Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od Michal »

Origo spojka se velmi rychle přehřeje a přestane vystavovat. Lze ji také velmi snadno teplotou poškodit.
Jsou k tomu následující důvody:
1) Spojkové lamely nemají dilatační spáry, po zahřátí se zkroutí a začne unášet až zcela přestane vypínat
2) Spojkové obložení je buďto nalepeno nebo napečeno. Při vysoké teplotě selže, obložení se odlepí. Auta mají obvykle obložení nanýtované - se spojky se doslova kouří, přesto lamela neselže, dokud se úplně neojede.
3) Lamely třou o plechy s malou tepelnou kapacitou. U aut třou obvykle přímo o setrvačník, který díky velké mase pohltí více tepla, než se zahřeje.

4) Specialita Uralu se startérem - plechy tam nejsou na čepech, ale jezdí v drážkách setrvačníku. To je samo o sobě výhoda, známe problémy s Dněpřími čepy, jenže ten setrvačník tvoří uzavřený zvon přiklopený vrchním třecím plechem. Lamely i plechy jsou tak dokonale uzavřené, nikudy tam nemůže proudit vzduch, který by je chladil. Navíc se nedostane ven ani prach z otěru lamel.

První dva body řeší lamela ze Škody 100. Musí se odvrtat unašeč, udělat nové díry a nanýtovat unašeč z Dněpří/Uralí lamely. Další nevýhoda je že ta lamela je dvakrát tak tlustá. Nevím, zda se tam nějakým způsobem vejdou dvě. V každém případě lamela stačí jedna, pokud se použije talížová pružina - má větší přítlačnou sílu, menší ovládací sílu (princip páky) a záběr je jemnější. Tuto úpravu úspěšně provedl Míra a popsal ji zde v jiném tématu.
Pokud si na to netroufáte, můžete udělat menší jednoduchou úpravu - dodělat dilatační spáry do origo lamel.

Je potřeba si nejprve vyvrtat díry, kterými budou spáry končit. Na konci spáry by jinak mohla vzniknout prasklina v plechu a šířit se dál. Spáry jsem řezal flexou s lamelou pod stálým proudem vody z hadice, abych nepoškodil obložení vysokou teplotou.
spojka-lamela.jpg
Dál jsem řešil větrání (tento problém mají jen Uraly 750 a poslední Uraly 650 s elektrickým startérem)
Do vrchního plechu jsem udělal díry těsně mimo třecí plochu v místě drážek v setrvačníku. Skrz drážky tam může proudit vzduch.
spojka-diry.jpg
Dál jsem udělal drážky do prostředního plechu (uprostřed mezi výstupkama, mimo třecí plochu). Od prostředka se tam dostane vzduch dírama a drážkama v lamelách.

Zatím to nemám ještě vyzkoušené, tak chvíli počkejte, jestli provozem neodhalím nějakou chybu.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od Míra »

pěkný, a věřim že by to mohlo i pěkně fungovat.
Dněpr 11 solo/side
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od hipik634-750 »

me z nejakyho duvodu po provedeni dilatacnich spar unasi spojka, takze nemuzu dat spatecku, pricinu zatim nevim
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od Němec »

Mně na 750 spojka blbě vystavuje už od začátku nebo téměř od začátku. Nejhorší je to při prudkým brždění, kdy se nejspíš unáší kardan a má snahu se točit, zatímco zadní kolo stojí nebo se točí pomaleji, než má kardan snahu se otáčet (aspoň tomu to přičítám) - takže takový brždění je doprovázeno kovovými rázy. Stejně tak už mi nejde na místě vyřadit z jedničky na neutrál a u ohřátýho motoru dát z jedničky zpátečka.
Na demontáž motoru z rámu jsem si zatím ale netroufnul, zase taková brnkačka ta výměna spojky není, co jsem koukal :)
Na úpravu jsem zvědav, jak Ti bude fungovat.
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od Michal »

Nastal čas po roce zhodnotit moji úpravu.
Prakticky se osvědčila. Studená spojka funguje stejně jako předtím, za tepla ale funguje stejně jako za studena - neunáší ani když se z ní kouří, poloha páčky, kdy zabírá, se s teplotou neposunuje. Takže plánovaný účel tato úprava splnila perfektně.
Samozřejmě, že tato úprava neochrání lamelu před upečením, kdy se odlepí obložení. To se mi zatím naštěstí nepovedlo.

Spojku doporučuji u Uralu 750 po 20.000km, u stroje používaného často v terénu po polovině, rozebrat. Prach z odřeného obložení zůstává uvnitř, nemůže přes ten plech ven a hromadí se tam. V tom měly starší spojky s čepy výhodu.

Němec: Při brždění, kdy se chvílemi blokuje zadní kolo, mi to mlátí taky, to není spojkou, ale kombinací cukání kola, vůlema v pohonu a momentem setrvačnosti převodovky. Podobné zvuky se mi v takové situaci ozývají i z rejže.

Hipík: U tebe může být důvod unášení v čemkoliv, je tam x věcí, co můžeš mít špatně.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od hipik634-750 »

nemec: neboj, trva to presne hodinu a pul nez to rozhodis, neni na tom nic zasadniho. doporucuju akorat mit mar sroubu s jemnym zavitem a par matek jako pomocny stahovacky
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od Němec »

Kdyby někoho zajímalo, tak montáž modifikovaný spojky -



a tohle je předpokládám k vypouštění všemožnýho bordelu?
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
fapeko
Příspěvky: 1262
Registrován: 19 zář 2011, 15:41
Bydliště: Ostrava
Kontaktovat uživatele:

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od fapeko »

Dle mého to poslední video je odvětraní prostoru od spojky ,asi se tam výtváří dost tepla tak tam vyvrtal díru a vlepil tu mřížku.
Я не понимаю, английский :D
Dněpr moto servis Ostrava
Opravy motocyklů M72,Dněpr,Ural
773035554
fapeko@seznam.cz
Uživatelský avatar
Němec
Příspěvky: 336
Registrován: 15 led 2011, 08:32
Bydliště: Horní Dolní
Kontaktovat uživatele:

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od Němec »

fapeko - jo vidíš, kdyby to byla nějaký vypouštěcí zátka, vrtá dole :)
Ural Ranger 2008, 22tis km
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od Michal »

Ten se s tím skládáním tááááák sere! Za tu dobu to mám složený asi tak 6x.
Stahovák není potřeba, ty pružiny nemají až takovou sílu, lamely jdou zakleknout do setrvačníku kolenem a vrchní talíř pak snadno přišroubuješ. Nemusí být zatlačený úplně aby se chytl závit.

Zajímalo by mě, zda přemýšlel nad tím, že tu spojku bude ještě někdo někdy rozdělávat, když ty šrouby zalepil, pekelně utáhnul úderovým šroubovákem a ještě zajistil hlavičky důlčíkem. Ty šrouby dá občas po pár letech provozu zabrat povolit úderovým šroubovákem ikdyž jsou utažený normálně. I tak je někdy nutné některý šroub odvrtat.
Pokud se použije lepidlo na závity, pak stačí šrouby normálně silněji utáhnout, nikdy se mi žádný nepovolil.

Ty větrací otvory jsou tam kvůli chlazení setrvačníku. Nepomáhá to na krátkodobé přehřátí lamel, ale spojka rychleji chladne při dlouhé jízdě v terénu. Na Ukrajině jsem sundával kryt startéru, aby to trochu větralo. Pak ale může dovnitř špína, voda a bláto, což spojce nedělá vůbec dobře, takže je dobré mít možnost to větrání zavírat.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
hipik634-750
Příspěvky: 1017
Registrován: 30 čer 2012, 16:39
Bydliště: Usti nad Labem

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od hipik634-750 »

to by se dalo asi udelat podobnym zpusobem jako je na kejvackach s otevrenym sanim to zavirani sani ..
-------------
КM3 К-750М р.1967 Хиппр - уникальная передвижная мастерская
Jawa 634 boeing r.1973 Bojing
Jawa 559/18 sport r.1964 Bílá
Jawa 353 r. 1956 vráček
---
місцевий VIP
Uživatelský avatar
krmec
Příspěvky: 66
Registrován: 18 srp 2013, 14:42
Bydliště: Zbraslav

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od krmec »

Zdravím pánové.
V neděli jsem se vrátil z krátkeho týdeního výletu do Rumunska a takhle nějak jsem to došolíchal spátky domů.
Červená nebo zelená bylo to úplně jedno zastavit jsem nemohl. už bych se nerozjel.
Přílohy
lamela_mala.JPG
Ural Ranger Urban Camo .Dněpr MT10
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od Michal »

Dobrá práce. V čem byla technologická chyba?
Já jsem téměř protočil zuby toho středového unašeče, obložení připálil, ale plech vydržel.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
krmec
Příspěvky: 66
Registrován: 18 srp 2013, 14:42
Bydliště: Zbraslav

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od krmec »

Na žádnou chybu jsem nepřišel :shock:
Jedna lamela se roztrhala a druhá je netknutá . :!:
tak nemám potuchy. :|
Ural Ranger Urban Camo .Dněpr MT10
Uživatelský avatar
jarda_na
Příspěvky: 201
Registrován: 22 říj 2013, 18:42
Bydliště: Ústí nad Labem

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Nový příspěvek od jarda_na »

Ahoj, tak nějak jsem pořád zvyklej na spojku z bavoráků a i z aut- stačí jedna a to nové stroje mají 100 KS. Pořád je o materiálech.
Odpovědět