Předělání snímače bezkontaktu

Pochlubte se svými zlepšováky. Nebo zde hledejte inspiraci.
Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Předělání snímače bezkontaktu

Nový příspěvek od Dneprstein »

Přemýšlel jste někdo nad tím, přendat snímač bezkontaktu na setrvák? Teoreticky by to mělo obnášet vyvrtání díry na obvodu v setrvačníku (a patřičně ho vyvážit na druhé straně), předělat snímač z typu signálu "výstupek" na typ "díra" (což není problém, VAPE dělá obojí) a vyříznout okénko do skříně setrvačníku aby bylo snímač kam umístit... Elegantně by to vyřešilo problém šišatosti a vůle rozvodových kol, rozdílného okamžiku zážehu pro pravý a levý válec a chvějící se rysky předstihu při nastavení stroboskopem. Bod zážehu by byl jen jeden (pro oba válce stejně) a zapalování by přesně reagovalo na pozici kliky, nikoli na vačku... Mám to nějaký čas v hlavě, jen se mi nechce ničit setrvák a blok a pak zjistit, že tudy cesta nevede... :)
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Předělání snímače bezkontaktu

Nový příspěvek od Míra »

snímač lze použít z fabie, pracuje na hallovu pricipu, tzn je jedno jestli je na díru či výstupek. další plus je to, že obsahuje i tvarovací obvod na ttl úrovně. setrvák se ničit nemusí, stačí na něj tekutým kovem dočasně nalepit 1cm širokej a asi 3cm dlouhej proužek z 2mm plechu. ten by se pak eventuelně přivrtal a přišrouboval šrobkem M3.jako dočasnou díru lze na zkoušku použít díru pro kontrolu předstihu, kterou je nutno zvětšit asi o 1,5mm. snímač z fábky funguje asi od 10V, díky velkýmu obvodu setrvačníku nejni problém ani se startováním.
Dněpr 11 solo/side
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: Předělání snímače bezkontaktu

Nový příspěvek od Dneprstein »

No vida, takže teoreticky bychom to zmáknutý měli... Takže největší problém je v tom, sehnat někoho, kdo by pak setrvák vyvážil. Protože ať tam bude díra, nebo výstupek, furt to vyvážení rozhodí...
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Předělání snímače bezkontaktu

Nový příspěvek od Michal »

Také jsem nad tím už přemýšlel. Indukční snímače jdou použít i z ABS aut, ty jsou podobného tvaru. Výstupek vs díra, tam vidím problém spíš v tom, že bezkontakty s řízením předstihu obvykle očekávají jednu hranu, obvykle kladnou, na maximální úhel (spuštění časového zpoždění) a druhou hranu na minimální úhel, na kterou pálí při velmi nízkých otáčkách, obvykle startovacích, kdy není možné úhel zápalu spočítat přes časové zpoždění kvůli nepravidelnostem v otáčení kliky. Díra by tedy musela být dlouhá asi 30 stupňů. Indukčnímu snímači je to fuk, jen to obrací polaritu impulzu, což lze obejít odizolováním snímače a vyvedením signálu z jeho úchytu.
Vyvážení bych řešil asi přilepením stejně velkého výstupku na opačnou stranu, ale vedle dráhy snímače. Starší setrvačníky jsou na to dostatečně široké.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Předělání snímače bezkontaktu

Nový příspěvek od Míra »

setrvák vyvážit, alespoň u starých dněprů a uralů netřeba, běžně je rozváženej i o víc 10g (dle oppozit.ru). v případě velkýho výstupku, to udělat jak říká michal. snímače z ABS maz běžně vyvedený oba konce cívky, a žádnej nejni spojenej s kostrou, tam nejni problém polaritu obrátit.
Dněpr 11 solo/side
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Předělání snímače bezkontaktu

Nový příspěvek od Michal »

Mě taky napadlo při konstrukci bezkontaktu použít druhý čidlo přiložený k ozubení pro startér. Ty zuby jsou zhruba po 1 stupni, tak bych místo výpočtu zpoždění mohl v procesoru jednoduše odpočíst potřebný počet zubů (impulzů) do zápalu. Počet zubů pro konkrétní otáčky by byl jednoduše uložen přímo v paměti, nemusela by se počítat aproximace jako u časového zpoždění. Takže by stačil neprimitivnější jednočip, nebo CPLD.
Má to ale jeden zásadní háček. Dněpr nemá ozubený setrvačník, ten má Ural. Jenže na Urala narozdíl od Dněpra nepotřebuji konstruovat zapalování, protože Ural už bezproblémově fungují zapálko má. Leda bych tam chtěl nacpat svůj frekvenční zapalovací stupeň s brutální energií jiskry.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: Předělání snímače bezkontaktu

Nový příspěvek od Dneprstein »

No právě, že co se týče elektroniky, tak je to pro mě naprosto španělská vesnice...

Ad "vyvážení" setrváku: Pak se člověk nemůže divit, že se to v otáčkách klepe jak drahej pes... :D
Uživatelský avatar
Mira3.0.9
Příspěvky: 285
Registrován: 20 led 2011, 22:25
Bydliště: Tábor
Kontaktovat uživatele:

Re: Předělání snímače bezkontaktu

Nový příspěvek od Mira3.0.9 »

tady sem našel stránky s touhle tématikou,ale rusky umím jen přes googla...

http://twowheel-oppozit.narod.ru/
Ural M66 rv.1972
bez hnané sajdy.
Jirka-hk
Příspěvky: 171
Registrován: 07 bře 2011, 10:17
Bydliště: Hradec Králové

Re: Předělání snímače bezkontaktu

Nový příspěvek od Jirka-hk »

trošku odbočím... fungoval by snímač ,třeba od vape+ jejich dvouvývodová indučka jako náhrada kontaktního zapalování u starších strojů na 6V ??? popřípadě co všechno by k tomu bylo potřeba (konkrétní typ cívka/snímač)...
šlo by seřizovat předstih za běhu sistémém natáčení snímače na destičce???
je rozdíl mezi levo-pravotočívým zapalováním???-jde mi i o možnost napasovat to do bmw r51/38,kde je opačný směr otáčení než u m72....
dík za případnou odpověď
DNĚPR 11-1974, DNĚPR19-1993,3ks M72-????, a spousta dalších samohybných vejhyklů
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Předělání snímače bezkontaktu

Nový příspěvek od Míra »

snímači je jedno kam se motor točí, záleží jen na tvaru výstupku. DC-CDI na 6V vape myslim že nedělá, to by byl problém.
Dněpr 11 solo/side
Uživatelský avatar
Michal
Příspěvky: 1137
Registrován: 14 led 2011, 21:43
Bydliště: Károv, Středočeský kraj

Re: Předělání snímače bezkontaktu

Nový příspěvek od Michal »

Jirka-hk> Má to několik problémů.
Vape má 2 druhy bezkontaktů (na Jawu, pak taky další podobné), jeden "bezbateriový" je součástí alternátoru Vape a používá ke svému napájení speciální 200V cívku, co je součástí statoru alternátoru. Tato napájecí cívka je stejná u 6V i 12V verzí. Například typy SZ13, SZ14, SZ17. Je to jednoduché CDI zapalování, kde přímo tato cívka nabíjí na 200-300V kondenzátor zapojený v sérii se zapalovací cívkou. Tento kondenzátor je prudce vybíjen tyristorem, který je spouštěn snímačem. U Vape je ten kondenzátor, tyristor a prvky usměrňovače napájení schováno uvnitř krabičky "zapalovací cívky", tímpádem tato "cívka" nejde použít pro jiné druhy zapálka. Vetšina japonských motorek do půl litru má stejné zapálko (v případě 2T) nebo velmi podobné s jednoduchým řízením předstihu (4T), ale mají součátky CDI odděleny od zapalovací cívky v samostatné krabičce.
Druhý druh bezkontaktů je bateriový. Napájí se z baterky skrz spínačku. V případě Vape je to například typ MZ04. Jenže ten dělají 12-voltový. Prý kdysi dávno dělali i 6V variantu, ale tu už dávno nedělají.

Ten první druh zapálka může použít pouze Dněprstein, protože má do Dněpra nabastlený alternátor Vape, takže tam má (nebo měl by mít) tu 200V cívku pro napájení bezbateriové varianty CDI.
Ten druhý druh (MZ04) mohou použít všichni, co mají 12V elektriku.

Ohledně směru otáčení, Vape z nějakého neznámého důvodu vyžaduje mít pouze kladné impulzy, záporné má odstraněny tím, že výstupek pro snímač je trojúhelníkového tvaru. Může to být ochrana před chytnutím na zpětný chod (u 2T), nebo to může mít hlubší důvod. Je tedy třeba pouze udělat výstupek pro snímač tak, aby při správném směru otáčení motoru měl pouze náběžnou hranu.

Vape pro Jawy žádné řízení předstihu nemá a není možné ho připojit, je nutné ho dodělat mechanicky. Vape nabízí i zapalování s řízením předstihu, ale opět je to vždy varianta i s alternátorem.

Samotné zapalovací cívky bez zabudované elektroniky Vape z neznámého důvodu nenabízí.
By my deeds I honor him, flat twin.
Michal "Potápka" :-)

Днепр 650 Молодежный Чоппер (КМЗ-8.157.022) 2002г.
Урал 750 Спортсман (2WD) 2005г.
Uživatelský avatar
Soptík
Příspěvky: 286
Registrován: 19 črc 2011, 13:10
Bydliště: Náchod

Re: Předělání snímače bezkontaktu

Nový příspěvek od Soptík »

Ahoj
zapojím se taky do diskuze jelikož je to docela zajímavé téma. A co takhle použít elektroniku od IM Softu. Sice není založena na indikřním snímači, ale na optice zato nabízí možnost ladění map předstihu a ještě dvou map s možností přepínání.
Milan
Jawa 350/640
Jawa 250/353
K-750
Dneprstein
Příspěvky: 612
Registrován: 21 led 2011, 12:28

Re: Předělání snímače bezkontaktu

Nový příspěvek od Dneprstein »

Já ti dám nabastlený!!!! :D

Cívku pro zapalko tam mam, ale nezapojenou (používám pouze altík). Zapalko mam taky, Ignitech od Pavla a to funguje (problém s vynecháváním v cca 1500 ot/m byl po několika urgencích jak ode mě, tak od Pavla na konec v Ignitechu odstaněn). Osobně mě zajímá pouze to přehození snímače, neb si myslím, že by to prostě fungovalo přesněji a vyloučilo veškeré výše popsané vlivy (šišatá kola, vůle, atd...) Co se elektroniky týče, dráty natahat zvládnu a po mechanický stránce (viz. můj altík) jsem schopnej to vymyslet i udělat, ale tim končim...
Uživatelský avatar
Míra
Příspěvky: 270
Registrován: 15 led 2011, 00:50
Bydliště: klec u třeboně

Re: Předělání snímače bezkontaktu

Nový příspěvek od Míra »

vzhledem k tomu že že ignitech standardně používá snímače vape, dle tvaru výstupku mu úběžná hrana výstupku nevadí, stačilo by opravdu nalepit na kliku kus plechu. stačí změřit na původní clonce úhel kterej zabírá výstupek, ten vynásobit dvěma (převod rozvodu), a délku výstupku na klice tomu přizpůsobit, nalepit a namontovat. žádný jiný komplikace nehrozí. jediný místo ve kterým bych viděl problém je rozdíl obvodové rychlosti hrany výstupku mezi klikou a vačkou. na klice bude rychlost o hodně větší, což bude nutný vykompenzovat větší vzduchovou mezerou mezi snímačem a výstupkem. či použitím zatěžovacího odporu, případně děliče napětí pro snímač, aby zápalko nesnímalo zákmity vlastní indukčnosti snímače, pak se totiž stává, že díky zákmitu snímače si zápalko myslí, že točí dvoj i trojnásobek otáček, než je skutečnost, což vadí pro výpočet předstihu, případně se uvádí v činost omezovač otáček. ale nejni to nic co by se nedalo odladit za použití drátovýho trimru třeba 200ohm palalerně ke snímači, s následně nahrazeným odporem.
Dněpr 11 solo/side
Odpovědět