Podtlakový posilovač brzdy?

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Jirka veteran
Příspěvky: 97
Registrován: 22 úno 2014, 13:58
Bydliště: Sobčice
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Jirka veteran »

Davy ,určitě máš pravdu,ale věř mi že to funguje,tohle používali už v padesátých letech americký auta,trošku se těmi veterány zabývám,zmenšení činné plochy ,ale u spojek,doporučuje i Pavel Husák ve svých knížkách a toho snad nechceš podezírat z neznalosti teorie.Máme doma Dněpra 9ku a mně ty jeho brzdy stačí,pochopitelně když sednu na Hondu CM a vezmu za brzdu-i vepředu má buben- tak jak u něj, natluču si hubu,takže účinnost ruských brzd je proti tomu mizerná,ale oni nebudou brzdit pořádně nikdy.Zmenšení činné plochy by u rusa bylo tak drážka tři milimetry,ale to je třeba vyzkoušet,konec konců,proč se na úběžných čelistech zmenšuje plocha aby to brzdilo? je to proto protože na tu čelist nepůsobí tak velká síla jako na náběžnou,ta se zakusuje do bubnu sama a je třeba u ní udělat náběh aby potom zase neblokovala.Sněžnice fungují právě na tomto principu,ale obráceně,tedy zvětšíme plochu tím nebude působit tak velký tlak na cm2 při stejné síle.Za zkoušku by stálo nanýtovat obložení pro pásové brzdy výtahu,pásové brzdy jsou ocelové a že obložení vydrží o tom nemůže být pochyb,vyrábějí ho v ohebném pásu.Ještě jednou za zkoušku by stálo si i pohrát s klíčem rozpínajícím pakny,zmenšením ramene který působí přímo na paknu by se dosáhlo také zvětšení přítlačné síly.Záleží také na souososti paken na štítu s bubnem,kdysi jsem s tímhle bojoval na FIATU 600,nakonec pomohla jediná věc,nalepil jsem do bubnu smirkové plátno 40 a namontoval na brzdu,potom stačilo lehce zabrzdit a pakny seděly tak jak mají,až jsem se divil jak je to křivé.


Ovšem pokud ti někdo zkopíruje z tvych stránek něco a prezentuje to jako svoji věc ,tak to je jiná.
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 813
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Davy »

Ta drazka se tam delavala napric kvuli odvodu necistot, napr. prachu z oblozeni, nebo vody.
Ono je to dost komplikovane. U te ubezne celisti je to trochu jiny pripad. Tak obecne jaks to napsal je to blbost, ale za urcitych konkretnich podminek to pravda byt muze. Samozrejme kazda konstrukce brzdy je kompromis mezi vyrobitelnosti a funkci, takze se da rict ze kazda seriova brzda je navrzena lehce spatne. Jde o to ceho chces v tom danem pripade dosahnout. Pokud vim, tak zrovna u zavodnich motorek se naopak proti serii plocha u prednich brzd zvetsovala (typicky Perak a brzda na obou stranach naboje) i za cenu vyssi ovladaci sily. Zmenseni oblozeni muze pomoct pokud nelze vyvinout dostatecnou silu k zablokovani kola. Analogicky u te spojky pokud nelze zvysit pritlak a spojka prokluzuje. Maximalni dosazitelny brzdny ucinek, resp. prenesena sila u te spojky, je ale pak nizsi. Znamena to ze brzda, resp. spojka, je navrzena ne trochu spatne, ale hodne spatne.
Obecnej trend v te dobe byl zvysovani cinne plochy (polonabojove brzdy, celonabojove brzdy).
Zmenseni delky ubezne celisti funguje trochu jinak, obavam se ze teoreticky popis se neobejde bez integrace reakce brzdy podel celisti (sily pusobici proti ovladaci sile vyjadrene jako funkce uhlu se stredem v ose otaceni). Muzem se do toho pustit, nevim jak jsi na tom s matematikou.
Kazdopadne u zadni brzdy u seriovych motorek nebyva problem v nedostatku ovladaci sily, protoze se ovlada nohou. Proto se taky dozadu nedavaj dvouklice. Problem byva v tom ze pakny nesedej na buben a nebo maj mizerne oblozeni a nebo ve vyssim levelu v nerovnomerne teplotni roztaznosti bubnu. To je obecne problem bubnovych brzd. Pokud se zahrejou, tak je z valcove brzdne plochy razem kuzelova.

Me vubec nevadi ze se to kopiruje. Ja to z ty knizky opsal pred, no, uz to bude 14 let, proto ze to je dobrej napad a vim ze beznej motorkar takovouhle nezazivnou teorii cist nebude. Proto jsem tam pripsal tucne ze se tak da lehce zvysit ucinnost brzdy a koukam ze se to siri i s tou zmenou fontu. Takze jen at se to siri. Odkaz na muj web by me potesil, kdyz uz jsem se s tim psal a scanoval, ale ten web stejne pomalu umira, takze je to sumak. Ten serial Cestovani na dve doby, co tam mam, vim ze cestuje po netu dokonce v pomerne zajimavy redakcni uprave s fotkama :)
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Jirka veteran
Příspěvky: 97
Registrován: 22 úno 2014, 13:58
Bydliště: Sobčice
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Jirka veteran »

Přesně u závodních péráků se používala dvojitá brzda,ale proč? úběžné čelisti nebrzdí -nebo jenom trochu-to je známá věc a takhle se dosáhlo dvou náběžných tedy vlastně dvouklíče,sám jsem si pro sebe zkonstruoval a vyrobil na péráka čtyřklíč-tedy dvě dvojité brzdy kde každá čelist je náběžná,ale je tady zase to železo! Proč se nepoužívají dvouklíče na zadku je jasné,nemají totiž skoro žádný brzdný účinek při jízdě dozadu(což ale u závodních motorek nevadí :D ),prostě s tím nezabrzdíš,proto musí být vzadu jednoklíč.Pokud jsi si někdy všiml závodních motorek a zvlášť předních bubnových brzd(nevím zda jsi to viděl vevnitř) tak šířka obložení je cca 40mm na každé straně,proč jsou ty brzdy dvojité? vdyť by stačila celonábojová a pouze dvě pakny.Na výrobě těchto brzd jsem se také trošku podílel,materiál je elektron se zalitým bubnem z trabanta a brzdí to jako ďas,průměrově je asi tak stejná jako u Dněpra.Takže na šířce paken velmi záleží.
Pérák 350.jpg
Pérák 350.jpg (9.67 KiB) Zobrazeno 7319 x
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 813
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Davy »

Dvouklic vzadu pri ovladani nohou brzdi porad jeste dostatecne i pri couvani. Malokdo na motorce couva a ovladaci sila je tak velka ze dve ubezny celisti stacej. Je to hlavne kvuli jednoduchosti vyroby, jednoklic bohate dostacuje. Ale to jsme nekde jinde.

Ano, na sirce paken velmi zalezi. V tomto obecnem konstatovani myslim nejsme ve sporu. Akorat ze ty chvili tvrdis ze cim uzsi tim lepsi a pak zas naopak ;)

Mel jsem na mysli tuhle http://www.jawamania.info/tree/images.a ... eid=209319 upravu, ne buben z trabanta. To v padesatejch letech nikdo nemel. Takhle se to tenkrat delalo.

Kazdopadne jsi uplne odbocil od tematu, takze by bylo vhodne se vratit k tem tvejm drazkam v oblozeni a nebo toho nechat.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Jirka veteran
Příspěvky: 97
Registrován: 22 úno 2014, 13:58
Bydliště: Sobčice
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Jirka veteran »

Tu fotku jsem tam dal ze stejného důvodu jako ty.

Nikde jsem netvrdil,že čím menší šířka obložení,tím lepší-netvrď něco co není!

Toho trabanta jsem zmiňoval kvůli té litině,železo opravdu pořádně brzdit nebude.

Asi jsi neseděl na motorce která má vzadu dvouklíč,opravdu to nebrzdí a ze stejného důvodu NIKDE na světě není na silniční motorce vzadu dvouklíč.

Ale zpět k rusům.Drážku v obložení bych udělal podélně uprostřed činné plochy,ne napříč! tak to nefunguje.Ovšem vzkaz pro ty kteří o tom moc nevědí je: nedělejte s tím nic,nejdříve musíte vědět co udělat a proč to udělat.Stejné je to s tím,jak udělat náběžné hrany na pakně náběžné a úběžné a kde na té pakně zkrátit obložení,můžete také docílit opačného výsledku.Jediné čím nic nezkazíte je to co poradil Davy a to přetočit buben a srovnat pakny,a pořádně seřídit.
Uživatelský avatar
Davy
Příspěvky: 813
Registrován: 20 črc 2012, 09:23
Bydliště: Lovosice a Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Davy »

Smarja, clovece, precti si to po sobe. Jakej je podle tebe rozdil v podelny drazce v oblozeni a zuzeni celisti?????

No a jen tak pro zamysleni: Proc by drazka napric nemela fungovat uplne stejne? Mernej tlak kterej vyvozuje oblozeni na buben se prece zvetsi taky. Kravina je oboji, uplne stejne. Vozis tim padem kus bubnu, tzn. neodpruzeny hmoty, zbytecne.
Davy
Dněpr MT11 r.v.2001
davidovo.hys.cz
Uživatelský avatar
arno77
Příspěvky: 454
Registrován: 01 kvě 2011, 20:27
Bydliště: Opavsko

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od arno77 »

Tak vidím, že se tahle diskuze zase svrhla v něco úplně jiného než je původně záměrem.
a ten odkaz jsem neprezentoval jako bych ho já vymyslel.
Takže se omlouvám, tady je odkaz ze kterého jsem čerpal:
http://m-72.webnode.cz/katalog-nd/navody-tipy-triky/

Já si nemusím Davy nic dokazovat..
M-72
serpico-3
Příspěvky: 455
Registrován: 16 led 2013, 16:03

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od serpico-3 »

Máš pravdu, mě taky zarazilo, vždyť polemika a i chyby , které přitom vzniknou, jsou normální. Má smysl odpovídat takovým způsobem jak Dave? Nedivím se, že jeho web uhynul na úbytě..Trochu pokory by jistě neškodilo...
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Michal »

Jen bych upozornil, že zadní brzda na Dněpru je jinak řešená než na Uralu, proto možná o trochu lépe brzdí. Dněpr má seřizovací zadní stranu paken. Ural ne, ten má jen jednoduchý čep na zadní straně paken, na přední u klíče má šroubovatelné dosedací nožky, kdyby rozsah klíče nestačil.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Jirka veteran
Příspěvky: 97
Registrován: 22 úno 2014, 13:58
Bydliště: Sobčice
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Jirka veteran »

Michale,nezbýval jsi se řešením dát malou kotoučovku na kardan? Na našem Dněpru-MT 9 by to šlo,musela by se dát jinam baterie,takový kotouč z pitbike s dvoupístkem by to musel ubrzdit,a v případě náhonu na side by byla bržděná dvě kola.Spřáhnout to s normální brzdou?
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Michal »

Nejsi první, koho to napadlo. Už mi volal Petr (doufám) z Poříčí.

To s našimi hlavními převody nejde. Na Uralu vylámeš zuby kuželového soukolí už při prudčejším couvání nebo vyprošťování z bahna.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od hipik634-750 »

pak uz jedine fakt nabastlit na buben nejakym zpusobem kotouc, tusim ze Crazy z DC delal neco podobnyho na jawe, v principu vytocil celej novej stred, aby to mel jak pridelat. neni nejjednodussi implantovat z toho novyho urala ?
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Michal »

Ne. Viz. úvodní příspěvek.
Řešení, které prodlouží přehození kola z 2 minut na 20, je naprosto nepřijatelné. Zatím nemám vymyšleno, jak udělat kotoučovou brzdu součástí hlavního převodu a přitom to dokázal v amatérských podmínkách vyrobit.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Jirka veteran
Příspěvky: 97
Registrován: 22 úno 2014, 13:58
Bydliště: Sobčice
Kontaktovat uživatele:

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Jirka veteran »

Hipík má pravdu,to nejde dát tam kolo u toho nového Urala? Nebo upravit levou část náboje a vyrobit unašeč kotouče,třmen zavěsíš pod kyvku a je to.Můžeš sem dát fotku zezadu na to kolo?
Fort
Příspěvky: 181
Registrován: 31 led 2014, 22:23
Bydliště: Písek

Re: Podtlakový posilovač brzdy?

Nový příspěvek od Fort »

Já si myslím, že je škoda nevěnovat se brzdě na předním kole a sajdě.
Tam jsem viděl mnoho super nápadů, které je škoda nepublikovat.
Zadní kolo zastavím, ale jedu dál smykem.
Teprve ta ostatní dvě kola jsou přínosem.
Mám M650M - a nechal jsem si nalepit nové obložení v Tálíně u Písku.
Je fakt, že to původní mi připadalo takové gumové - neopotřebovávalo se, ale také nebrzdilo.
Ten kluk v Tálíně mi tam dal nějakej standart, ale fakt šlápnu a to zadní kolo stojí.
To samé přední, když tedy couvám..

Myslím si, že fakt přínos v dnešním provozu je předek a sajda. Zadní brzda se přeci na závodech po technické kontrole, kvůli hmotnosti vyndavala.
Zajímám se o to teprve od sedmdesátejch let, ale myslím si, že třeba brzděná sajda, by nám pomohla překonat problémy s náhonem sajdy, prokluzem a uzávěrou.

Jak Vy řešíte problémy s brzdou na sajdě při hnaném sajdkovém kole?
Je nějaký levný řešení? Myslím, že MW650 a i 750ka s tím pro válku nepočítaly.
Odpovědět