Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2926
Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.
-
michal.svec750
- Příspěvky: 27
- Registrován: 26 zář 2016, 13:09
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
Bezkontakt nechcem, aj keď ho tu takmer všetci vychvaľujú, nerobí mi problémy údržba a nastavovanie predstihu. Od malička sa venujem veteránom od Jawy 50/555 cez Peráka, Panelku až po 350/634 a Trabanta 601, všetky motory som si generalkoval sám a Trabanta si momentálne sám renovujem od piky už druhý rok, takže sa nedá o mne povedať žeby som bol netechnický typ, len bohužial o Dneproch sa clovek na nete nedopátra nikdy k ničomu konkrétnemu, nebyť týchto stránok a ľudí na tomto fóre. Čítaním vlákien som sa už ajtak dozvedel mnoho o týchto krásnych strojoch, ale s tento Dneprí regulátor je pre mňa španielska dedina, tak prosím, nerobte zo mňa blbca...
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
On ten problém rady / nerady víceméně vychází z toho, co napsal kolega "Jirka veteran". Totiž z toho, že u každého motoru má ten odstředivý regulátor mít jinou charakteristiku. T. j. průběh přidávání / okamžité hodnoty předstihu při konkrétních otáčkách. K tomu, abychom toto dokázali správně nastavit (nikoliv metodou pokus - omyl!), je potřeba:
1) znát princip odstředivé regulace, jak funguje a co a jak vlastně mají ty pružiny za úkol realizovat
2) vědět, jaká je obecně silová zatěžovací charakteristika vinuté pružiny; z bodu 1) a 2) vyplývá
3) vědět, proč tam jsou (pokud jsou) ty pružiny dvě, různé tuhosti, proč má jedna ze začátku vůli a druhá třeba taky, a třeba taky ne; když pochopíme 1), 2) a 3), musíme
4) znát předpis výrobce pro průběh charakteristiky odstředivé regulace konkrétního motoru (nevím, zda pro tyto motory lze vůbec někde formou grafu předstih - otáčky najít....)
5) mít možnost to, co nastavíme, také nějak změřit; problém - minimálně je ve stručnosti potřeba mít otáčkoměr, stroboskopickou lampu a mít přístup k obnažené části motoru, rotující jeho otáčkami - ideálně k setrvačníku či řemenici (to jde na autě jednoduše, u motorky tohoto typu hůř)
Pokud splním 1 - 5, potom je to prosté - přihýbáním držáků nebo pružin "něco" nastavíme - a změříme v několika otáčkových režimech. Výsledek porovnáme s předpisem výrobce; pravděpodobně se nějak netrefíme... Ale protože známe 1 - 4, tak nastavení pružin "správným směrem" upravíme a znova měříme. Atd, dokud se nedostaneme na požadované hodnoty.
Takhle se třeba nastavovaly regulátory starých klasických rozdělovačů, a u Dněpra to nic jiného není.
Tedy troufnu si prohlásit, že doporučení "napni to tak a tak" je tou správnou radou. Tady totiž podle mého názoru žádná jednoduchá přesná rada tohoto druhu neexistuje. Jednoduše lze sdělit pouze "udělal jsem to (náhodou) tak a tak, a jede / nejede to dobře", zkus / nedělej to taky stejně. Know how je v těch mých bodech nahoře.
Takže tak...
1) znát princip odstředivé regulace, jak funguje a co a jak vlastně mají ty pružiny za úkol realizovat
2) vědět, jaká je obecně silová zatěžovací charakteristika vinuté pružiny; z bodu 1) a 2) vyplývá
3) vědět, proč tam jsou (pokud jsou) ty pružiny dvě, různé tuhosti, proč má jedna ze začátku vůli a druhá třeba taky, a třeba taky ne; když pochopíme 1), 2) a 3), musíme
4) znát předpis výrobce pro průběh charakteristiky odstředivé regulace konkrétního motoru (nevím, zda pro tyto motory lze vůbec někde formou grafu předstih - otáčky najít....)
5) mít možnost to, co nastavíme, také nějak změřit; problém - minimálně je ve stručnosti potřeba mít otáčkoměr, stroboskopickou lampu a mít přístup k obnažené části motoru, rotující jeho otáčkami - ideálně k setrvačníku či řemenici (to jde na autě jednoduše, u motorky tohoto typu hůř)
Pokud splním 1 - 5, potom je to prosté - přihýbáním držáků nebo pružin "něco" nastavíme - a změříme v několika otáčkových režimech. Výsledek porovnáme s předpisem výrobce; pravděpodobně se nějak netrefíme... Ale protože známe 1 - 4, tak nastavení pružin "správným směrem" upravíme a znova měříme. Atd, dokud se nedostaneme na požadované hodnoty.
Takhle se třeba nastavovaly regulátory starých klasických rozdělovačů, a u Dněpra to nic jiného není.
Tedy troufnu si prohlásit, že doporučení "napni to tak a tak" je tou správnou radou. Tady totiž podle mého názoru žádná jednoduchá přesná rada tohoto druhu neexistuje. Jednoduše lze sdělit pouze "udělal jsem to (náhodou) tak a tak, a jede / nejede to dobře", zkus / nedělej to taky stejně. Know how je v těch mých bodech nahoře.
Takže tak...
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
-
michal.svec750
- Příspěvky: 27
- Registrován: 26 zář 2016, 13:09
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
Ďakujem, otáčkomer a stroboskop mám, kedže otec je bývalý servisák, veľa vecí riešime spoločne, popravde pomocou stroboskopu som to aj chcel nastavovat, ale neviem aký je predpis, na Favorite som pomocou stroboskopu a otáčkomeru kontroloval správnu funkčnost poddtlakového regulátora, veľmi dobre viem o čom vravíte. U Škody 120 myslím že regulátor funguje tak, že jedna pružinka je bez vôle a druhá má akokeby vôľu, tá bez vôle reguluje od začiatku a tá druhá reguluje sa k nej pridáva až od určitých otáčok vyššie, je to tak aj u Dnepra? Ktorá pružinka má býť bez vôle a ktorá má mať určitú vôľu? Hrubšia, tenšia? Zaujíma ma prax, podla stroboskopu si to doladím, pokiaľ niekto má predpis v akých otáčkach má byť aký predstih tak sem s ním!
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
To je přesně ono! Bohužel - ten předpis ani charakteristiku pro Dněpra neznám. Dokud jsem neměl bezkontakt, tak na SV motoru nic takového nebylo, nepátral jsem Předstih se nastavoval ručně páčkou podle citu. Jako na předválečných strojích.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
- Davy
- Příspěvky: 813
- Registrován: 20 črc 2012, 09:23
- Bydliště: Lovosice a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
Že by se pro dněpří motor graf předstihu podařilo sehnat, to je bych řek sci-fi. Buďto oměřit na motoru kterej chodí tak nějak dobře - to by chtělo dvoukanálovej osciloskop nebo čítač a udělat si do toho okýnka na setrvák nějakej snímač co by dal puls při horní úvrati. A nebo věřit že výrobce bezkontaktu ví co dělá a oměřit to na tom. To by se dalo udělat na stole s generátorem a čítačem. Pokud by mi někdo půjčil ten bezkontakt, tak to změřim.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
-
michal.svec750
- Příspěvky: 27
- Registrován: 26 zář 2016, 13:09
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
Stačilo by možno vedieť pri akých otáčkach majú byť závažíčka už naplno roztiahnuté a pomocou stroboskopu a otáčkomeru to nastaviť a ďalšia vec, predstih má stúpať lineárne s otáčkami?
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
Jen můj názor, vycházející z bodů 2) a 3) mého dlouhého příspěvku - lineárně to rozhodně nebude. To by stačila jedna pružina, resp. dvě stejně tuhé a stejně předpjaté, to by dávalo (přibližně) lineární průběh. Jen přibližně, protože odstředivé zrychlení, a tím i odstředivá síle závažíček při rotačním pohybu stoupá s druhou mocninou obvodové rychlosti / otáček. Ta charakteristika bude určitě lomená. Kde je bod zlomu - ?? Jaká je strmost obou přírůstků - ?? Při jakých otáčkách je regulátor "nadoraz" - ?? Od jakých otáček se mají vůbec začít závažíčka rozevírat - ?? Toto nevím a to třeba zjistit.
Dněpr MT12
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
Honda CM400T
Honda XBR 500
ČZ 175/1938
JČZ 150
...a další stvůry
- Davy
- Příspěvky: 813
- Registrován: 20 črc 2012, 09:23
- Bydliště: Lovosice a Praha
- Kontaktovat uživatele:
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
takhle nejak http://www.elektronik-sachse.de/ZDG3/cu ... andard.gif (nejaky nemecky zapalovani pro bavoraky a Ural a Dnepr)
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
-
michal.svec750
- Příspěvky: 27
- Registrován: 26 zář 2016, 13:09
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
Kdesi som čítal, že už pri 1500 otáčkach by mal byť predstih maximálny, ale nejak sa mi to nezdá, popravde ani tento graf sa mi nejak nezdá, pokiaľ berieme do úvahy ružový priebeh, tak maximum dosiahne až niekde pri 4800 otáčkach, nie je to až až?
-
michal.svec750
- Příspěvky: 27
- Registrován: 26 zář 2016, 13:09
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
Tak mi napadlo, že polský fiat 126p je vlastne niečo podobné ako Dneper, je to 650, piesty chodia spolu, tak mozno aj graf predstihu by mohol byť podobný, aj som ho našiel, len ho sem neviem dať, linearne stúpa od nula do 20 stupnov, vtedy je predstih na maxime a je to pri 3000 otáčkach, Dneper má maximálny predstih vyšší, takze je reálne, že maximum dosahuje podobne (3000 ot.), alebo o niečo vyššie. Rozdielne pružinky tým pádom od len tvoria nábeh z nuly, aby tam nebola hrana, samozrejme majú aj vplyv na potrebný nábeh
Naposledy upravil(a) michal.svec750 dne 06 říj 2016, 19:35, celkem upraveno 1 x.
-
michal.svec750
- Příspěvky: 27
- Registrován: 26 zář 2016, 13:09
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
Ospravedlňujem sa, že píšem ako magor, ale píšem to na mobile a v hlave mi prúdi spusta myšlienok ohľadne tohto problému, rozmýšlam a píšem naraz 
-
mirda
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
Já jsem s regulací předstihu skoncoval před třemi roky.V zapalku se mi otáčí jen vačka, kterou jsem pomocí mezikusu přišroubil napevno,do správné polohy.Řekl bych,že ty závažíčka jsou maximálně otevřené už okolo 1000ot.Měl jsem to uplé v soustruhu,kde to šlo dobře pozorovat,jak to pri různých otáčkách funguje.Motor teď startuje na poprvé a jako by ožil. Jsem s tím spokojen a neměnil bych.
-
michal.svec750
- Příspěvky: 27
- Registrován: 26 zář 2016, 13:09
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
Nemá motor na voľnobeh tvrdý chod, že sa akokeby trasie, čo býva spôsobené veľkým predstihom už pri voľnobežných otáčkach???
Keďže ste museli nastaviť určitý kompromis pevným nastavením pre celú škálu otáčok
Keďže ste museli nastaviť určitý kompromis pevným nastavením pre celú škálu otáčok
-
mirda
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
Chod motoru na volnoběh je naprosto klidný a při samotné jízdě jde krásně do otáček.
Velikost předstihu jsem dal asi třičtvrtě plného. To vše mi poukazuje na to,že regulace je celkem zbytečná, nebo mi to tak aspoň připadá.
Velikost předstihu jsem dal asi třičtvrtě plného. To vše mi poukazuje na to,že regulace je celkem zbytečná, nebo mi to tak aspoň připadá.
-
michal.svec750
- Příspěvky: 27
- Registrován: 26 zář 2016, 13:09
Re: Falošný vzduch cez vodítka ventilov/ karburatory Jikov 2
Regulacia slúži nato, aby nedochádzalo v určitých otáčkach pri určitom zaťažení k detonačnému spaľovaniu. Dnes sú však benzíny v úplne inej kvalite a s vyššími oktanovými číslami ako kedysi, takže pri dobre zvolenom kompromise nastavenia napevno, sa detonácie zrejme vôbec nemusia objaviť