Převodovka 3. rychlostní stupeň

Pravidla fóra
Technické záležitosti Dněprů, Uralů, Káček a eMek.

Odeslat odpověď


Odpoveď na tuto otázku je nutná pro rozlišení automatizovaných pokusů o registraci.
Smajlíci
:D :) ;) :( :o :shock: :? 8-) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: :geek: :ugeek:

BBCode je zapnutý
[img] je zapnutý
[flash] je vypnutý
[url] je zapnuté
Smajlíci jsou zapnutí

Přehled tématu
   

Rozšířit náhled Přehled tématu: Převodovka 3. rychlostní stupeň

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od Jiragem » 28 dub 2022, 11:39

Zdravím, nebudu zakládat nové téma. Mám Urala 650 IMZ IMZ 8.103-40. Koupil jsem ho napůl v krabici a postupně ho skládám. Jako poslední jsem složil převodovku. Při jízdě na trojku pod plynem se mi stává, že se bez přidání plynu začnou zvyšovat otáčky, ale motorka začne zpomalovat. Myslím že vyskakuje rychlost. Po ťuknutí do řadičky se rychlost zařadí zpět. Zkontroloval jsem vymezení axiální vůle, a o milimetr jsem podložil ložisko aby se hřídel neposouvala. Ale při projetí se děje to samé jako jsem psal výše. Prosím o radu co s tím dál. Jestli vyměnit vidličky, přesuvné kroužky a kola? Nepřišlo mi že by ty díly byly moc opotřebované.

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od fapeko » 03 říj 2013, 19:06

Ta převodovka jinak řadí jak je ve svislé poloze a jinak jak je ve vodorovné poloze , tak ji testuj v té vodorovné poloze (tak jak by byla uložena v rámu). Je to trochu nepohodlné , ale gravitaci neodrbeš ;)

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od pete » 03 říj 2013, 18:27

Určitě to vyměním za rovný. Teď jsem to znovu zkoušel a zdá se mi že to špatně docvakává do zářezů po obvodě kulisy, občas to zůstane mezi zářezy. Zatím dík, jak to vyměním tak dám vědět výsledek.

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od Dneprstein » 03 říj 2013, 09:09

Neexperimentuj a vyměň to za nové...

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od pete » 02 říj 2013, 22:05

Dík moc všem za poskytnuté rady. Zítra se na to ještě jednou podívám. Je to moje první dněpří převodovka, takže nemám v oku jak vypadá ještě tolerovatelná vůle popř. obroušení součástek atd. Určitě začnu součástkou, kterou jsem ukazoval na fotce a potom se uvidí co dál. Prostě pokus omyl. Jenom dotaz myslíte je rozumné ten ohnutý čep rovnat nebo raději sehnat jiný s rovným čepem?
Ještě jednou dík za pomoc.

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od Michal » 02 říj 2013, 20:04

Zpátečka obvykle nejde zařadit, pokud chvíli držíte zmáčklou spojku. Převodová hřídel se zastaví a zuby se opřou proti sobě místo aby do sebe zapadly. Pomůže pustit spojku a zpátečku zařadit ihned po jejím opětovném zmáčknutí. Tento problém nemají stroje, kterým unáší spojka. Ty pro změnu špatně řadí neutrál, nebo v extrémním případě při stojícím motocyklu ani nevytáhnou zařazený kvalt.

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od fapeko » 02 říj 2013, 19:00

Jak psali kluci problém bude v těch vůlich a v tom automatu(kytara)
Obrázek
do čeho se zasouvá ten čep vidličky(nesmí byt ovalitý)
Obrázek
a následně to nedořazuje tím přesuvným kroužkem
Obrázek
do toho čtverkového kola
Obrázek
Pokud máš ty zuby ojeté(kulaté) na tom přesuvném kroužku a na tom ozubeném kole tak ti to proto vyskakuje
A tak by to mělo vypadat po složení :D
Obrázek

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od Dneprstein » 02 říj 2013, 18:03

Problém je, že převodovka bez víka nikdy neřadí stejně jako s víkem, protože hřídele jsou volné. Stačí s nimi kousek pohnout a řadí si to jak chce. Pro opravdu přesnou kontrolu by to chtělo mít futro přes které by bylo vidět (třeba jiné víko s vyříznutým otvorem). Asi bych začal tím, že bych vyměnil ten segmet za nezkroucený...

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od host » 02 říj 2013, 16:18

Domnívám se, že vypadávání rychlosti mají na svědomí všechny vůle, které se vzájemně sčítají ve svých vlivech, hlavně oblouk vidličky, zapadající do obvodové drážky v řadícím kroužku (objímce). Zejména ale opotřebení náběhových hran této objímky a řadících ozubů na okraji ozubeného kola 4. rychlosti. Tohle ozubení nesmí mít ani na jedné součásti moc omleté náběhy a musí se vzájemně překrývat v max. možné šířce (rovné neopotřebené plochy na sebe).
Zpátečka - s volnoběhem by to nemělo mít žádnou souvislost. Uvnitř převodovky je aretační mechanizmus, který blokuje zpátečku, když je zařazeno cokoliv jiného než neutrál. V něm je jen nepatrná vůle a stačí, když je některá ze dvou součástí tohoto mechanizmu trochu někde jinde a mechanizmus neodblokuje. Mohlo by to souviset s tou popisovanou deformací. Dost blbě se to popisuje, chce to pozorovat, jak to blokování pracuje na převodovce bez víka, vidět je na něj dobře.

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od pete » 02 říj 2013, 15:09

Zdravím, nechci zakládat další vlákno tak se zeptám zde. Mám K750 se zpátečkou, převodovka funguje celkem dobře až na dvě věci:
- po zařazení neutrálu nechtěla zařadit zpátečku, tento problém se ztratil po zvýšení volnoběhu,
- dál vypadával 4 rychlostní stupeň, přibližně tak 50/50.

Proto jsem převodovku rozdělal, ale nezjistil jsem žádný zásadní problém, kolečka i vidličky jsou v dobrém stavu, kulisa řazení taky není ohnutá ani vychozená. Samozřejmě budu muset vyměnit ložiska, ale nemyslím že by to byl hlavní problém. Jediné co jsem zjistil, že je mírně ohnutý čep (nevím jak se ta součástka jmenuje), ale je našroubována na řadící páce a přenáší pohyb na kulisu řazení. Když jsem to zkoušel v rozdělaném stavu bez ozubených kol tak se stávalo, že kulisa se přetočila o něco víc, vlivem čehož do ní nezapadla západka kulisy.
Proto se vás chci zeptat jestli to může být jeden z důvodů? Pokud ne tak budu muset hledat dál. Dík moc za rady. Foto přikládám.
Přílohy
Fotografie0579.jpg

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od host » 14 dub 2013, 21:04

Vracím se k původnímu tématu - vyskakující trojka. Dnes jsem byl poprvé projet převodovku po opravě řazení (nová kola 3. + 4., nová vidlička, obě "skoronové" řadicí objímky, nová bronzová pouzdra všech kol) a instalaci dodatečného utěsnění vývodu náhonu tachometru. Ujel jsem sice jenom asi 25 km, ale rozdíl patrný na první pohled i pocit. Vše OK (zatím).
Abych reagoval i na poslední dotaz - axiální kroužek jsem v převodovce měl, tloušťku jsem neměřil a po zkusmém založení hřídele do skříně a ložisek byla vůle asi 0,3 mm. Nechal jsem to tak.
Co jsem ale udělal bylo to, že jsem vymezil vůli mezi koly stromečku vzájemně. Po "utažení" nalisováním ložiska byla axiální vůle některých kol velmi rozdílná, od téměř neměřitelné (0,1) po skoro 3/4 mm. Přesnými broušenými podložkami 0,25 a 0,15 mm jsem ji vymezil tak na 0,1. Zkrátka téměř bez možnosti ax. posuvu. Přesný údaj jsem nikde nenalezl, šel jsem na to "citem" tak, aby kola neutíkala při řazení po hřídeli přesuvnému kroužku. Podložky přesně padly ze svislého čepu staré Octavie...
Díky všem za poskytnuté rady i nezištnou nabídku potřebných dílů.

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od Dneprstein » 11 dub 2013, 21:12

Dněpří převodovka je konstrukčně celkem dost jiná. Takže jestli to bude platit, toť otázka. Tady máš nějakou poučku, jak by to mělo být složené a jak to měřit:
http://www.ural.cz/download/manualy/man ... e00037.htm
Otázka je, jestli ten rozměr 44mm je skutečně dodržen na víku převodovky (dosadací plocha ložiska), ale to se dá oměřit. Já se tím popravdě moc nezabýval. Vyzkoušel jsem čtyři podložky a ta, s kterou to šlo složit nejlíp (ale hřídel nekloktal), jsem tam nechal. Točí se to asi čtyři roky bez problémů... :-)

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od Pavel OHC » 11 dub 2013, 20:20

Přesuvný kroužek, ozubený unašeč i spojovací ozuby na kolech nemají známky většího opotřebení, jsou na nich v brynýru i v oleštění vidět i stopy po obrábění ve fabrice. Proto řeším vidličky a kroužek. Právě vidlička kola 3. rychlosti se mi zdá mírně "nakoplá". Tloušťku kroužku jsem chtěl vědět pro jistotu, jestli je daná z fabriky, nebo je ji třeba přizpůsobit podle vůlí v sesazené převodovce. Dneprstein mi vlastně odpověděl, takže to budu řešit asi stejně - kroužkem z axiálního ložiska, nebo výrobou kroužku na míru. Koukal jsem na výkresy Emky, tam je axiální vůle u tohoto hřídele uváděná od 0,05 do 0,25 mm. Měla by být stejná i u této převodovky ? Díky za rady - Pavel

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od Dneprstein » 11 dub 2013, 16:33

Ten kroužek vypadá, že ho někdo dělal na koleni už z výroby. Přesnou míru nemá, vymezuje se s ním právě ta vůle a měl by tudíž mít různou tloušťku podle té které převodovky. Chce to zkoušet. Já koupil čtyři kroužky z axiálního ložiska (rozdíl mezi nejtenčím a nejtlustším byl 0.2mm) a jeden tam náhodou pasoval...

Re: Převodovka 3. rychlostní stupeň

od fapeko » 11 dub 2013, 06:31

A jak vypada ten presuvny krouzek mezi trojkou a ctverkou?
Pokud jsou ty zuby kulate a trojkove kolo je ma taky kulate(ojete) tak to musis vymenit a nasledne resit vidlicky a vymez. krouzky

Nahoru