru a od zadního tlumiče pérování dozadu mít pod blatníkem uchycený tlumič výfuku.
Vymýšlím ale varianty pro případ, že by dlouhý svod měl negativní vliv. Jedna z možností je mít tlumič výfuku začínající už dole kousek za patou řidiče a směřující šikmo nahoru končící nad rozvodovkou.
Už jsem viděl někde na netu i tlumič výfuku vedoucí zkrz čumák sajdy, ale to rozhodně nechci.

