Chlazeni oleje
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Re: Chlazeni oleje
Klasický olejový chladič na Ural udělat samozřejmě jde, mnozí na západě ho tam mají. Trochu nešikovně se napojuje, ale to je drobnost. Prodávají se i druhovýrobní čerpadla s větším průtokem.
Jenže tohle já nechci, mé nároky jsou jiné.
Jezdím celoročně, chci mít regulaci teploty. Mám starou Hondu s chladičem oleje, kde v mrazu na semaforech musím přidávat sytič protože olej za celou cestu nedosáhne víc než 10*C. Existují i elektrická olejová čerpadla, ale jsou neuvěřitelně drahá, protože se používají pouze pro dodatečnou montáž turba do motoru co na něj není uzpůsobenej.
Dále to drtím v těžkém terénu, kde za jízdy běžně ulámu stupačku, padák, kanistr, zrcátko a zprohýbám výfukové roury a podlahu sajdy. Někteří to nazývají kurvením stroje, ale k tomuhle účelu jsem si teréně-cestovní sajdu koupil. Všechny k jízdě nutné systémy tedy musí být nerozbitné nebo silně chráněné. Proto mi tahání životně důležitého oleje mimo motor nepříjde rozumné.
To že na zimu veškeré vnější části prostě odmontuju, je bonus.
Davy: Trubka je v díře jen zalepená epoxidem.
Jenže tohle já nechci, mé nároky jsou jiné.
Jezdím celoročně, chci mít regulaci teploty. Mám starou Hondu s chladičem oleje, kde v mrazu na semaforech musím přidávat sytič protože olej za celou cestu nedosáhne víc než 10*C. Existují i elektrická olejová čerpadla, ale jsou neuvěřitelně drahá, protože se používají pouze pro dodatečnou montáž turba do motoru co na něj není uzpůsobenej.
Dále to drtím v těžkém terénu, kde za jízdy běžně ulámu stupačku, padák, kanistr, zrcátko a zprohýbám výfukové roury a podlahu sajdy. Někteří to nazývají kurvením stroje, ale k tomuhle účelu jsem si teréně-cestovní sajdu koupil. Všechny k jízdě nutné systémy tedy musí být nerozbitné nebo silně chráněné. Proto mi tahání životně důležitého oleje mimo motor nepříjde rozumné.
To že na zimu veškeré vnější části prostě odmontuju, je bonus.
Davy: Trubka je v díře jen zalepená epoxidem.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
-
Jirka veteran
- Příspěvky: 97
- Registrován: 22 úno 2014, 13:58
- Bydliště: Sobčice
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chlazeni oleje
Tak to potom ano,už to chapu.
Hipik-myslis tu trubku vodního chlazení ,to jsme kdysi zkouseli-ne na motocyklu-ale nedalo se to regulovat,take kolik zavitu a jaky prumer trubky atd,když jsi jel pomalu tak nic moc a když jsi tomu naložil tak to fungovalo jako vyvijec pary
.To už bych to zkusil jako teplovzdusne topení s vetrackem.
Hipik-myslis tu trubku vodního chlazení ,to jsme kdysi zkouseli-ne na motocyklu-ale nedalo se to regulovat,take kolik zavitu a jaky prumer trubky atd,když jsi jel pomalu tak nic moc a když jsi tomu naložil tak to fungovalo jako vyvijec pary
Re: Chlazeni oleje
Začínam taky pracovat na Vodníkovi pro olej
Zatím se ještě rozhoduji, jaký chladič použít, začaly se mi líbit chladiče se saharou z Endur.
https://plus.google.com/106672518108745 ... LwFGMxriLb

Zatím se ještě rozhoduji, jaký chladič použít, začaly se mi líbit chladiče se saharou z Endur.
https://plus.google.com/106672518108745 ... LwFGMxriLb

Ural Ranger Urban Camo .Dněpr MT10
Re: Chlazeni oleje
Když jsem viděl, že máš trubky bokem z vany, tak jsem se chtěl zeptat jestli víš, kudy vedou výfukové roury
Ale koukám že jsi to tam vytočil.
Uvařit si svoji vanu - dobrá práce!
Ikdyž na mě moc hluboká. Já bych si asi v tom případě udělal vanu s dvojitým dnem jakožto výměníkem, co nejmělčí je možné. Záleží samozřejmě na tom, jak drsný terén jezdíš. Na polňačkách hluboká vana nevadí, ale tam není potřeba ani chladič.
Chladič plánuji z nějakého malého endura - i s tlakovým víčkem abych nepotřeboval expanzku. Uvidím co vrakoviště nabídne.
Uvařit si svoji vanu - dobrá práce!
Ikdyž na mě moc hluboká. Já bych si asi v tom případě udělal vanu s dvojitým dnem jakožto výměníkem, co nejmělčí je možné. Záleží samozřejmě na tom, jak drsný terén jezdíš. Na polňačkách hluboká vana nevadí, ale tam není potřeba ani chladič.
Chladič plánuji z nějakého malého endura - i s tlakovým víčkem abych nepotřeboval expanzku. Uvidím co vrakoviště nabídne.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Re: Chlazeni oleje
Na dvojité dno jsem myslel taky, ale nevěděl jsem jak vyřešit výměnu vody/přenos teplot, měď má lepší přenosové vlastnosti a taky pomocí trubek je snadnější vytvořit "vodní okruh" (pro výměnu teplé kapaliny).
Taky jsem se bál do dvojítého dna udělat jen falešné dno, aby studená voda nešla nejkratší cestou ven, tudiž bych musel vymyslet "labirint" s určenou cestou průtoku vody
Vana má stejný rozměry jako originální nízká AL, ale vypustil jsem žebra (v domění že vodník bude stačit), takže bude větší olejová náplň, aneb kdo maže ten jede
Trubky bokem, ono teď mám výfuk okolo celé vany, a na boku je teď nejvíce prostoru, ale řeším krýt/tepelný štít
Hola, hola, vrakoviště volá
PS: Zde srovnání s origo

Taky jsem se bál do dvojítého dna udělat jen falešné dno, aby studená voda nešla nejkratší cestou ven, tudiž bych musel vymyslet "labirint" s určenou cestou průtoku vody
Vana má stejný rozměry jako originální nízká AL, ale vypustil jsem žebra (v domění že vodník bude stačit), takže bude větší olejová náplň, aneb kdo maže ten jede
Trubky bokem, ono teď mám výfuk okolo celé vany, a na boku je teď nejvíce prostoru, ale řeším krýt/tepelný štít
Hola, hola, vrakoviště volá
PS: Zde srovnání s origo

Ural Ranger Urban Camo .Dněpr MT10
-
František Buřval
- Příspěvky: 77
- Registrován: 11 úno 2013, 18:39
Re: Chlazeni oleje
chladič vody by se hodil z čínský čtyřkolky 250ccm má ventilátor a cena 2500kč ,prodejna č.t.608235023 a v Bosovicíc ho maj za 1500kč bez vent. č.t.603264974
Re: Chlazeni oleje
Re: Chlazeni oleje
Zajímá mě názor na toto čerpadlo, co si o tym myslíte
http://shop.zedperformance.co.uk/12v-ho ... e-dry-sump
Jinak se mi taky moc líbí ta krásná hranatá veliká vana
http://shop.zedperformance.co.uk/12v-ho ... e-dry-sump
Jinak se mi taky moc líbí ta krásná hranatá veliká vana
MV650
K750
K750
Re: Chlazeni oleje
Krmelec
Tak to letos k výfukům a váně vymyslím ještě něco, aby byl Ural hoden tohoto jména co nejdříve..
Asi zavolám Hipíkovi kvuli radám co udělat, zda nechce na pivo nebo navštívit konečně svojí výhru z Píšťan
Asi zavolám Hipíkovi kvuli radám co udělat, zda nechce na pivo nebo navštívit konečně svojí výhru z Píšťan
Ural Ranger Urban Camo .Dněpr MT10
- hipik634-750
- Příspěvky: 1017
- Registrován: 30 čer 2012, 16:39
- Bydliště: Usti nad Labem
Re: Chlazeni oleje
mam ted par cest do prahy, tak se stavim, ale jeden tip na krmelec bych mel 
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Re: Chlazeni oleje
Po pěti měsících Března přišel Duben, čas zase něco udělat, aby to do léta bylo hotové.
Namontoval jsem malý chladič z DT125 - asi nejběžnější na českých motovrakovištích. Za 400Kč.
Je jen o něco menší než revmaplech, jehož místo obsadil. Čerpadlo ještě nemám ani jsem zatím žádné konkrétní nevybral.
Ze zvědavosti jsem to zapojil bez něj, jak to bude fungovat na samotížný oběh. Teoreticky by to moc cirkulovat nemělo, pokud vůbec. Vlastní výměník o výšce asi 3cm žádný potenciál neposkytuje, minimální průřez 10mm měděné trubky je také opakem vhodných podmínek. V podstatě jediné, co tu vodu nutí proudit, je že jsem jednu trubku zabalil do mirelonu aby nechladla a druhou nechal holou.
Výsledek je překvapivý. Chladič je nečekaně teplý při jízdě v dnešním studeném větru, vana je jen mírně vlažná, ačkoliv blok motoru je horký. A to se v dnešním studeném dni olej ani moc zahřát nemohl.
Teď ve mě hlodá, zda vůbec čerpadlo kupovat. Budu delší dobu testovat to samotížné chlazení. Teploměr oleje nemám, jen kalibrovaný prst. Zkusím připojit ten teplotní spínač na nějakou kontrolku, jestli olej na samotíž vůbec někdy dosáhne těch 90*C.
Namontoval jsem malý chladič z DT125 - asi nejběžnější na českých motovrakovištích. Za 400Kč.
Je jen o něco menší než revmaplech, jehož místo obsadil. Čerpadlo ještě nemám ani jsem zatím žádné konkrétní nevybral.
Ze zvědavosti jsem to zapojil bez něj, jak to bude fungovat na samotížný oběh. Teoreticky by to moc cirkulovat nemělo, pokud vůbec. Vlastní výměník o výšce asi 3cm žádný potenciál neposkytuje, minimální průřez 10mm měděné trubky je také opakem vhodných podmínek. V podstatě jediné, co tu vodu nutí proudit, je že jsem jednu trubku zabalil do mirelonu aby nechladla a druhou nechal holou.
Výsledek je překvapivý. Chladič je nečekaně teplý při jízdě v dnešním studeném větru, vana je jen mírně vlažná, ačkoliv blok motoru je horký. A to se v dnešním studeném dni olej ani moc zahřát nemohl.
Teď ve mě hlodá, zda vůbec čerpadlo kupovat. Budu delší dobu testovat to samotížné chlazení. Teploměr oleje nemám, jen kalibrovaný prst. Zkusím připojit ten teplotní spínač na nějakou kontrolku, jestli olej na samotíž vůbec někdy dosáhne těch 90*C.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Re: Chlazeni oleje
Koukám že jsi dost pokročil a to velmi uspěšně. Super 
To já pořád bojuji s chladičem. Nechal jsem si vyrobit chladič od profíka a dopadlo to tak že s výsledkem se nebudu ani chlubit natož abych vám to ukazoval.
Michale měl bych prosbu. Můžeš mi prosím tě ten chladič přesně změřit.Rád bych ho nacpal mezi lodičku a blatník sajdy.
Díky.
To já pořád bojuji s chladičem. Nechal jsem si vyrobit chladič od profíka a dopadlo to tak že s výsledkem se nebudu ani chlubit natož abych vám to ukazoval.
Michale měl bych prosbu. Můžeš mi prosím tě ten chladič přesně změřit.Rád bych ho nacpal mezi lodičku a blatník sajdy.
Díky.
Ural Ranger Urban Camo .Dněpr MT10
Re: Chlazeni oleje
Rozměr chladiče je zhruba 13 x 30 cm plus víčko, přívod a podobné drobnosti. Mezi blatník a loďku se rozhodně nevejde. K tomu počítej s tím, že loďka se na silentblocích dovede celkem dost hejbat.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Re: Chlazeni oleje
Zdar pánové.....
Zase jsem pokročil kousek na vodníkovy. Chladič jsem si musel nakonec vyrobit sám
z topení Mazada 626. Proběhla první zatěžkávací skouška v Taboře na motokrosove trati. Při jízde po silnici v teplotách kolem 12-15 C nebylo možné ohřát olej na 80 C což je nastavení termostatu ve vaně. Sepnul až po 3.kole na dráze
. Díky tomu jsme přišly na to že chladič funguje na samotížku aniž by byl chladič nejak teplý. Přišly jsme na to porovnáním dvou motorek které odjely stejnou vzdalenost a rychlostí spolu z Tábora do Prahy. rozdíl byl tak +-30C podle Michalova kalibrovaného prstu
. teď už jen počkat na LETNÍ měsíce a zácpy.
Příkládám pár fotek mojí práce.
Zase jsem pokročil kousek na vodníkovy. Chladič jsem si musel nakonec vyrobit sám
Příkládám pár fotek mojí práce.
Ural Ranger Urban Camo .Dněpr MT10
Re: Chlazeni oleje
Přidám zkušenost se samotížným oběhem: Při normálním ježdění funguje spolehlivě. Pokud se ale jede jen a pouze offroad, oběh nemusí fungovat. Aby to kolovalo, je potřeba aby ta zaizolovaná trubka měla vyšší teplotu, než ta holá. K tomu je potřeba aby proudil vzduch. Při offroadu mimo cesty ve členitém terénu se ale stroj dlouhodobě pohybuje rychlostí chůze až téměř vůbec. Vzduch pak v podstatě neproudí, voda ve zpětné trubce se ohřeje na stejnou teplotu a oběh stojí. Chladič je pak studený (nebo vychladne), ačkoliv motor a trubky horké jsou. Pokud z terénu vybřednete a ujedete pár km normální rychlostí, oběh se rozeběhne.
Teplotní spínač mi v terénu i bez oběhu nedosáhl spínací teploty 90C během první půl hodiny, než jsem urval jeho dráty.
Teplotní spínač mi v terénu i bez oběhu nedosáhl spínací teploty 90C během první půl hodiny, než jsem urval jeho dráty.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Michal "Potápka" :-)
Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.