od Michal » 28 srp 2011, 10:31
Já si myslím, že hlavní trysku je potřeba volit podle toho, jak to jede poblíž maximální rychlosti, kdy na chod má vše kromě hlavní trysky zanedbatelný vliv.
Jehlu pak nastavit tak, aby to při přidání plynu ve středních otáčkách neprskalo chudou směsí.
Volnoběžnou bohatost pak jako kompromis stabilního volnoběhu při různých teplotách, dobrému startování a reakci na rozjezd z volnoběžných otáček. Výsledkem je obvykle výrazně bohatší volnoběh, než by odpovídalo teoretickému seřízení podle návodu.
To že minimálně do poloviny otáček není možné dát plný plyn, protože se to udusí, to není chyba, to je principielní vlastnost všech jednoduchých šoupátkových karburátorů, neznám takový, co by to nedělal. Když se šoupě moc zvedne v nízkých otáčkách, motor odebírá málo směsi - klesne podtlak v difuzoru a rychlost proudění vzduchu pod šoupátkem - tím to ztratí podtlak, který saje benzín skrz trysky. To je v podstatě jediný důvod, proč se třeba na rejžích a evropských 4T motorkách používají už 30 let rovnotlaké karburátory, kde šoupátko neotvírá řidič, ale membrána tak, aby byl optimální podtlak pod šoupátkem. Řidič pak otevře klapku nadoraz tím že dá v nízkých otáčkách plný plyn, ale membrána zvedne šoupátko jen do třetiny. Kdyby ho zvedla víc, pojede to hůř, nebo to dokonce chcípne.
K-68 jsou z výroby otryskovány pro Urala. Dněpří motor může mít a asi i má jiné podtlaky, tak je pro něj vhodnější jiné otryskování. To ale také záleží na tom, v jakém stavu je motor, nebo zda je v sání přechodka nebo tesnění s užší dírou než má karburátor.
Já tam musel dát menší trysku, protože s origo 190 se to ve vyšších otáčkách hrozně ulejvalo a nebylo to schopné jet víc než 80. Ale ta 165 je zase spíš už málo, chtělo by to něco mezi, asi 170-175. Pro jiný motor to ale může být jinak. Jehla mi vyšla, na druhý nebo třetí zářez, mezi těmato polohama nepociťuji velký rozdíl. Ale opět - je to pro můj motor, jiný to může chtít jinak. Volnoběh mi vyšel tak bohatý, že mi to ve 30*C chytá bez sytiče na první šlápnutí. V chladnu to na sytič je našlápnu a okamžitě ho musím vypnout, jinak se to uleje. Až na tohle mi to s K68 nejasného původu jezdí dobře a má to rozumnou spotřebu. Mám ale ještě jeden jiný výkonnější motor, až ho zgenerálkuju, tak mě čeká ladění od začátku znova. Pro ten motor se mi nepodařilo nikdy naladit ani K65.
Já si myslím, že hlavní trysku je potřeba volit podle toho, jak to jede poblíž maximální rychlosti, kdy na chod má vše kromě hlavní trysky zanedbatelný vliv.
Jehlu pak nastavit tak, aby to při přidání plynu ve středních otáčkách neprskalo chudou směsí.
Volnoběžnou bohatost pak jako kompromis stabilního volnoběhu při různých teplotách, dobrému startování a reakci na rozjezd z volnoběžných otáček. Výsledkem je obvykle výrazně bohatší volnoběh, než by odpovídalo teoretickému seřízení podle návodu.
To že minimálně do poloviny otáček není možné dát plný plyn, protože se to udusí, to není chyba, to je principielní vlastnost všech jednoduchých šoupátkových karburátorů, neznám takový, co by to nedělal. Když se šoupě moc zvedne v nízkých otáčkách, motor odebírá málo směsi - klesne podtlak v difuzoru a rychlost proudění vzduchu pod šoupátkem - tím to ztratí podtlak, který saje benzín skrz trysky. To je v podstatě jediný důvod, proč se třeba na rejžích a evropských 4T motorkách používají už 30 let rovnotlaké karburátory, kde šoupátko neotvírá řidič, ale membrána tak, aby byl optimální podtlak pod šoupátkem. Řidič pak otevře klapku nadoraz tím že dá v nízkých otáčkách plný plyn, ale membrána zvedne šoupátko jen do třetiny. Kdyby ho zvedla víc, pojede to hůř, nebo to dokonce chcípne.
K-68 jsou z výroby otryskovány pro Urala. Dněpří motor může mít a asi i má jiné podtlaky, tak je pro něj vhodnější jiné otryskování. To ale také záleží na tom, v jakém stavu je motor, nebo zda je v sání přechodka nebo tesnění s užší dírou než má karburátor.
Já tam musel dát menší trysku, protože s origo 190 se to ve vyšších otáčkách hrozně ulejvalo a nebylo to schopné jet víc než 80. Ale ta 165 je zase spíš už málo, chtělo by to něco mezi, asi 170-175. Pro jiný motor to ale může být jinak. Jehla mi vyšla, na druhý nebo třetí zářez, mezi těmato polohama nepociťuji velký rozdíl. Ale opět - je to pro můj motor, jiný to může chtít jinak. Volnoběh mi vyšel tak bohatý, že mi to ve 30*C chytá bez sytiče na první šlápnutí. V chladnu to na sytič je našlápnu a okamžitě ho musím vypnout, jinak se to uleje. Až na tohle mi to s K68 nejasného původu jezdí dobře a má to rozumnou spotřebu. Mám ale ještě jeden jiný výkonnější motor, až ho zgenerálkuju, tak mě čeká ladění od začátku znova. Pro ten motor se mi nepodařilo nikdy naladit ani K65.