od Michal » 03 lis 2014, 20:48
Teď to skoro zní, že motor Ural 750 je na nic. To zase ne. Sice není zrovna silný, ale je provozně spolehlivý.
Není to teda BMW, kde 100.000km jen měníte olej a seřizujete ventily (případně vyměníte rotor alternátoru) ale neumírá náhle a bez varování jako Dněpr. V Uralu dostatek věcí, ve kterých se budete vrtat častěji než v motoru. Je to ale pořád motor technologicky z roku 1930, z čím souvisí nároky na údržbu vycházející z primitivního technického řešení. To konstrastuje s BMW, které má zhruba od roku 80 nikasil a bimetalické ventily.
Ural 750 asi do roku 2007 včetně má měkké ruské ventily, sedla a vodítka bez gufer. Přestože používám náhražku olova, jednou ročně (8.000-10.000km) sundávám hlavy a vždy najdu minimálně jeden netěsný ventil co potřebuje zabrousit. Vodítka sice vydrží 2x-3x tolik co Dněpří, ale po 30 tis km (s aditivem) už jejich středně velká vůle stačí na rychlé špinění oleje splodinama a nějakou tu spotřebu oleje. Slyšel jsem o případech, kdy se vyběhaly mnohem dřív. Nevím, do kterého roku se používaly ruské pístní kroužky (v 2005 jsem je měl), ty už po 10.000km netěsní a jste rádi za tlaky 6 atmosfér. Velmi hlučná ruská rozvodová kola je doporučeno vyměnit za hlučná kola od Herzogu (z výroby od 2007).
Koupí Uralu od roku 2008 výše jste všeho tohohle ušetřeni.
Nevýhoda je, že na Ural 750 se nedělají výbrusové písty (stav mě známý před 2 lety), převrtávkové písty na 850ccm se už také neprodávají, protože dle slov výrobce všem co je měli, umřela slabá klikovka, tak jediná možnost opravy při poškození nebo vyběhání je nový válec. Už si nepamatuji, jestli mě nový jeden válec s pístem stál 8 nebo 12 litrů. Kolik vydrží válec a kolik archaická lisovaná klikovka, nevím. Pro běžného uživatele, co to nedrtí furt v těžkém terénu ani nejzdí kolem světa je to ale spousta let. Já teda až budu mít vyběhané válce a vylágrovanou kliku (čepy nejdou vyměnit, jsou součástí odlitku ramene, nová klika stoji 15 litrů) nebudu dělat generálku za desetitisíce, ale za stejný peníze naimplantuju rovnou R100.
Zbývá spojka, která je po všech stránkách k ničemu a pro dlouhodobou bezproblémovou funkci je potřeba ji kompletně předělat. Zde musím říct, že nevím co vydrží spojka BMW, která není dělaná pro provoz se sajdou.
Teď to skoro zní, že motor Ural 750 je na nic. To zase ne. Sice není zrovna silný, ale je provozně spolehlivý.
Není to teda BMW, kde 100.000km jen měníte olej a seřizujete ventily (případně vyměníte rotor alternátoru) ale neumírá náhle a bez varování jako Dněpr. V Uralu dostatek věcí, ve kterých se budete vrtat častěji než v motoru. Je to ale pořád motor technologicky z roku 1930, z čím souvisí nároky na údržbu vycházející z primitivního technického řešení. To konstrastuje s BMW, které má zhruba od roku 80 nikasil a bimetalické ventily.
Ural 750 asi do roku 2007 včetně má měkké ruské ventily, sedla a vodítka bez gufer. Přestože používám náhražku olova, jednou ročně (8.000-10.000km) sundávám hlavy a vždy najdu minimálně jeden netěsný ventil co potřebuje zabrousit. Vodítka sice vydrží 2x-3x tolik co Dněpří, ale po 30 tis km (s aditivem) už jejich středně velká vůle stačí na rychlé špinění oleje splodinama a nějakou tu spotřebu oleje. Slyšel jsem o případech, kdy se vyběhaly mnohem dřív. Nevím, do kterého roku se používaly ruské pístní kroužky (v 2005 jsem je měl), ty už po 10.000km netěsní a jste rádi za tlaky 6 atmosfér. Velmi hlučná ruská rozvodová kola je doporučeno vyměnit za hlučná kola od Herzogu (z výroby od 2007).
Koupí Uralu od roku 2008 výše jste všeho tohohle ušetřeni.
Nevýhoda je, že na Ural 750 se nedělají výbrusové písty (stav mě známý před 2 lety), převrtávkové písty na 850ccm se už také neprodávají, protože dle slov výrobce všem co je měli, umřela slabá klikovka, tak jediná možnost opravy při poškození nebo vyběhání je nový válec. Už si nepamatuji, jestli mě nový jeden válec s pístem stál 8 nebo 12 litrů. Kolik vydrží válec a kolik archaická lisovaná klikovka, nevím. Pro běžného uživatele, co to nedrtí furt v těžkém terénu ani nejzdí kolem světa je to ale spousta let. Já teda až budu mít vyběhané válce a vylágrovanou kliku (čepy nejdou vyměnit, jsou součástí odlitku ramene, nová klika stoji 15 litrů) nebudu dělat generálku za desetitisíce, ale za stejný peníze naimplantuju rovnou R100.
Zbývá spojka, která je po všech stránkách k ničemu a pro dlouhodobou bezproblémovou funkci je potřeba ji kompletně předělat. Zde musím říct, že nevím co vydrží spojka BMW, která není dělaná pro provoz se sajdou.