Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od Míra » 13 lis 2018, 14:07

Koukám, že ste můj prvotní prasečinec dovedli takřka k dokonalisto, pěkná práce :) palec nahoru :)

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od Michal » 09 lis 2017, 20:30

Přidám další zkušenost z provozu: U jednoho druhu Moskvičích lamel se pružinky můžou proklepat o hranu plechu. Prasklá pružinka se může vzpříčit a pošrotovat trochu skříň a její zbytky setrvačník, protože v Uralu a Dněpru na spodku není prostor, kde by mohla zůstat ležet. Auto má volný prostor ve skříni, motor BMW Rxx má na spodku velký otvor, kudy mohou "přebytečné" díly opustit skříň.

Stará lamela. Zbylé pružinky jsem pootočil, aby bylo vidět poškození. Tato lamela má najeto zhruba 20.000km mého "šetrného" zacházení.
proklepané pružinky
proklepané pružinky
Lamela druhého, u nás běžnějšího typu, by tento problém mít nemusela díky vhodnějšímu vedení pružinek.
jiný typ lamely
jiný typ lamely

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od krmec » 26 dub 2017, 19:23

Čau pánové...
Konečně mně dohnala úprava spojky. Po 35000km setrvačník na šrot. Proto jsem se odhodlal k úpravě podle Michala. Při té příležitosti jsem se rozhodl, vyměnit svorníky válců, které jsem si nechal vyrobyt o 1cm delší závit, z důvodu krátkého závitu do bloku motoru. Chtěl bych poděkovat Zděnkovy Pavelkovy za přeříznutí setrvačníku strojem který dělá řezy o tloušťce 0.3mm.Přikládám pár fotek.
http://uralzbraslav.rajce.idnes.cz/Spojka_ural/
Projel jsem ji a tato úprava má smysl, přesně jak to popisuje Michal. :D

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od host » 10 dub 2017, 13:43

Přidám zkušenosti s implementací jednolamelové spojky (motor SV). Použitá lamela "nevímzčeho", koupená náhodně na burze za 50,- Kč, údajně "nějaké BMW". Drážkování sedělo, prům. 180 mm také. Odpružený střed s tlumičem záběru + obvodové pružné lamelky také. Po demontáži spojky z moto jsem zjistil, že namontované prvky měly tloušťku 2x 4,7 mm (lamely) + 5 mm (!) středový meziplech, tedy součtově 14,4 mm. Hloubka využitelného prostoru v setrvačníku změřena 24 mm. Během montáže byly použité díly upraveny následovně:
- stávající středový meziplech byl připevněn (šrouby, co kdyby někdy....) k spodnímu přítlačnému kotouči s pružinami a čtyřhrannou dírou uprostřed
- lamela; náboj zkrácen na 15 mm, z tlumiče záběru po zralé úvaze odebrány tři pružiny ze šesti původních; protože tyto pružiny byly poměrně velkého průměru, a díky tomu celá lamela poměrně široká, použil jsem silnější obložení o tloušťce 6 mm; dále jsem z obavy o dostatečný zdvih přítlačáku zrušil efekt pružných obvodových lamel pronýtováním obou obložení proti sobě skrz naskrz a rozplácnutím oněch pružných lamel
- celé složení potom vypadalo - přítlačák s pružinami (2,6 mm) + meziplech (5 mm) + lamela (cca 12,5 mm); tedy na zdvih zbylo asi 4 mm. Lamela nedrhla ani o přítlačák, ani z druhé strany o převodovku. Přítlačné pružiny původní, jen více stlačené silnější lamelou.
Smontováno, vyzkoušeno. Výsledek - proč jsem se k tomu neodhodlal dřív??? Naprosto plynulý záběr, plné vypnutí bez unášení i bez snahy o prokluz. Pravda, vše zkoušeno jenom lehce, bez extrémních zatížení. Jednoduché a pro běžný provoz účinné a v rámci možností "dokonalé". Extrémy jsou řešitelné úpravami v příspěvcích výše uvedenými.

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od dněpr MT9 » 02 lis 2016, 21:00

tak finální verze spojky je na světě
Přílohy
20161102_170940.jpg
20161102_170954.jpg
20161102_171039.jpg
20161102_171055.jpg
20161102_171155.jpg
20161102_171205.jpg
20161102_171328.jpg

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od dněpr MT9 » 19 říj 2016, 19:08

Zdravím všechny, tak nakonec jsem se nechal úplně uviklat a předělal jsem celou spojku po vzoru Michala.
v podstatě je všechno nové. spodní přítlačný kotouč je litinový s nanýtovaným ocelovým kruhem ze spodu jako styčná plocha přítlačáku a talířovky. horní přítlačák je opět litinový s přinýtovaným plechem na uzavření spojky. tím by měla být vylepšená tepelná odolnost a i funkce oproti ocelovým přítlačákům. Talířovka je z fabie a to hlavně kvůli tvaru, líp to sedí na přítlačáku. v setrváku jsem vysoustružil šikminu aby talířovka seděla krajem a při vypínání se opřela o hranu šikminy. Lamela se vejde i z fabie což je průměr 200mm. tím by asi měla být vyřešená spojka na hodně dlouhou dobu. jo a materiál na přítlačáky je originál ze spojek z aut horní je fábie a spodní je hodně upravený (osoustružený) setrvák z filcky. díky všem za inspiraci
Přílohy
20161019_120500.jpg
20161019_120525.jpg
20161019_120535.jpg
20161019_120555.jpg
20161019_120603.jpg
20161019_120614.jpg
20161019_120648.jpg
20161019_120434.jpg

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od dněpr MT9 » 09 říj 2016, 19:48

Zdravím ,
tak jste mně zviklali, nicméně zůstal jsem u systému s čepy , čepy jsem předělal z původních šroubovaných na lisované a tvrdost styčného kroužku který bude unášet spodní talíř jsem taky zvětšil. místo z pístního čepu je kroužek z ložiskové klece = katastrofálně se to obrábělo, bez plátkových nožů ani ťuk ale výsledek za to stojí, průměr jsem taky zvětšil a to na 22mm takže plocha za kterou to bude unášené je úctyhodná. horní přítlačák už je taky hotový takže to zítra vyfotím a dám fotky sem, jen mi ještě chybí distanční šrouby na uzavření celé spojky

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od dněpr MT9 » 03 říj 2016, 12:06

Ahoj Všem,

co se týká čepů a jejich vybíjení je to v materiálu a taky v konstrukci. standartní čepy jsou namáhané na střih a vzhledem ke kvalitě materiálu se vybíjejí. čepy co jsem udělal do své spojky jsou namáhané na ohyb a na střih, a jsou 20mm na průměru. materiál kroužku je pístní čep takže přímo určený materiál na střih a na rázové ohýbání. tzn. je odstraněno vybíjení čepů. a jestli se klasické čepy vybijí po 15000 kilometrech a moje po 50000 kilometrech tak si myslím, že je to dostatečná životnost, spodní talíř je 10mm silný takže tepelná odolnost je zvýšená a proti zkroucení budu ještě dovrtávat díry které roztažnost materiálu omezí, horní přítlačák mám také hotový a je v kombinaci plech a litina litina je přinýtovaná. pružiny původní rozhodně nestačí musí se minimálně tři zesílit. dal jsem pružinu o průměru 3,5mm původní je 2,8 - 2,9 podle ruské přesnosti. hlavní výhodou tohoto řešení je že se vleze lamela o větším průměru než když zůstanou čepy nebo se napasovává do setrváku novějších uralů, jak píše Dneprstein, tak moskvičí lamela se mi tam vejde bez problémů a ještě je rezerva co se průměru týká. Ale budu tam bastlit lamelu z fábie ta je odpružená par excelence.

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od Dneprstein » 03 říj 2016, 11:59

Tak kdyby to někoho zajímalo, zde ještě z čeho (krom Moskviče 408, 426) by měla jít použít lamela. Bez záruky...

http://www.ebay.it/itm/Hillman-Husky-Mi ... Sw4shX2R2M

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od Dneprstein » 02 říj 2016, 22:39

No, zkroutit by se to mohlo, pravda... Ale když to vezmu popořadě, tak pro mě jsou největší bolest čepy (a s tím spojený problém s dírami v talířích), pak zkroucené lamely. "Silniční" jezdec to málokdy rozžhaví do běla...- Nicméně, když nad tím tak přemýšlím, ten spodní přítlačný plech by směrem k lamele zřejmě musel dostat nějaké zesílení (třeba ze středového kotouče), jinak by se o něj asi opřel tlumič torzních kmitů...

Jak máš kotvené ty pružné plechy do setrváku? Nehrozí nebezpečí, že se ty šrouby časem střihnou?

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od Michal » 02 říj 2016, 22:22

Zůstala by nízká tepelná odolnost - ten plech se rád zkroutí do talíře. Dále přítlačná síla pružin, zvláště starších nemusí pro jednu lamelu stačit. Je to polovičaté řešení, které může fungovat a někomu i stačit.

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od Dneprstein » 02 říj 2016, 21:17

Nebylo by řešení, jako přítlačák použít původní pro pružiny, "vykousat" ho, aby se vyhnul vodicím čepům (pouze zachovat jeho vystředění) a chytit ho na pružné plechy? Pak by (díky většímu zdvihu) mohla být bez úprav použitá lamela z Moskviče a síla na páčce by měla být stejná jako u originálu...

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od Michal » 01 říj 2016, 22:48

Ještě nějaké dodatky:
Pod dosedací plochu přítlačáku je vhodné vysoustružit volné místo o kousek menšího průměru. Jinak pokud se mezi talířovku a setrvák skřípne nějaký velký tvrdý bordel (třeba špatně přivařený kolík vypínacího vehementu :D ), blokuje talířovku proti vypnutí spojky. Viz můj o den zpožděný odjezd do Albánie. Na Dněpru jsem na to opět zapomněl, ale ještě to dodělám.
Ty tři malé díry ve vrchním plechu umožňují plné dotáhnutí šroubů přítlačáku ve zmáčklé finální poloze. Na Uralu to nemám ale nezdá se že by to mělo nějaký vliv na funkci.
Jak vyvrtat 3 souměrné díry pro přišroubování přítlačáku, když člověk nemá děličku ani pořádný stojan na vrtačku? Vyznačit a vyvrtat jednu díru do nepotřebného středního plechu. Skrz tu jednu díru pak vrtat setrvačník, plech si pootočit o 1/3 otáčky na každou další díru. Na to ten plech ale nesmí mít brutální vakl v čepech.
Napsal bych jednotlivé míry, ale co mám doma dva Dněpří motory, každý má setrvačník jinak silnej a čepy různě hluboko.
Soustružení bylo opět zásluhou Buchtiče.

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od Jirka-MT9 » 01 říj 2016, 21:12

Moc hezká práce a nádherný kočičák :mrgreen: . Díky za hezký návod.

Re: Spojka z Moskviče, talířovka z Filcky

od Michal » 01 říj 2016, 19:42

Protože moje poslední verze spojky funguje i po 2 letech bezchybně, udělal jsem stejnou i do Dněpra.
Do sólovky nepotřebuji nespálitelnou spojku, ale i další vlsatnosti jsou dost přínosné, aby to stálo zato. Jmenovitě ovladatelnost (plynulý záběr zcela cizí starým dněpřím lamelám), měkký tah v nízkých otáčkách díky pružinovému tlumiči rázů a nakonec bezúdržbovost - čepy, které jsem před asi 6 lety měnil, jsou zralé na výměnu znovu.

Přítlačák na čepech ani v drážkách (Ural 750) nepovažuji za dobré řešení. Buď se vymlátí brzy (Dněpr) nebo později, pokud jsou draze vyrobeny větší a s vysoce kvalitní oceli (spoku s dosedací plochou přítlačáku. V autech jsou už pár desetiletí přítlačáky na pružných plechách z dobrých důvodů: chod bez jakéhokoliv tření, nic se tam neopotřebovává, je to jednoduché a výrobně levné. Tedy geniální.

Vlastní přítlačák a talířovku jsem vyřezal opět z přítlačáku F20319K (Kia 1.1). Je na spojkovou lamelu správného průměru, není zbytečně masivní a těžký a je nejlevnější co se v mém okolí dá koupit nový. Vrakoviště by nabídli přítlačáky na 180mm lamely i jiných značek.

Upravit Dněpří setrvačník je mnohem snadnější než Uralí. Stačí zalisovat čepy trochu hlouběji, aby lamela byla na správném místě vůči přítlačáku a převodovce. Dále vysoustružit uložení talířovky.
Vrchní plech by bylo dobré udělat z něčeho silnějšího kvůli tepelné odolnosti (proti zkroucení do talíře) ale u sólovky to nepotřebuji.
Zbytek je stejný jako v případě víše popsaného Uralu. Vypínací vehement s tyčkou nasazovanou do trubky je jediná inovace kterou jsem na Uralu dodělal a zde už nezmínil. Funguje to stejně dobrě jako tyčka zavařená, ale převodovku lze vyndat a namontovat i s motorem v rámu.
spojka1.jpg
spojka2.jpg
spojka3.jpg
spojka4.jpg
spojka5a.jpg
spojka5b.jpg
spojka6.jpg
Původní Moskvičí obložení je pro talířovku moc pružné (vypínání přes páku - slabší ovládací síla, ale kratší chod přítlačáku), předpokládám že opět nanýtuju obložení s pevným plechem ze stodváci.

P.S. Na zahradě nejde udělat krok, aniž bych měl tu vlezlou kočku pod nohama. :)

Nahoru