Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Pravidla fóra
Pochlubte se svými úpravami, vychytávkami, doplňky. Diskutujte o úpravách, nad jejichž provedením si lámete hlavu.

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od jarda_na » 16 črc 2015, 16:39

Ahoj, tak nějak jsem pořád zvyklej na spojku z bavoráků a i z aut- stačí jedna a to nové stroje mají 100 KS. Pořád je o materiálech.

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od krmec » 15 črc 2015, 20:13

Na žádnou chybu jsem nepřišel :shock:
Jedna lamela se roztrhala a druhá je netknutá . :!:
tak nemám potuchy. :|

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od Michal » 13 črc 2015, 23:31

Dobrá práce. V čem byla technologická chyba?
Já jsem téměř protočil zuby toho středového unašeče, obložení připálil, ale plech vydržel.

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od krmec » 13 črc 2015, 20:53

Zdravím pánové.
V neděli jsem se vrátil z krátkeho týdeního výletu do Rumunska a takhle nějak jsem to došolíchal spátky domů.
Červená nebo zelená bylo to úplně jedno zastavit jsem nemohl. už bych se nerozjel.
Přílohy
lamela_mala.JPG

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od hipik634-750 » 15 čer 2014, 22:39

to by se dalo asi udelat podobnym zpusobem jako je na kejvackach s otevrenym sanim to zavirani sani ..

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od Michal » 14 říj 2012, 13:42

Ten se s tím skládáním tááááák sere! Za tu dobu to mám složený asi tak 6x.
Stahovák není potřeba, ty pružiny nemají až takovou sílu, lamely jdou zakleknout do setrvačníku kolenem a vrchní talíř pak snadno přišroubuješ. Nemusí být zatlačený úplně aby se chytl závit.

Zajímalo by mě, zda přemýšlel nad tím, že tu spojku bude ještě někdo někdy rozdělávat, když ty šrouby zalepil, pekelně utáhnul úderovým šroubovákem a ještě zajistil hlavičky důlčíkem. Ty šrouby dá občas po pár letech provozu zabrat povolit úderovým šroubovákem ikdyž jsou utažený normálně. I tak je někdy nutné některý šroub odvrtat.
Pokud se použije lepidlo na závity, pak stačí šrouby normálně silněji utáhnout, nikdy se mi žádný nepovolil.

Ty větrací otvory jsou tam kvůli chlazení setrvačníku. Nepomáhá to na krátkodobé přehřátí lamel, ale spojka rychleji chladne při dlouhé jízdě v terénu. Na Ukrajině jsem sundával kryt startéru, aby to trochu větralo. Pak ale může dovnitř špína, voda a bláto, což spojce nedělá vůbec dobře, takže je dobré mít možnost to větrání zavírat.

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od Němec » 14 říj 2012, 12:52

fapeko - jo vidíš, kdyby to byla nějaký vypouštěcí zátka, vrtá dole :)

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od fapeko » 14 říj 2012, 12:09

Dle mého to poslední video je odvětraní prostoru od spojky ,asi se tam výtváří dost tepla tak tam vyvrtal díru a vlepil tu mřížku.
Я не понимаю, английский :D

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od Němec » 13 říj 2012, 22:43

Kdyby někoho zajímalo, tak montáž modifikovaný spojky -



a tohle je předpokládám k vypouštění všemožnýho bordelu?

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od hipik634-750 » 14 srp 2012, 12:26

nemec: neboj, trva to presne hodinu a pul nez to rozhodis, neni na tom nic zasadniho. doporucuju akorat mit mar sroubu s jemnym zavitem a par matek jako pomocny stahovacky

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od Michal » 14 srp 2012, 09:02

Nastal čas po roce zhodnotit moji úpravu.
Prakticky se osvědčila. Studená spojka funguje stejně jako předtím, za tepla ale funguje stejně jako za studena - neunáší ani když se z ní kouří, poloha páčky, kdy zabírá, se s teplotou neposunuje. Takže plánovaný účel tato úprava splnila perfektně.
Samozřejmě, že tato úprava neochrání lamelu před upečením, kdy se odlepí obložení. To se mi zatím naštěstí nepovedlo.

Spojku doporučuji u Uralu 750 po 20.000km, u stroje používaného často v terénu po polovině, rozebrat. Prach z odřeného obložení zůstává uvnitř, nemůže přes ten plech ven a hromadí se tam. V tom měly starší spojky s čepy výhodu.

Němec: Při brždění, kdy se chvílemi blokuje zadní kolo, mi to mlátí taky, to není spojkou, ale kombinací cukání kola, vůlema v pohonu a momentem setrvačnosti převodovky. Podobné zvuky se mi v takové situaci ozývají i z rejže.

Hipík: U tebe může být důvod unášení v čemkoliv, je tam x věcí, co můžeš mít špatně.

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od Němec » 14 srp 2012, 04:56

Mně na 750 spojka blbě vystavuje už od začátku nebo téměř od začátku. Nejhorší je to při prudkým brždění, kdy se nejspíš unáší kardan a má snahu se točit, zatímco zadní kolo stojí nebo se točí pomaleji, než má kardan snahu se otáčet (aspoň tomu to přičítám) - takže takový brždění je doprovázeno kovovými rázy. Stejně tak už mi nejde na místě vyřadit z jedničky na neutrál a u ohřátýho motoru dát z jedničky zpátečka.
Na demontáž motoru z rámu jsem si zatím ale netroufnul, zase taková brnkačka ta výměna spojky není, co jsem koukal :)
Na úpravu jsem zvědav, jak Ti bude fungovat.

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od hipik634-750 » 13 srp 2012, 23:11

me z nejakyho duvodu po provedeni dilatacnich spar unasi spojka, takze nemuzu dat spatecku, pricinu zatim nevim

Re: Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od Míra » 20 črc 2011, 11:20

pěkný, a věřim že by to mohlo i pěkně fungovat.

Zlepšení tepelné odolnosti spojky

od Michal » 19 črc 2011, 23:29

Origo spojka se velmi rychle přehřeje a přestane vystavovat. Lze ji také velmi snadno teplotou poškodit.
Jsou k tomu následující důvody:
1) Spojkové lamely nemají dilatační spáry, po zahřátí se zkroutí a začne unášet až zcela přestane vypínat
2) Spojkové obložení je buďto nalepeno nebo napečeno. Při vysoké teplotě selže, obložení se odlepí. Auta mají obvykle obložení nanýtované - se spojky se doslova kouří, přesto lamela neselže, dokud se úplně neojede.
3) Lamely třou o plechy s malou tepelnou kapacitou. U aut třou obvykle přímo o setrvačník, který díky velké mase pohltí více tepla, než se zahřeje.

4) Specialita Uralu se startérem - plechy tam nejsou na čepech, ale jezdí v drážkách setrvačníku. To je samo o sobě výhoda, známe problémy s Dněpřími čepy, jenže ten setrvačník tvoří uzavřený zvon přiklopený vrchním třecím plechem. Lamely i plechy jsou tak dokonale uzavřené, nikudy tam nemůže proudit vzduch, který by je chladil. Navíc se nedostane ven ani prach z otěru lamel.

První dva body řeší lamela ze Škody 100. Musí se odvrtat unašeč, udělat nové díry a nanýtovat unašeč z Dněpří/Uralí lamely. Další nevýhoda je že ta lamela je dvakrát tak tlustá. Nevím, zda se tam nějakým způsobem vejdou dvě. V každém případě lamela stačí jedna, pokud se použije talížová pružina - má větší přítlačnou sílu, menší ovládací sílu (princip páky) a záběr je jemnější. Tuto úpravu úspěšně provedl Míra a popsal ji zde v jiném tématu.
Pokud si na to netroufáte, můžete udělat menší jednoduchou úpravu - dodělat dilatační spáry do origo lamel.

Je potřeba si nejprve vyvrtat díry, kterými budou spáry končit. Na konci spáry by jinak mohla vzniknout prasklina v plechu a šířit se dál. Spáry jsem řezal flexou s lamelou pod stálým proudem vody z hadice, abych nepoškodil obložení vysokou teplotou.
spojka-lamela.jpg
Dál jsem řešil větrání (tento problém mají jen Uraly 750 a poslední Uraly 650 s elektrickým startérem)
Do vrchního plechu jsem udělal díry těsně mimo třecí plochu v místě drážek v setrvačníku. Skrz drážky tam může proudit vzduch.
spojka-diry.jpg
Dál jsem udělal drážky do prostředního plechu (uprostřed mezi výstupkama, mimo třecí plochu). Od prostředka se tam dostane vzduch dírama a drážkama v lamelách.

Zatím to nemám ještě vyzkoušené, tak chvíli počkejte, jestli provozem neodhalím nějakou chybu.

Nahoru