Stránka 1 z 3
Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 04 pro 2011, 23:51
od Michal
Štvou vás origo pontony překážející při jízdě v terénu a sněhu? Mě štvaly dlouho.
Dokončil jsem do použitelného stavu projekt offroad výfuků. Mám dvě varianty lišící se délkou svodu.
Spojení výfuků a průměry trubek jsou inspirovány BMW R80/100GS.
Naměřené průběhy a další fotky zde:
http://veverka.boruvkova.cz/foto/files/vyfuky/
Tlumící vložky do koncovky výfuku se ukázaly vhodné tak maximálně na cestu k německy mluvícím sousedům, i ta nejprůchodnější tlumivka zhoršuje nízké i vysoké otáčky.
Dovedu zprostředkovat výrobu u firmy Creptus, stojí to u nich asi 6000kč.
Mě to stálo o dost víc hlavně kvůli měření na brzdě.
Mají šablony k mojim výfukům, dovedou udělat stejné bez přistavení motocyklu. Pro jiné provedení by bylo nutné tam nechat na týden nebo dva motorku. Moje provedení je kompatibilní s origo kolenama modelů 2001-2006 s tenkými katalyzátory, které nahrazuje. Nevím jaké kolena mají novější modely s tlustýma katalyzátorama, pokud kolena končí 10cm před koncem olejové vany, tak jsou stejné.
Pokud si to někdo chce udělat sám, můžu mu oměřit rozměry.
Re: Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 05 pro 2011, 15:25
od Peterson
Ahoj Michale,
jak to vypadá s hlučností výfuku bez tlumicí vložky? Na ježdění mimo cestu, kdy se občas zavítá do oblastí zakázaných motorovým vozidlům, je hlučný výfuk jasnou nevýhodou. Můj brácha má od Creptusu výfuk na DR750 a s hlučností je to katasrofa. Nedá se za ním vůbec jet, jak je to hlučný...
Re: Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 05 pro 2011, 16:11
od veverka
Je hlučnější, ale nic katastrofickýho. Jela jsem za Uralem v autě a výfuk jsem slyšela, jen když za to Michal vzal v kopci, to některý endura (a choppery) jsou na tom podstatně hůř. Zvuk Urala s otevřenýma výfukama není ostrej, je takovej hlubší, "dunivej".
Re: Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 05 pro 2011, 16:12
od Němec
jestli je to alá racing průchozí trubka, tak to taky znám z DR750 než mi táta vyrobil tlumivku a je to celkem divočina
víc se mi líbí ta druhá fotka, kde je výfuk vedenej rovně - ale je mi jasný, že tohle není úprava pro vzhled, ale pro funkčnost - teď už jen zvýšit sání a máš z toho ponorku
a smekám, celkem sis s tím vším kolem vyhrál, včetně měření.
u mě jdou finance do domu, tak můžu jen plkat a okukovat

záznam zvuku bude?

Re: Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 05 pro 2011, 17:52
od zdeněk
No už jsem na něj natěšenej

Škoda

, že je nemůžu protáhnout na 4. Extrem moto sraz

Re: Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 06 pro 2011, 06:57
od Dněprák
A jak je to s možností montáže na Dněpra ?
Re: Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 06 pro 2011, 21:07
od Michal
Na Dněpra to takhle, jak to je, nepujde. Je to jiná motorka, stejny je asi jen průměr výfukových kolen.
Hlavní problém je, že Dněpr má hlavní stojan přivařen o 3-4 cm víc vepředu, mezi olejovou vanou a stojanem není tolik místa. Moje spojka se jen těsně vejde mezi trny stojanu a vanu Uralu. Další rozdíl je v délce výfukových kolen, ty moje na Dněpru jsou výrazně kratší. Ta uralí spojka výfuků je pro kolena končící 10 cm před koncem olejové vany. Můžou být o kousek kratší ale ne o tolik. Vzdálenost kolen od sebe je také výrazně rozdílná, ale to jde dohnat naohýbáním jejich držáků. To bude ale potřeba i u Urala, pochybuji že by je soudruzi naohýbali na všech strojích stejně. Další rozdíl je u dlouhé varianty v uchycení mezisvodu - musel by si každý dodělat sám - a v uchycení tlumiče výfuku. Zatímco na Uralu je uchycen k trubce rámu na šrouby držící blatník, Dněpr tam nic takového nemá. Ale udělat si doma držák k něčemu není těžké.
Rozdíl ovlivňující chod motoru je chybějící spojka kolen. BMW GS před rokem 88 ji ale také neměli a fungovalo to.
Dněpří motor je jiný než Uralí, s Dněpřím motorem jsme neměřili tento výfuk na brzdě. Ale vzhledem k tomu, s jakými všemi výfuky Dněpry jezdí, by tento výfuk chování motoru zhoršit neměl.
Nejlepší by bylo asi zajet k výfukařovi a nechat je udělat na konkrétní motorku. U zadání na dálku hrozí, že vyrobený výfuk bude s něčím prostorově kolidovat.
Mimochodem, překvapilo mě, že perfektně fungující akorát zajetý motor Ural 750 má kompresní tlaky 6 atmosfér. Jaký má pak kompresní poměr? 5:1?
Na čtvrt století staré rejži mám dvakrát takové tlaky.
Re: Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 07 pro 2011, 09:43
od Míra
Michale, jak si ty tlaky měřil? můj novej dněpří motor má tlaky 11 atmosfér, ten starej měl 8, a už špatně startoval.
Re: Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 07 pro 2011, 19:46
od Michal
Stejně jako na rejži - zahřátý motor, plný plyn a protočit startér bez zapalování. Všechno se zdá být těsné a funkčí dobře. Oba válce mají tlak stejný. Na srazech jsem si všiml, že Uraly obecně jdou prošlápnout nakopávačkou s menším odporem než Dněpry.
Re: Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 08 pro 2011, 10:48
od Míra
To bude možná ono, já to měřil jak se to píše v dněpr bibly. našlápnout na jeden válec, a na druhým při běhu na volnoběh měřit tlaky. převod starteru či nakopávačky je asi moc velkej na to, aby se dali vyvinout dostatečný otáčky, při kterých se daj měřit nějaký rozumný hodnoty.
Re: Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 08 pro 2011, 15:02
od Jirka-MT9
Obávám se že v tom to nebude, na našem Dněpru jsem měřil tlaky prošlapáváním a pohyboval jsem se mez 8 a 9. Při stejném postupu na Uralu jsem naměřili 6-6,5 . Tak nevím, nekoukal jsem na to co píše výrobce o kompresním poměru Ural vs Dněpr.

Re: Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 11 pro 2011, 21:52
od Michal
Moje subjektivní porovnání obou provedení výfuků:
Síla v nízkých a středních otáčkách je stejná, ve vysokých je silnější kratší varianta, ale asi jen o 5km/h na maximálce, není to výrazný rozdíl. V nízkých otáčkách se sice pocitově zdá dlouhá varianta lepší, ale není, to jen člověk u dlouhého později řadí další kvalt, protože ho k tomu méně tlačí hluk.
Motor táhne s dlouhým výfukem jemněji, s krátkým na vibracích více cítím každý zápal. Oboje je hodně daleko od elektromotorového chování s origo výfuky.
Kratší varianta je hlučnější, při dlouhé cestě to může být až protivné. To ale hodně záleží na individuálním vnímání zvuku motoru. Pro někoho bude hlučná i dlouhá varianta, ale pro majitele každého druhého Dněpra bude i ten krátký výfuk příliš tichý.
Podle grafů z brzdy by obě varianty měly být v otáčkách silnější než originál. Pocitově mi to ale nepřipadá, příjde mi to tak nějak stejně silný. Větší rozdíl na zátahu pocitově dělají gumy výrazně rozdílných výšek profilu.
Kde ale pociťuji velký rozdíl oproti originálu, je jízda ve sněhu, uváznu mnohem později, pokud vůbec. A to je ten důvod, proč jsem to celé dělal.
Pokud od nich očekáváte mnohem větší sílu motoru, pak si tento výfuk budete muset nechat udělat ještě s několika rozdílnými průměry středního svodu a dlouho měřit na brzdě. I to ale bez zaručeného výsledku.
Re: Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 12 pro 2011, 10:37
od Jirka-MT9
Krásný, srozumitelný, pečlivý výzkum. Děkuji Ti jménem všech soudruhů za vyčerpávající popis stavby a chování výfuků. Myslím že jsi v tomto směru ušetřil ostatním majitelům Uralů hodně práce.

Re: Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 22 pro 2011, 01:10
od Michal
Děkuji, ale dělal jsem to nejenom pro vás.
Dělal jsem to hlavně pro sebe. Chtěl jsem takový výfuk, ale žádný ani vzdáleně podobný funkční nikdo neprodával.
Abych ho mohl mít, někdo tohle tedy musel udělat. A kdo jiný by to měl udělat, než já?
Uplně tímto s tím výfukem nekončím. Zkusím k němu ještě doladit zvducháč a karburátor. Teorie říká, že otevřenost výfuku by měla být v rovnováze s otevřeností vzducháče. K origo výfukům a malému origo papíráku jsem postupně doladil karburátory. U těchno nových výfuků cítím v naladění ještě prostor pro zlepšení.
Nejspíš zkusím KN filtr vložku, ten je v blízkém okolí snadno dostupný. Raději bych ale celej jinej vzducháč.
Origo placatý uralí vzducháč mi příjde nepraktický.
Dostat z něj a dovnitř filtr je prakticky nemožné, musí se vymontovat celý a i to nejde zrovna snadno a rychle.
Je dělaný na atypickou vložku, nepasuje do něj žádný běžný filtr a papírový originál stojí nesmysl.
Je o několik kilo těžší, než je nutné, ale to už je celkem zanedbatelné.
Výhodu má jen v tom, že tvoří účinnou pevnou podporu pro karburátory.
Rád bych zkusil nějaký jiný na běžný filtr. Musí k němu jít snadno připojit šnorchl. Musí tvořit pevnou podporu pro karburátory, samotné gumové příruby karburátor neunesou, brzo by praskly.
Další varianta by bylo udělat pod nádrží jen trubky a šnorchl někam k pravému revmaplechu, na něj pak přidělat ešusoidní vzducháč z nějakého traktoru (nevíte o vhodném?). Ale k tomu by už bylo nutné asi výrazněji ladit karburátor.
Zvednuté sání celkem potřebuji. Né že bych chtěl vysloveně následovat Zdeňkův Kursk, až takový extrémista nejsem, ale originál je tak nějak na hranici běžně projížděných hloubek. Navíc bych chtěl mít sání víc vepředu nahoře také proto, aby bylo mimo sněžný vír od kol.
Re: Offroad výfuky pro Ural750
Napsal: 22 pro 2011, 14:30
od Míra
aco třeba použít systém jako je na dněpru, boky vystřihnout a opertlovat třeba z plechu (vhodnej by byl třeba plech krytu řetězu z kejvačky, kvůli vyztužujícím proslisům), do nich zavařit trubku (nosnou pro karburátory, zároven přečnívajícím okrajem i pro vložku filtru) a trubku co je chycená na převodovce stočit z plechu (z dněpra je moc krátká, chybí asi 2cm. no ní vystřihnout dlouhou oválnou díru, a přes tu díru přivařit šikmo seřízlou trubku jako vstup vzduchu do filtru. seříznutí by bylo tak dlouhý a pod malým úhlem, aby překrylo celou velkou oválnou díru. tím by vznik vstup do filtru, který by směřoval mírně šikmo dopředu třeba na pravej straně filtru, na kterej by se v případě potřeby dal připojit šnorch k přednímu revma plechu. vložka filtru by se dala použít třeba ze škody 120, nebo o kousek kratší pro škodu 100. vožka ze škody 100 je o patnáct mm delší než originál dněpří, průměrově stejná. mám jí v dněpru.