Hydraulický tlumič řízení dle Franty Buřvala
Napsal: 27 črc 2013, 13:15
Třecí tlumič řízení má zásadní nevýhodu - největší sílu má statickou, nejmenší ve smyku. Čím prudčeji vám něco trhne předním kolem, tím menší odpor klade. Takže rázy tlumí málo, zato účinně brání řízení, zejména drobným korekcím směru při jízdě rovně.
Hydraulický tlumič je pravým opakem - pomalému otáčení řidítky brání minimálně, rychlým pohybům od rázů do kola brání maximálně.
Použil jsem stejný tlumič řízení Meyle 0260460161 jako Franta Buřval. Tento tlumič se používá ve většině osobních aut značky Mercedes, je tedy snadno dostupný. Bězně se prodává od 500Kč, to je jeho (asi jediná) zásadní výhoda oproti motocyklovým tlumičům, které stojí 10x tolik. Dráha tohoto tlumiče je 20cm, což stačí pro uchycení z vnější strany brýlí. Motocyklové tlumiče mají málokdy tak dlouhou dráhu.
Celková délka tlumiče je 33,5cm-53,5cm mezi oky, střední délka tedy 43,5cm. To je pro změnu nevýhoda, málokam se na Uralu vejde.
Sílu tlumiče výrazně ovlivňuje úhel tlumiče k ose krku řízení:
Síla je přibližně úměrná kosínu úhlu. Při pravém úhlu je maximální, při natočení o 20 stupňů je o 7% menší, při 45 stupních o 30%. Při větším natočení strmě klesá. Při montáži úchytů tlumiče je tedy nutné dávat důraz na to aby při natočení řidítek rovně tlumič v oku uchycení svíral pravý úhel s krkem řízení. Dále je potřeba aby byl i výškově kolmo k ose krku řízení.
Toto omezení spolu s délkou tlumiče výrazně omezuje možnosti, kam ho na motorce umístit.
Chtěl jsem ho uchytit těsně pod krkem řízení, ale pak by zadní úchyt vycházel někde v prostoru nad válcem motoru. Žádnou opičárnu s pomocným rámem jsem dělat nechtěl, tak jsem ho umístil podobně jako Franta.
Hydraulický tlumič je pravým opakem - pomalému otáčení řidítky brání minimálně, rychlým pohybům od rázů do kola brání maximálně.
Použil jsem stejný tlumič řízení Meyle 0260460161 jako Franta Buřval. Tento tlumič se používá ve většině osobních aut značky Mercedes, je tedy snadno dostupný. Bězně se prodává od 500Kč, to je jeho (asi jediná) zásadní výhoda oproti motocyklovým tlumičům, které stojí 10x tolik. Dráha tohoto tlumiče je 20cm, což stačí pro uchycení z vnější strany brýlí. Motocyklové tlumiče mají málokdy tak dlouhou dráhu.
Celková délka tlumiče je 33,5cm-53,5cm mezi oky, střední délka tedy 43,5cm. To je pro změnu nevýhoda, málokam se na Uralu vejde.
Sílu tlumiče výrazně ovlivňuje úhel tlumiče k ose krku řízení:
Síla je přibližně úměrná kosínu úhlu. Při pravém úhlu je maximální, při natočení o 20 stupňů je o 7% menší, při 45 stupních o 30%. Při větším natočení strmě klesá. Při montáži úchytů tlumiče je tedy nutné dávat důraz na to aby při natočení řidítek rovně tlumič v oku uchycení svíral pravý úhel s krkem řízení. Dále je potřeba aby byl i výškově kolmo k ose krku řízení.
Toto omezení spolu s délkou tlumiče výrazně omezuje možnosti, kam ho na motorce umístit.
Chtěl jsem ho uchytit těsně pod krkem řízení, ale pak by zadní úchyt vycházel někde v prostoru nad válcem motoru. Žádnou opičárnu s pomocným rámem jsem dělat nechtěl, tak jsem ho umístil podobně jako Franta.