od Michal » 28 led 2011, 23:05
Němec: Torsen v principu třeba zde
http://www.torsen.com/products/T-2.htm
V podstatě je konstrukčně podobný dněpřímu diferáku, hlavní rozdíl je v tom, že má šnekové ozubení planetek, zatímco dněpří přímé. To šnekové ozubení způsobuje omezení rozdílu otáček, ale nevím proč, nejsem strojař.
Dněprstein: Dněpří diferák je asymetrický rozdílem průměrů kol, o které zabírají planetky. Reduktor s tím nemá nic společného, protože v kole sajdy je stejný obrácený reduktor. Takže hřídel vlastního diferáku směrem k sajdě má stejné otáčky jako kolo sajdy a působí na ní stejný točivý moment. Ten reduktor 4x snižuje točivý moment kardanu směrem k sajdě za cenu, že se točí 4x rychleji, navíc obráceným směrem.
Učelem asymetrického diferáku je, že na zadní kolo motorky působí potřebná síla a na kolo sajdy poloviční síla, takže sajda netáhne motorku do prava, jako když je nepoháněná, ani doleva, když je poháněná až moc vzhledem ke své váze. Navíc tím, že umožňuje vzájemné pootočení kol proti sobě, nebrání zatáčení narozdíl od Uralýho 2WD.
Pokud kola neprokluzují, tak rozděluje výkon 2/3 na motorku, 1/3 na sajdu. Problém je, že jakmile se jedno kolo protočí, tak ztratí sílu a díky trvalému rozložení sil z principu diferáku sebere sílu i druhému kolu. Tady je na řadě omezení prokluzu nějakým způsobem, kde pak přestane platit to rozdělení sil. A nebo uzávěrka, jenže s tou je problém zatočit.
Já si myslím, ale to je jen doměnka, že diferáky na sajdách zabíjí to, že někdo zvedne sajdu na 2 kola pod plynem, sajdouvé kolo se roztočí do velkých otáček spolu s motorem, pak sajdové kolo dopadne na asfalt a skrz diferák prudce zabrzdí roztočený motor s obrovskou setrvačností. To samozřejmě vyvolá obrovský ráz síly na vnitřnosti diferáku. A vzhledem k tomu, jak jsou uloženy planetky v dněpřím diferáku, tak je to klidně vylomí. Co jsem koukal na fotky rozloženého uralýho diferáku, tak to není o moc lepší. Nicméně diferáky v autech nejsou o moc větší a snášejí bez sebemenších problému mnohonásobně větší namáhání a rázy.
Němec: Torsen v principu třeba zde http://www.torsen.com/products/T-2.htm
V podstatě je konstrukčně podobný dněpřímu diferáku, hlavní rozdíl je v tom, že má šnekové ozubení planetek, zatímco dněpří přímé. To šnekové ozubení způsobuje omezení rozdílu otáček, ale nevím proč, nejsem strojař.
Dněprstein: Dněpří diferák je asymetrický rozdílem průměrů kol, o které zabírají planetky. Reduktor s tím nemá nic společného, protože v kole sajdy je stejný obrácený reduktor. Takže hřídel vlastního diferáku směrem k sajdě má stejné otáčky jako kolo sajdy a působí na ní stejný točivý moment. Ten reduktor 4x snižuje točivý moment kardanu směrem k sajdě za cenu, že se točí 4x rychleji, navíc obráceným směrem.
Učelem asymetrického diferáku je, že na zadní kolo motorky působí potřebná síla a na kolo sajdy poloviční síla, takže sajda netáhne motorku do prava, jako když je nepoháněná, ani doleva, když je poháněná až moc vzhledem ke své váze. Navíc tím, že umožňuje vzájemné pootočení kol proti sobě, nebrání zatáčení narozdíl od Uralýho 2WD.
Pokud kola neprokluzují, tak rozděluje výkon 2/3 na motorku, 1/3 na sajdu. Problém je, že jakmile se jedno kolo protočí, tak ztratí sílu a díky trvalému rozložení sil z principu diferáku sebere sílu i druhému kolu. Tady je na řadě omezení prokluzu nějakým způsobem, kde pak přestane platit to rozdělení sil. A nebo uzávěrka, jenže s tou je problém zatočit.
Já si myslím, ale to je jen doměnka, že diferáky na sajdách zabíjí to, že někdo zvedne sajdu na 2 kola pod plynem, sajdouvé kolo se roztočí do velkých otáček spolu s motorem, pak sajdové kolo dopadne na asfalt a skrz diferák prudce zabrzdí roztočený motor s obrovskou setrvačností. To samozřejmě vyvolá obrovský ráz síly na vnitřnosti diferáku. A vzhledem k tomu, jak jsou uloženy planetky v dněpřím diferáku, tak je to klidně vylomí. Co jsem koukal na fotky rozloženého uralýho diferáku, tak to není o moc lepší. Nicméně diferáky v autech nejsou o moc větší a snášejí bez sebemenších problému mnohonásobně větší namáhání a rázy.