Na doporučení Franty Buřvalda jsme přemýšleli jak zlepšit chlazení oleje. Franta Baloun nás přivedl na myšlenku vodního chlazení na způsob hasičských stříkaček. Na srazu v Litoměřicích mělo chlazení svoji premiéru a řekl bych že se osvědčilo. Snad jen ten šnek ve vaně by mohl být delší, teď je u prototypu asi 1m měděné trubky. Použité komponenty jsou:
- měděná spirála ve vaně
- přídavné vodní čerpadlo Volkswagen
- expanzní nádobka z posilovače řízení
- výměník topení Felicie
- hadice
Celé řešení je patrné z fotek zde: http://jirka-mt-9.rajce.idnes.cz/Chlazeni_oleje
Dobrá práce!
Konečně zase někdo prorazí cestu pokroku dřív než já.
Počkám rok než vychytáš problémy a pak to asi taky udělám.
Ještě by to chtělo nějak zvýšit průtok oleje hlavama pro zlepšení chlazení.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Je třeba se zamyslet, zda u K 750 podle té vany, co je na obrázku, trubky nesníží množství oleje ve vaně,/protože navýšení nad měrku není pro motor dobré/ a také jde o to, jelikož je motor mazán hlavně rozstřikem, zda trubky nebudou vadit "odvalování" oleje a tím omezení rozstřiku. Jsou ve značné míře jako přepážky..
serpico-3 píše:Je třeba se zamyslet, zda u K 750 podle té vany, co je na obrázku, trubky nesníží množství oleje ve vaně,/protože navýšení nad měrku není pro motor dobré/ a také jde o to, jelikož je motor mazán hlavně rozstřikem, zda trubky nebudou vadit "odvalování" oleje a tím omezení rozstřiku. Jsou ve značné míře jako přepážky..
to pokud vim nejni kacko, ale 650 OHV a olej nad merku tomu vubec nevadi
Nenavýší to nic, jen tam toho oleje bude o objem trubky méně, což při zlepšení jeho chlazení vůbec ničemu nevadí. Olej při hladině na horní rysce sice zaplňuje prostor olejové vany, ale nezasahuje do prostoru klikovky. Oby hladina dosáhla na ramena klikovky, musel by být přelitej o několik centimetrů.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Ten špunt olejového filtru s vývodem je zajímavé řešení. Když ale vidím ty banja a průtokové šrouby, byl bych si nejistý vlivem na průtok oleje ne zrovna výkonného čerpadla.
Elegantní by bylo elektrické olejové čerpadlo. Ty jsou ale značně drahá, protože se používají snad jen pouze pro dodatečnou montáž turba to auta. Že by se do něčeho montovaly sériově, jsem neslyšel.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
Prosím Michala o tip na olejovy čerpadlo. Nějakou dobu to nosím v hlavě a jediný čeho se nemůžu dopátrat je to externí elektricy čerpadlo, přidal bych ještě filtr a dněpřík bude mlaskat
Jirko, tve zkušenosti mě přesvědčili se do toho po 2 letech přemýšlení také pustit.
Zvolil jsem 10mm trubku, protože čím větší tím větší plocha a 12mm mi šla problematicky ohýbat na těchto poloměrech.
Můj tip je teplotní spínač větráku starých BMW: FEBI 01102 alias SWAG 20901102.
Má to závit M14x1.5 - stejný jako špunt olejové vany. Na Dněpří plechové vaně trčí dozadu, takže by mohl být v bezpečí. Na hliníkových vanách trčí dolů takže to nepřipadá v úvahu. Na Uralu se ale nachází ideální slepá díra ve špuntu olejového filtru, stačí vyříznout závit. Rozměr matice je 22mm, takže špunt jde povolit dlouhým ořechem v celku se spínačem.
Spínací teplota 90*C by mohla být pro olej dobrá.
Otázka je, jestli mi to při vhodném uspořádání nebude cirkulovat samotížně.
Chladič budu dodělávat až v létě, na zimu to jen zaslepím, takže na praktické výsledky si ještě počkáme.
Přílohy
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)
No pánové, já jsem v sedmim nebi z těch úprav.A teď si představte, že bychom jezdili na nějakejch Bramborácích, kde si ti chcípáci maximálně odváží sami polepit blatník samolepkou. (Tedy já Bramboráka mám taky, ale z roku 1940...)
Už se hrozně těším na Šumavský sjezd.
Ahoj Michale, osobně bych hledal čidlo na teplotu tak okolo 60 stupňů. Ta tvoje smyčka je moc hezká, ale stejně asi nedokáže ochladit olej tak, aby se jeho teplota výrazně snížila. Já když jsem motor hodně rozpálil a pak jsem začal chladit, tak to nevypadalo nijak přesvědčivě. Na druhou stranu když jsem začal chladit před úplným zahřátím, tak to motor krásně udrží v provozní teplotě. Franta Buřvald pokud se nemýlím udržuje olej okolo 60 stupňů - prý je to nejlepší. Já jsem teplotu oleje neměřil, spíš poslouchám motor a na zvuku je to poznat hlavně při delší jízdě. Přeji hodně úspěchů.