Druhý pokus
Když se mezi nádrž a startér nevejde airbox s filtrem, tak se tam vejde airbox bez filtru

Filtr pak může být součástí šnorchlu nebo jinde na motorce. Velká otázka je, jak se bude motor chovat s tak velkým objemem vzduchu mezi filtrem a karburátorem. Na konstrukci jsem vybral odpadní PP trubky, které se snadno řežou a svařujou páječkou, při nízké hmotnosti jsou mechanicky pevné a za nízkou cenu je velký výběr materiálu. Výpočtem mi pro potřebnou plochu sání vyšla trubka s vnějším průměrem 75. Centrální část airboxu by byla optimální z 90ky. Tu jsem ale nikde neviděl, tak jsem použil běžnou 110. Gumová kolínka jsou dělaná na trubky s vnějškem 47mm. Takovou jsem nikde nenašel. Kolínko jde natahnout na 50ku, ale takto napnuté by mohlo časem popraskat. Přírubová část 40ky roury má 45mm. Zbývá mi vyřešit napojení oddechu motoru tak, aby olej z něj mazal šoupátka karburátorů. Mám v hlavě dvě varianty.
Šnorchl s filtrem jsem udělal velmi provizorní pro vyzkoušení
Výsledek: Je to hrozně chudé, nedá se s tím jezdit. Pružná hadice nesmí být volně ložená, rozkmitá se s frekvencí sání a pak to jede jako bez filtru.
Pro další zkoušky jsem připojil šnorchl na kolínka bez té hadice.
Rychlé ladění: jehla o 2 podložky nahoru (1mm), hlavní tryska postupně +5 a +10.
Výsledek: Skoro stejné jako první bastl airbox: Nízké 40-60 silnější, Vysoké slabší, maximálka -10. Překvapením byl výrazný nárůst síly v absurdně nízkých otáčkách. Na čtyřku to zrychlovalo do kopce i na 30km/h. Takové otáčky nejsou zdravé pro kliku. Nicméně tlumič záběru ve spojce z Moskviče si i s tímhle dobře poradil a v terénu to bude rozhodně lepší než hoblovat spojku. Drobný postřeh - dunění filtru přímo před váma konečně přehlučí mechanickou hlučnost Uralího motoru. To ani laděný výfuk nedokázal.
Maximální otáčky by možná vylepšila ještě větší hlavní tryska, ale takovou zatím nemám. Každopádně nebudu ztrácet energii laděním s provizorním šnorchlem.
Je čas na další bastlení.
Zpět k účelu celé práce. Filtr nejvíc komplikuje život asi ve sněhu. Kam na motorce umístit sání, kde se do něj nedostane prašan? Takové místo na motorce není, při jízdě hlubokým prašanem máte sníh i v helmě. Přesto takové místo existuje, není na motorce ale v sajdě
V čumáku (zaplachtované) sajdy je filtr nejlépe chráněn před sněhem, deštěm, vodní mlze za autem na mokré silnici, v brodu na něj nemůže šplouchnout a i prachu se tam dostane méně. Jediná nevýhoda oproti šnorchlu nad úrovní nádrže je, že není použitelný v hlubokých brodech, kde celá sajda zmizí na delší dobu pod vodou. Naštěstí sajda krátkodobě plave (nechtěně vyzkoušeno) a chvíli trvá, než se čumák naplní vodou, tak máte čas zavřít plyn a vypnout motor dříve než ohnete ojnici (bohužel také vyzkoušeno).
Filtr je tam velmi dobře přístupný pro čištění.
Detajl uchycení:
V případě nepoužití do díry pasuje běžný špunt 75.
Kousek pružné vzduchové hadice je nutný, lodička se na silentblocích houpe. Lze použít i přímou trubku a 45 stupňová kolena, musel bych ale výrazně vyříznout revmaplech, nebo spíše revmaplast

Zbývá nalakovat roury elektrikářskou izolepou.
Jak to jede:
Zatím jen krátká projížďka bez ladění:
Ty extrémně nízké otáčky už nejsou tak silné,
Nízké - jako předchozí varianta, tedy citelně silnější než originál,
Střední 60-80: Překvapivě silné - tak mi to v těchto otáčkách ještě nikdy nejelo
80-90: stejné jako všechny ostatní varianty.
Vysoké: Kolem 100 to už nemá moc sílu, maximálka 105-110, tedy o 15 nižší než s originálem. Zde se ale výrazně projevuje rozladěný karburátor, táhne to jen na 3/4 plynu, na plný to o kousek zpomalí. To je velký potenciál pro zlepšení, zkusím několik hlavních trysek. Dále si ještě pohraju s jehlou a i volnoběžným šroubem.