Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

Diskuze o čemkoliv
Pravidla fóra
Přátelská diskuze o čemkoliv. Žádná tématická omezení.
Jirka veteran
Příspěvky: 97
Registrován: 22 úno 2014, 13:58
Bydliště: Sobčice
Kontaktovat uživatele:

Re: synchronizace karburatoru

Nový příspěvek od Jirka veteran »

Myslel jsem měřit analyzátorem,ale to je asi trošku archaické a pomalé. Měl jsem kdysi udělanou takovou věc,byly to dva válce najel jsem na to motorkou a zároveň i autem,ty válce byly v rámu na ložiskách a dlouhé nebo široké cca metr dvacet,motorka byla přikurtovaná a to kolo od auta bylo zátěž tedy valivý odpor a na tom jsem zkoušel,vlastně simuloval jízdu,šlo to docela dobře.No a taky nějaký ventilátor.Napojil jsem Paltest a mohl si dělat co chtěl.
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 813
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: synchronizace karburatoru

Nový příspěvek od Davy »

Jirka veteran píše:Myslel jsem měřit analyzátorem,ale to je asi trošku archaické a pomalé. Měl jsem kdysi udělanou takovou věc,byly to dva válce najel jsem na to motorkou a zároveň i autem,ty válce byly v rámu na ložiskách a dlouhé nebo široké cca metr dvacet,motorka byla přikurtovaná a to kolo od auta bylo zátěž tedy valivý odpor a na tom jsem zkoušel,vlastně simuloval jízdu,šlo to docela dobře.No a taky nějaký ventilátor.Napojil jsem Paltest a mohl si dělat co chtěl.
Dulezitej je parcialni tlak kysliku a ten bude i ten vyceslozkovej analyzator merit lambda sondou, nebo nejakou jeji amperometrickou obdobou. Humus co jde z dnepriho vejfuku by to zabil.

Zajimava myslenka. Ja bych asi udelal hydraulicky, nebo indukcni brzdeni, kdybych neco takovyho delal.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Jirka veteran
Příspěvky: 97
Registrován: 22 úno 2014, 13:58
Bydliště: Sobčice
Kontaktovat uživatele:

Re: synchronizace karburatoru

Nový příspěvek od Jirka veteran »

Starý analogový tedy ručičkový analyzátor je na to dělaný,ale ten měří jen CO nic víc,nevím zda by to vyhovovalo.
Hm,bylo to jen zkusmo,stejně to potom šlo na silnici a podle toho jak to jelo jsem upravoval nastavení. Dynamometr je jiná,ale to už je moc složité,mám radši jednoduché věci,které bez problému fungují.Hydraulickou brzdu jsme měli také,bylo to čerpadlo z hasičské stříkačky ale na tom jsme porovnávali jen dost velké výkony kolem sto koní,medium byl olej.Jenže to je čtyřicet let zpátky.

Poznámka pro Michala,ten motor byl litrový ze Škody MB a v Česaně nám naměřili 92 koní.A to prosím s pětikanálovou hlavou.To jsou ty zoufalé motory.
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: synchronizace karburatoru

Nový příspěvek od Michal »

Rozdělovač lanek by neměl být z principu nějakou výhodou. Pouze se tím přesune rozdělovač z řidítka pod nádrž. Jde tedy jen o rozdíl daný provedením. Má ho například BMW a Ural 750. Ten na Uralu není špatnej ale zase taky ne nijak zázračně přesný. Samozřejmě proti origo Dněpřímu volně loženému želízku na řetězu přesný je.

Ohledně zubatého setrvačníku, viděl jsem na Dněpru zubatý vrchní plech spojky, sloužilo to na startér. Z plechu těhle tlouštěk pálí kde kdo (třeba TK moto) a často to výjde dokonce levněji než origo díl.
Já mám na Uralu zubatý setrvačník kvůli startéru a delší dobu přemýšlím o nabastlení indukčního čidla. Nevím ale které je dost rychlé, ABS čidla mají o řád menší frekvenci impulsů, auta mají na čidlo kliky také o řád méně zubů za otáčku.
Řídící jednotky "moderních" (tedy 20 let a méně starých) aut podle změn rychlosti detekují vynechávání na jednotlivých válcích a rozdíl v tahu válců, reportují to na diagnostiku. V mém případě by se mi to hodilo pro zbastlení si vlastního zapalování. Jednak se mi začalo rozporuplně chovat - někdy to vypadá na malý předstih, přičemž ruský model "Typ 5" není zrovna proslavený spolehlivostí, jednak bych si rád dobastlil alespoň dvoustupňovou regulaci podle plynu - rozdílná mapa na plný plyn a na půl. Mají to už pozdější OHV boxery BMW a prý to s tím má klidnější chod a nižší spotřebu.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 813
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: synchronizace karburatoru

Nový příspěvek od Davy »

Michale, halovka z polohy kliky z feldy by sla.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: synchronizace karburatoru

Nový příspěvek od Michal »

Filcka má na halovce kolik zubů na otáčku? Ikdyž halovka by mohla zvládnout větší rozsah frekvencí, není omezená indukčností.
Pokud by to nešlo, můžu indukční čidlo nebo halovku nabastlit na rozvodové kolo. Přednost ale dávám setrvačníku, kvůli pohodlnějšímu nabastlení a jemnějšímu rozlišení.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 813
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: synchronizace karburatoru

Nový příspěvek od Davy »

Pak jeste dalsi moznost - indukcnostni snimac. Civecku s feritovym jadrem a zapojit ji s vhodnym kondem jako rezonator oscilatoru. Pak dostanes frekvencne modulovanej signal a to uz neni problem demodulovat a zpracovat. Stacilo by nekde na desitkach kilohertz.
Kolik ma felda pulzu na otacku by vedel Mira.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: synchronizace karburatoru

Nový příspěvek od Michal »

Nemáš tu halovku z Filcky v garáži vytaženou z toho vraku? Není zas tak levná, aby se mi ji chtělo koupit jen tak na vyzkoušení, jestli bude ty zuby stíhat. Stejně nemám ani osciloskop.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 813
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: synchronizace karburatoru

Nový příspěvek od Davy »

mel bych ji mit v aute, nekde, mozna.... kdyz si vzpomenu, tak se podivam.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

tmp

Nový příspěvek od Michal »

Konečně jsem si našel čas zkusit hallovku z Felície na startovací ozubení setrvačníku Uralu 750. Výsledek:
Použitelný to je, nebo alespoň se to zdá.
Výstup je typu OC, ačkoliv by dle informací na netu měl být aktivní. S 10k PU to stíhá o těsnotu, 50us nabíjení odpovídá asi 2nF kapacitě, což je minimálně o řád víc než může být parazitní kapacita drátu.
Aby to fungovalo bez vynechávání, pouzdro čidla musí o zuby téměř škrtat. Z osciloskopu samozřejmě vidím jen když to vynechává často, pro spolehlivé vyhodnocení bych musel mít ještě jedno čidlo na úvrať a čítač zubů.
Bambule čidla k setrvačníku je neprakticky veliká.
Čidlo se chová divně při signálu okolo 1Hz a méně - nefunguje staticky, potřebuje často se měnící signál. Asi má nějakou vnitřní adaptaci rozhodovací úrovně magnetického pole. Za běhu motoru to samozřejmě není žádný problém.

Zkusím ještě někde najít hallovku s praktičtějším tvarem čidla, tohle má bambuli s průměrem snad 2cm.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 813
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: elektronické zapalování Ural 650

Nový příspěvek od Davy »

takze ten osciloskop prece jenom jeste funguje? Trochu jsem se bal, vzhledem k tomu ze lezel u taty v satniku vic jak deset let :) Posli si to do zvukovky notebooku a nahraj si to. Kdyz si to pak prohlidnes treba v Audacity, tak uvidis perfektne jestli to vynechava pulzy.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: elektronické zapalování Ural 650

Nový příspěvek od Michal »

Osciloskop se probral poměrně rychle.

Zvukovka bude mít bídný záznam kvůli nízké samplovací frekvenci a vstupnímu filtru.
Já mám zhruba 100 zubů na otáčku, což ve vyšších otáčkách (100/s) dělá 100us periodu zub a mezera. Takže mám jen 4 a půl vzorku na zub a mezeru včetně hran.
Zvukové AD převodníky sice vnitřně vzorkují na mnohonásobku, aby nebyl potřeba strmý antialiasingový vstupní filtr, ale k té rychlé části se nedostanu. Všechny hrany by stejně úplně zkreslil vstupní filtr.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 813
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: elektronické zapalování Ural 650

Nový příspěvek od Davy »

Tak pripadne muzu pujcit vyvojovou desku s BF518 a prevodnikama. Je tam i eternetovej modul, to uz by zvladalo v pohode. Jen by to chtelo trochu programovani.
Mozna bys moch zalozit nekde vlakno neco jako elektronika na motorce a placnout tam i to o vstrikovani a to moje o synchronizaci karbu atp..
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

Nový příspěvek od Michal »

Dohledal a sloučil jsem témata.
Na nějaké náročnější bastlení bohužel nemám čas. Už takhle na mě čeká několik desek od téměř hotových po ty, co jsou na úplném počátku. Měl bych s tím něco udělat.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Vstřikování atd - vyděleno/sloučeno z jiných témat

Nový příspěvek od Michal »

Vyndal jsem motor kvůli kontrole, jak si vede poslední verze spojky. A taky kvůli potřebě ji lépe vyvážit, na podzim jsem nebyl dost důsledný. Při té příležitosti zkoumám možnosti, jak umístit čidla k setrvačníku. Zjistil jsem že:

1. Uralí setrvačník má 105 zubů. (tedy 3,4° na zub, půlka pokud se berou v uvahu obě hrany)
2. Ruské zapalování typ 5 (typ 4 by měl být elektricky identický) elektricky funguje i s Hallovkou z Felície. Jediný rozdíl je že původní Hallovka funguje i staticky, ta z Filcky nikoliv. Mám ale jen jeden půjčený kus vytažený z vraku, může být načatý.
3. Původní Hallovka na vačce spíná (hrana Z->L, tedy vzduch->kov) 60°před úvratí, (ne, to opravdu nemůže být maximální předstih), vypíná (hrana L->Z, tedy kov->vzduch) 3,5°před úvratí - to je startovací předstih.
4. Rozdíl mezi válci jsou necelé 2°. Není to úplně zázrak, ale vzhledem ke konstrukci je to mnohem lepší než bych vůbec doufal - to je 1° na clonce o průměru asi 4cm.
5. Ruské zapalování Typ 5 ("puk" venku na kabelu, typ 4 má puk pod krytem motoru) je tvořeno:
  • AT90S2313-10SI (8bit AVR, 2KB Flash, 128B RAM)
    krystal 10MHz
    KT898A1 (ruský NPN, 350-500V/10A)
    lineární 5V zdroj
Pouzdro zapalování není až tak dokonale vodotěsné, ale deska je celá důkladně zalakovaná, tak to nevadí.

Ten tranzistor je dost na hraně. Ruská cívka má sice ochranné jiskřící kontakty pro vybíjení přepětí, takže v pohodě, ale normální cívky to nemají. Při odpojení svíčky pak vzroste špička na 700V, což tenhle tranzistor nemusí vydržet. Pokud někdy vyměním cívku, raději pro jistotu vyměním i ten tranzistor, dnes jsou běžné 1000V tranzistory)

Davy, dokážeš vyčíst program z tohohle procesoru?
Původně jsem myslel, že bych něco ubastlil, ale tohle zapalování poskytuje elegantní možnost ho libovolně přeprogramovat.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Odpovědět