Stránka 1 z 3

Hrátky s airboxem

Napsal: 18 dub 2013, 00:00
od Michal
Nevyhovuje vám origo vzducháč? Hrajete si s ním? Bastlíte? Pochlubte se svými výtvory a zkušenostmi.

Re: Hrátky s airboxem

Napsal: 18 dub 2013, 00:05
od Michal
Rovnou začnu:
Ural 650 měl stejně jako Dněpr nějaký rozumný airbox. Jenže pak na nový model 750 nad převodovku přidali startér a už se nevešel. Inu pustili se do práce a udělali nový plochý. Moc si s tím hlavu nelámali. Údajně je to práce původního amerického dovozce Uralů, čemuž by odpovídal použitý vzduchový filtr divných rozměrů vyskytující se pouze v nějakém starém Harleji 750 a nějaké sekačce, který nemá v Evropě rozměrový ekvivalent.

Tento plochý airbox je na pohled nadprůměrně hezký. To je asi jediná pozitivní věc, co o něm lze říct.
Variantu s dírou zezhora (2001 až asi 2007) lze utopit i šikovným šplouchancem při projetí mělké louže, ve sněhu se ucpe téměř okamžitě. Tohle výrazně zlepší ubastlení krytu, aby sál od baterky. Při jízdě v prašanu se ale ucpe stejně. Při dlouhé jízdě v dešti se voda hromadí v mělkém prostoru a teče sacími kolínky. Odtud kanálkama k tryskám a do plovákovky.
Nelze na něj žádným kloudným způsobem připojit šnorchl.
Ve variantě s dírou zezhora je filtr tak zakletý, že ho nelze vyndat bez demontáže celého airboxu z motorky. Jeho upevňovací šroubky nejsou zrovna přístupné. Několikrát jsem musel vyklepávat sníh z filtru v mrazu po tmě. Dokážete si představit, jaká slova se z mích úst linula na adresu konstruktérů.
Vstup pro oddech motoru je udělán tak, že olej z oddechu špiní filtr. To se dá ale snadno napravit instalací hadiček dovnitř airboxu, které rozvedou olej do sacích kolen.
Další nevýhoda je, že mezi filtrem a sáním je velmi malá zásoba vzduchu, což má vliv na chod motoru v nízkých otáčkách.
Airbox je svařen z nesmyslně bytelného materiálu. Vršek a spodek z 2mm plechu, strany z 2,5mm plechu. Váží 3,5kg, tedy celé 1% hmotnosti motocyklu se sajdou.
Pokud filtr při teplotách kolem nuly promokne a pak se ochladí, zamrzne a jste v neřešitelné situaci. Já pak jezdil bez filtru, což jde jen na sytič. To je nejlepší způsob jak zlikvidovat svíčky.

Mohokrát řádně doslova nasrán origo airboxem jsem se pustil do bádání a zkoušení různých konstrukcí.
Mám následující základní podmínky:
1. musí to dobře jet
2. musí být možné připojit šnorchl
3. musí jít snadno vyndat filtr
4. musí tvořit podpěru karburátorům aby nevylamovaly gumové příruby

Re: Hrátky s airboxem

Napsal: 18 dub 2013, 00:30
od Michal
První pokus

Jednoduché a elegantní by bylo ponechat origo airbox a filtr na něj umístit zezhora. Přes něj pak dvoudílný kryt - levá část snadno sundatelná pro snadnou výměnu filtru, pravá část s připojením pro šnorchl/vstup vzduchu.

Obrázek

Toto provedení se tam ale žádným způsobem nevejde, pod nádrží překáží velký silentblok pod rámem držící nádrž. Tento velký držák pod nádrží sem tam doplňován startérem zespoda překvapivě účinně znemožňuje všech asi 5 elegantních konstrukcí airboxu, které jsem vymyslel. :-) Nádrž má v zadní části nad rámem spoustu prostoru, kde by šel udělat alternativní úchyt se silentblokem a ten současný překážející uříznout. Nádrž je ale ta poslední věc, kterou bych chtěl řezat a vařit, tak jsem to prozatím zamítnul.

Přesto je možné první varinatu nějak udělat - do původního airboxu místo víka udělat mezipatro a v omezeném prostoru dvoudílné víko.
Výsledek:

Obrázek
Obrázek
Obrázek

Provedení odpovídá tomu, že jsem chtěl jen vyzkoušet, jak to pojede.

Jezdí to s tím dobře se stejným seřízením karburátoru jako s origo filtrem, tak jsem s tímto provizoriem jezdil půlku zimy.
Nemám otáčkoměr, tak uvádím otáčky v km/h na poslední kvalt:
Nízké 40-60 citelně silnější.
Maximální citelně slabší. Maximálka klesla o 10km/h (asi na 110). Nezkoušel jsem ale ladit karburátor.

Filtr lze sice vyndat, ale pod držákem nádrže se protáhne o těsnotu, nedělá se to tam snadně, jak bych chtěl.
Udělat sundatelnou část krytu tak, aby byla vodotěsná, by bylo náročné.

Re: Hrátky s airboxem

Napsal: 18 dub 2013, 00:40
od Michal
Druhý pokus

Když se mezi nádrž a startér nevejde airbox s filtrem, tak se tam vejde airbox bez filtru :-) Filtr pak může být součástí šnorchlu nebo jinde na motorce. Velká otázka je, jak se bude motor chovat s tak velkým objemem vzduchu mezi filtrem a karburátorem. Na konstrukci jsem vybral odpadní PP trubky, které se snadno řežou a svařujou páječkou, při nízké hmotnosti jsou mechanicky pevné a za nízkou cenu je velký výběr materiálu. Výpočtem mi pro potřebnou plochu sání vyšla trubka s vnějším průměrem 75. Centrální část airboxu by byla optimální z 90ky. Tu jsem ale nikde neviděl, tak jsem použil běžnou 110. Gumová kolínka jsou dělaná na trubky s vnějškem 47mm. Takovou jsem nikde nenašel. Kolínko jde natahnout na 50ku, ale takto napnuté by mohlo časem popraskat. Přírubová část 40ky roury má 45mm. Zbývá mi vyřešit napojení oddechu motoru tak, aby olej z něj mazal šoupátka karburátorů. Mám v hlavě dvě varianty.

Obrázek
Obrázek

Šnorchl s filtrem jsem udělal velmi provizorní pro vyzkoušení

Obrázek

Výsledek: Je to hrozně chudé, nedá se s tím jezdit. Pružná hadice nesmí být volně ložená, rozkmitá se s frekvencí sání a pak to jede jako bez filtru.

Pro další zkoušky jsem připojil šnorchl na kolínka bez té hadice.
Rychlé ladění: jehla o 2 podložky nahoru (1mm), hlavní tryska postupně +5 a +10.
Výsledek: Skoro stejné jako první bastl airbox: Nízké 40-60 silnější, Vysoké slabší, maximálka -10. Překvapením byl výrazný nárůst síly v absurdně nízkých otáčkách. Na čtyřku to zrychlovalo do kopce i na 30km/h. Takové otáčky nejsou zdravé pro kliku. Nicméně tlumič záběru ve spojce z Moskviče si i s tímhle dobře poradil a v terénu to bude rozhodně lepší než hoblovat spojku. Drobný postřeh - dunění filtru přímo před váma konečně přehlučí mechanickou hlučnost Uralího motoru. To ani laděný výfuk nedokázal.
Maximální otáčky by možná vylepšila ještě větší hlavní tryska, ale takovou zatím nemám. Každopádně nebudu ztrácet energii laděním s provizorním šnorchlem. Je čas na další bastlení.

Zpět k účelu celé práce. Filtr nejvíc komplikuje život asi ve sněhu. Kam na motorce umístit sání, kde se do něj nedostane prašan? Takové místo na motorce není, při jízdě hlubokým prašanem máte sníh i v helmě. Přesto takové místo existuje, není na motorce ale v sajdě :-)

Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek

V čumáku (zaplachtované) sajdy je filtr nejlépe chráněn před sněhem, deštěm, vodní mlze za autem na mokré silnici, v brodu na něj nemůže šplouchnout a i prachu se tam dostane méně. Jediná nevýhoda oproti šnorchlu nad úrovní nádrže je, že není použitelný v hlubokých brodech, kde celá sajda zmizí na delší dobu pod vodou. Naštěstí sajda krátkodobě plave (nechtěně vyzkoušeno) a chvíli trvá, než se čumák naplní vodou, tak máte čas zavřít plyn a vypnout motor dříve než ohnete ojnici (bohužel také vyzkoušeno).

Filtr je tam velmi dobře přístupný pro čištění.

Detajl uchycení:

Obrázek

V případě nepoužití do díry pasuje běžný špunt 75.

Obrázek

Kousek pružné vzduchové hadice je nutný, lodička se na silentblocích houpe. Lze použít i přímou trubku a 45 stupňová kolena, musel bych ale výrazně vyříznout revmaplech, nebo spíše revmaplast :-) Zbývá nalakovat roury elektrikářskou izolepou.

Jak to jede:
Zatím jen krátká projížďka bez ladění:
Ty extrémně nízké otáčky už nejsou tak silné,
Nízké - jako předchozí varianta, tedy citelně silnější než originál,
Střední 60-80: Překvapivě silné - tak mi to v těchto otáčkách ještě nikdy nejelo
80-90: stejné jako všechny ostatní varianty.
Vysoké: Kolem 100 to už nemá moc sílu, maximálka 105-110, tedy o 15 nižší než s originálem. Zde se ale výrazně projevuje rozladěný karburátor, táhne to jen na 3/4 plynu, na plný to o kousek zpomalí. To je velký potenciál pro zlepšení, zkusím několik hlavních trysek. Dále si ještě pohraju s jehlou a i volnoběžným šroubem.

Re: Hrátky s airboxem

Napsal: 18 dub 2013, 00:45
od Michal
A ještě k mému nekonečnému maratónu samomluvy :)

Budoucí pokusy - trocha teoretizování

Vymýšlím i varianty s válcovými filtry pod nádrží.

Největší odpadní roura, co jde pod nádrž napasovat, je 125mm. Vnitřní průměr má 118. Dněpří válcový filtr se dovnitř sice vejde (104mm) ale prostor kolem něj nedává dostatečnou plochu pro přívod vzduchu. Optimální roura by byla 140 (tolik má zhruba Dněpří airbox). Taková se běžně nedělá a navíc by se do Urala vešla jen s výřezama na startér a spojkové lanko. Nejbližší odpadní roura nad 125 je 160. Na té by bylo nutno spáchat spoustu vybrání na překážející části motorky, aby se tam dala nějak nacpat. Lepší by bylo najít filtr s menším průměrem a větší délkou. Pro 125 rouru tak filtr 85mm, na délku je tam spousta místa (250mm). Velmi zajímavě se jeví filtr ze Suzuki GS500E. Má 85x125 a plechové čelo se vstupní rourou o průměru 49mm, na kterou by se dobře napojily sací
kolínka. Nevýhodou je slepé dno. Pokud by se z každě strany airboxu dal jeden tento filtr, bylo by potřeba je opřít proti sobě a vyříznout jim díry do dna, aby válce mohly sdílet vzduch. I tak je jeho objem malý. Varianta, kdy má každý válec svůj filtr se lidem většinou neosvědčila pro negativní vliv na tak motoru.

Obrázek

A teď o mě zase dlouho neuslyšíte, v dílně nemám počítač :lol:

Re: Hrátky s airboxem

Napsal: 19 dub 2013, 07:39
od veverka
Ve výpočtech si dej pozor na rozměry - běžně se u plastových trubek udává vnější rozměr, vnitřní je o pár milimetrů menší. Pro polypropylen charakteristiky nemám, zkusím je někde najít, ale třeba u PVC je při rozměru 110 vnitřní profil jen 100.

Re: Hrátky s airboxem

Napsal: 19 dub 2013, 08:58
od Michal
To je součástí výpočtu, oměřil jsem si je. Šedá PP roura 110 má vnitřní průměr 104, oranžová asi méně. Oranžová 125 má vnitřní 118. PP roury menších průměrů mají sílu stěny jen 2mm.

Re: Hrátky s airboxem

Napsal: 19 dub 2013, 09:52
od Davy
A co odolnost proti benzinu?
Jinak dobra divocina :)

Re: Hrátky s airboxem

Napsal: 19 dub 2013, 11:18
od Stopl
Docela se mě líbila Hubertova úprava.Kvů-li vodě by ten airbox musel být na sajdě někde výš.

http://www.thetimelessride.com/US/Trans ... 08.469.htm

Re: Hrátky s airboxem

Napsal: 19 dub 2013, 18:40
od Michal
Odolnost proti benzínu neznám, nicméně tak daleko ho to stejně neprská, ty sací kolínka jsou celkem dlouhé. Při rozdělání po první jízdě to bylo všechno suché.

Hubert to má v principu podobné, jen má tu rouru dokola celé sajdy a nemá vyrovnávací objem před sacími kolínky. Karburátory musel také dost ladit aby mu to jelo.
Osobně si myslím, že lepší ochranu proti pouštnímu písku a dalším vlivům okolí by měl, kdyby si ten filtr dal celý do čumáku sajdy, nebo tam vyvedl jeho vstupní rouru.
On stupátko očividně nepotřebuje, my ho používáme hodně jak za jízdy tak jako cestovní sedátko nebo stůl pro vařič, tak pro nás toto nepřipadalo v úvahu.

Re: Hrátky s airboxem

Napsal: 19 dub 2013, 22:03
od Davy
Co jsem tak trosku hledal, tak se filtry davaj nahoru na nadrz. Nad tim jsi neuvazoval?

Re: Hrátky s airboxem

Napsal: 19 dub 2013, 23:37
od Michal
Uvažoval, třeba místo zcela zbytečné schránky na vrchu nádrže. Ale jak z něj přivedeš vzduch do karburátorů? Vyříznout nádrž a skrz ni zavařit plechovou rouru o průměru alespoň 60mm? Jenže pod středovým tunelem je rám, roura by musela být mimoose. Jednodušší a méně elegantní by bylo udělat široký plochý vzduchovod po vršku nádrže dozadu do prostoru mezi nádrží a sedlem. Zbytek už by se nějak vyřešil.
Do brodů by to bylo perfektní, do deště jen s čelním štítem. Ve sněhu naopak jen bez čelního štítu, protože ten zvedá proud vzduchu od předního kola na nádrž.
Jestli si někdy budu hrát s nádrží zralou tak akorát na vaření, jako Zdeněk, tak na ní zkusím něco takového zaintegrovat.

Re: Hrátky s airboxem

Napsal: 20 dub 2013, 11:37
od Davy
co jsem nasel obrazky, tak na uraly davaj dva filtry nad nadrz vedle sebe a skrz nadrz vedou dve roury.

Re: Hrátky s airboxem

Napsal: 20 dub 2013, 21:55
od Michal
Ty 2 filtry skrz nádrž zkoušel Mr.COB:

Obrázek

Velmi rychle to zrušil, prý to s tím jelo dobře jen ve vysokých otáčkách. Věřím tomu, že to šlo naladit, kdyby ty roury pod nádrží propojil rourou s alespoň litrem vyrovnávacího vzduchového objemu. V každém případě mechanicky je to nepraktické a svojí odolností vůči živlům vhodné tak maximálně pro americké léto.

Zajímavějši je dát Uralí prstencový filtr na nádrž, přiklopit nejakou plechovou miskou nebo malým hrncem a vzduch z něj vést skrz nádrž. Nějaký pokus tohle uvařit do uralí nádrže jsem viděl na netu, ale nemůžu to teď najít.

Re: Hrátky s airboxem

Napsal: 22 dub 2013, 14:04
od Davy
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/imag ... 97AQROX_Vg
https://encrypted-tbn3.gstatic.com/imag ... EK5vR9NT46
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... 1F2UYVG-IA

tohle jsem uplne nepochopil http://i187.photobucket.com/albums/x57/ ... C07161.jpg , asi vydech ze skrine a nebo vtip

Neresil nekdo jak u dnepra vydech ze skrine jednoduse rozvest do obou karburatoru? Me uz se podarilo levej zadrit.